“آرامش”، لازمه سلامت زیستى و تعادل روانى
10 اسفند 1398 - 10:26
شناسه : 466
9

چند روزى است، همه ما شاهد بوق و کرناى پرشتاب و تنش زا در وصف ویروسک نا خوانده اى به نام کرونا هستیم! تردیدى نیست که همه ویروسهاى عفونى مى توانند به طور جدى آسیب زا باشند. همین است که تقویت ایمنى و مصونیت سلولى، آمادگى هاى زیستى و روانى در مقابله با این ویروسها […]

پ
پ

چند روزى است، همه ما شاهد بوق و کرناى پرشتاب و تنش زا در وصف ویروسک نا خوانده اى به نام کرونا هستیم!
تردیدى نیست که همه ویروسهاى عفونى مى توانند به طور جدى آسیب زا باشند. همین است که تقویت ایمنى و مصونیت سلولى، آمادگى هاى زیستى و روانى در مقابله با این ویروسها امرى است بسیار حیاتى.
لیکن در این رهگذر، نشر بسیارى از پیامهاى صوتى و تصویرى تنش آفرین، با هدف تولید اضطراب فراگیر، ایجاد ناامنى روانى، نگرانى عمومى و کلافگى فکرى در بین اقشار مختلف مردم، به ویژه خانواده ها، کودکان و نوجوانان علاوه بر آنکه، آرامش مردم را مختل نموده و اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندى آنان را تضعیف می نماید، باعث سستى سیستم ایمنى شده و آمادگى روانى و نشاط و سر زندگى ایشان را به طور چشمگیرى کاهش میدهد.
به سخن دیگر، اضطراب و تنیدگى هاى روانى حاصل از پیامهاى پر تهدید و تبلیغات تنش زا و بعضاً مغرضانه که عموماً در خارج از کشور براى ایجاد ناامنى روانى و واکنش هاى حاد هیجانى در مخاطبان تولید و نشر مى یابد، یقینا در کوتاه مدت و بلند مدت ، بیش از ویروس کرونا سلامت زیستى و روانى و پویایى اجتماعى انسان را متأثر نموده و احساس خود باورى و انگیزه تلاشمدارى را کاهش مى دهد.
یقیناً، اضطراب، ناامنى درونى، حاکم شدن احساس ناامیدى بر اندیشه و روان انسان، به تدریج کنشهاى ذهنى و حافظه را دچار اختلال نموده و سیستم ایمنى بدن را متأثر مى نماید. اضطراب شدید، فرایند گردش طبیعى خون و جریان تنفسى را دچار نارسایى نموده و غدد درون ریز و برون ریز را مختل و زمینه هاى احتمال سکته هاى قلبى و مغزى را مضاعف مى کند در حقیقت، آرامش، سرمایه بى بدیل حیات زیستى و روانى انسان است، بدون تردید، در شرایط بحران، تقویت آرامش روانى مردم از بیشترین اهمیت برخوردار است. ایجاد هر گونه تنش و تعارض تحمیلى و افزایش اضطراب و تزلزل در آرامش خانواده ها ، رفتارى ناصواب و نابخردانه خواهد بود.
پر واضح است، در شرایط فعلى، حفظ آمادگى هاى کامل براى مقابله با پدیده نامیمون کرونا، امرى است کاملا ضرورى. در این مهم، رعایت اصول بهداشتى، تغذیه مناسب، خواب آرام شب هنگام، حضور کمتر در بین جمعیت ها، پرهیز از دست دادن ها و روبوسى ها، شستن مرتب دست ها، نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب گرم و چاى کم رنگ مى تواند بسیار مؤثر واقع گردد، شایان ذکر است که نوشیدن مکرر آب خیلی گرم زمینه شستشوى دهان و گلو، ریه ها و شش ها و روده ها را فراهم نموده و به طور قابل ملاحظه اى فرصت لانه گزینى و خوش نشینى از ویروس تاجدار کرونا در بدنمان سلب مى شود.
و در نهایت، حفظ آرامش و نشاط معنوى، گشاده رویى و مثبت اندیشى ، تألیف قلوب و امید آفرینى، نیایش و توکل به خالق علیم و حکیم و قدیر، ما را در مقابله با آفات آسیب زا و ویروس کرونا پر توفیق خواهد نمود.ویرایش /آرزو پاک

دکتر غلامعلی افروز

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.