رئیس سازمان سینمایی:​ سعی می کنیم فیلم فجر برگزار شود
20 مرداد 1399 - 8:08
شناسه : 1157
6

امیدواریم که بتوانیم جشنواره فیلم فجر را برگزار کنیم، اما اگر شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد تصمیمات دیگری خواهیم گرفت. به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای حسین انتظامی ظهر امروز به شکل مجازی نشست خبری با اهالی رسانه برگزار کرد. وی درباره برگزار […]

پ
پ

امیدواریم که بتوانیم جشنواره فیلم فجر را برگزار کنیم، اما اگر شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد تصمیمات دیگری خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر گروه علمی فرهنگی و هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای حسین انتظامی ظهر امروز به شکل مجازی نشست خبری با اهالی رسانه برگزار کرد.

وی درباره برگزار شدن یا نشدن جشنواره فیلم فجر گفت: تلاشمان این است که بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم، اما اگر به لحاظ تعداد فیلم یا مسائل دیگر به مشکل برخوردیم تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی درباره حمایت سازمان سینمایی از فیلم سازان جوان افزود:​ امسال با توجه به شرایط موجود، در ده جلسه‌ای که برگزار شد ۳۹ پروانه ساخت صادر کردیم که از این میان ۲۱ پروانه مربوط به کارگردانان حرفه‌ای و ۱۸ پروانه مربوط به کارگردانان فیلم اولی بود.

آقای انتظامی ادامه داد: پارسال ۶۶ پروانه ساخت صادر کردیم که ۲۶ پروانه مربوط به فیلم اولی‌ها بود همواره در تلاشیم تا از کارگردانان فیلم اولی حمایت کنیم، زیرا آن‌ها ایده‌های جدید درخشانی در حوزه‌های مختلف دارند.

وی افزود: افزون بر این پنج هفتم حمایت‌های سال گذشته و شش هفتم حمایت‌های امسال برای فیلم سازان جوان غیر تهرانی در نظر گرفته شده است و هدفمان از این کار شناسایی استعداد‌های جوان و پرورش آنهاست.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در سالی که گذشت تلاش کردیم به مسأله سبک در سینما توجه کنیم و حمایت‌هایی از نمایش فیلم‌ها داشته باشیم.

 بیمه هنرمندان در دستور کار سازمان سینمایی

رئیس سازمان سینمایی گفت: بیمه هنرمندان تهرانی از طریق صندوق اعتبار هنر درحال انجام است و برای دیگر هنرمندان، مخصوصا آن‌هایی که در شهرستان‌ها حضور دارند، این سازمان تدابیری اندیشیده است که بخشی از آن‌ها اعلام شده است.

حسین انتظامی درباره بازگشایی سینما‌ها در شهر‌هایی که وضعیت سفید دارند و اینکه چرا از سینما‌های شهرستان‌ها حمایت نمی‌شود افزود:: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است یعنی خود سینمادار تصمیم می‌گیرد در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست. اما در بخش توجه به زیرساخت‌های موسسه سینما شهر درباره تجهیز سینما‌ها و افزایش ظرفیت سینما‌ها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالن‌های سینمایی است.

وی ادامه داد: مثلا امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالن‌های سینمایی کمک کرده است که فهرست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینما‌های شهرستان‌ها هم وجود دارد. حتی در این فهرست، اسامی سینما‌هایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت فهرست سالن‌های سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان می‌دهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به خاطر اینکه ما هرچقدر به توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم.

انتظامی گفت: امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سازمان سینمایی درباره معیشت اهالی سینما با تاکید بر ادامه جریان تولید فیلم گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیر‌های حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.

انتظامی همچنین درباره تسهیل مراحل صدور مجوز مطابق به قانون گفت: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضات جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر ۱۳۰ مجوز داشتیم که به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالا دستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آن‌ها اسناد و مدارکی می‌خواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد می‌کرد. همه این‌ها در حوزه‌های مختلف بررسی شد. برخی از آن‌ها ادغام شد. این مجوز‌ها خوشبختانه الکترونیک می‌شوند و که بخش‌های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.

انتظامی درباره سیاست شفاف‌سازی گفت: به شهادت همین جلسه‌ای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشت، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر ۶ ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.

وی همچنین درباره حضور برخی مدیران از گذشته در بدنه مدیریتی سازمان سینمایی و اثرگذاری آنان در تصمیم گیری‌ها افزود: اصل فرهنگ سازمان سینمایی است، ما باید تلاش کنیم با تدابیری این فرهنگ غالب شود. به همین جهت گفتم از همکاران خودم کمک می‌خواهم. چون آن‌ها با رصد جداول و مسائلی که ما روی سامانه منتشر می‌کنیم، به ما کمک کنند. طبیعی است با توجه به سیاست حاکم بر نظام اداری کشور نسبت به شفافیت، مقاومت وجود دارد که باید به کمک هم آن را حل کنیم. تاکید من بر شفافیت و اعلام اطلاعات پیش از جلسات برای این است که فعالان قبل از هر اطلاعی که در جلسه ما مطرح می‌شود، دستور جلسه ما بداند.

رئیس سازمان سینمایی درباره تاثیرگذارترین سیاست سازمان و عملکرد خود گفت: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم. دیگران باید نمره بدهند. در هر سازمانی، کار جمعی صورت می‌گیرد. آن چیزی که شاید برجسته‌تر باشد تاکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تاکید دارد. نکته دیگر که بی‌ارتباط با شفافیت نیست، پیش‌بینی پذیر است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایت‌هاست. یعنی اینطور نباشد که فیلمسازانی بعد از ۱۰ سال متوجه بشوند که کدام موسسه‌های سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت می‌کنند. سیاست جوان‌گرایی که به شما معرفی کردم و مثال‌هایی هم زدم، واولویت‌های محتوایی رسما اعلام شد، یعنی سازمان سینمایی اعلام کرد منهای مسیر نظارتی خود در موسسات خود چنانچه موضوعات واجد شرایط باشند از آن‌ها حمایت می‌شود. توجه به فیلمنامه به عنوان نقاط گلوگاهی سینما و مسیری که فارابی با توجه به آسیب شناسی گذشته آغاز کرده است. توجه به فیلم‌های هنر و تجربه از این سیاست‌ها هستند. امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است.

انتظامی درباره وضعیت تولید و نمایش در شرایط کرونایی گفت: اشاره کردم که اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود، اصل دیگر که کمتر از آن نیست، این است که به سلامتی انسان‌ها در تولید توجه شود. شیوه نامه‌های بهداشتی در سینما‌های کشور رعایت می‌شود. جا دارد در اینجا از صنف سینماداران تشکر کنم.

او ادامه داد: ستاد مبارزه با کرونا از اواسط اردیبهشت که زمزمه راه‌اندازی مجدد تولید اتفاق افتاد. ابتدا اعلام کردیم فقط پروژه‌هایی که چند جلسه فیلم‌برداری از آن‌ها باقی مانده است کارشان را از سر بگیرند و بعد مجوز تولید فیلم‌هایی صادر شد که پیش تولید آن‌ها آغاز شده است.

وی همچنین درباره تاثیر سمفا در حل مشکل تهیه‌کنندگی و پخش فیلم و شکست انحصارطلبی گفت: در فرایند اکران چند ذی نفع داریم، سینماداران، شرکت‌های پخش و صاحبان فیلم. این‌ها کسانی اند که باهم تبادل مالی دارند. سمفا زبان اجرایی نظام‌نامه اکران است. مواد و مقرراتش به این ماشین خورانده شده است. در قرارداد بین شرکت پخش و سینما، اگر چه می‌توانند مثل سابق قراردادی امضا کنند، ولی قرارداد اصلی در سمفا پخش می‌شود؛ بنابراین ضمن اینکه به لحاظ نرم‌افزاری و الگوریتم در سمفا تعیین شده است که پول چطور در بین ذی نفع‌ها تقسیم خواهد شد؛ بنابراین روابط همه‌ی این ذی نفعان در سمفا تعریف شده است.

رئیس سازمان سینمایی افزود: مسیری که دولت در دسترسی آزاد به اطلاعات و سازمان سینمایی به شفافیت ایجاد می‌کند دیگر به عمر این دولت بستگی ندارد. چون تبدیل به یک مطالبه می‌شود. اگر سمفا بتواند همه نیاز‌ها را رفع کند، رابطه بین سینمادار، پخش و صاحب فیلم را به سهولت به وجود آورد و اختلافاتی که قبلا پیش می‌آمد مرتفع کند، تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌شود. یکی از امتیازات این سامانه، بارگذاری فیلم است تا به شکل سنتی برای سینما‌ها ارسال نشود.

وی درباره دلیل توقف انتشار نشریات مکتوب سینمایی که زیرمجموعه سازمان منتشر می‌شدند گفت: من وجه رسانه‌ای هم دارم؛ بنابراین می‌توانم ادعا کنم رسانه را نسبتا می‌فهمم. مسیری که برای مجلات طی شد، یکی اینکه دولت و تمام دستگاه‌های دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود. مثلا اگر در بخش خصوصی مجلات خوبی منتشر می‌شوند، دولت نباید با انتشار مجله ارزان رقیب آن‌ها شود. از طرف دیگر، از همه همکارانم می‌خواهم با اطلاعات دقیق‌تر صحبت کنیم. ما اطلاعات بودجه سال ۹۸ و امسال را منتشر کردیم. یعنی وقتی من می‌گویم از تولید فیلم حمایت می‌کنیم، شما باید بروید ردیف اعتبارات ما را در برنامه ببینید. نکته دیگر این است که من از سازمان‌ها خواستم خودشان کتاب منتشر نکنند. اگر هدف ما این است که آموزش ایجاد کنیم، مثلا می‌خواهیم مقاله‌ای درباره انیمیشن بنویسیم. نیاز است که آن را سفارش دهیم یا بنویسیم و روی سایت به شکل رایگان منتشر کنند. ما قرار نیست رقابت ایجاد کنیم.

وی درباره تاثیر کرونا بر سینما گفت: ما چه در بحث‌های آنی ناشی از شرایط کرونا و چه بحث طولانی‌تر، برنامه‌هایی داریم که برخی از آن‌ها اعلام شده‌اند.

انتظامی درباره بیمه اهالی سینما به خاطر بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا افزود: درباره بیمه اهالی سینما، بسیاری از آن‌ها که عضو خانه سینما هستند، از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه هستند که صندوق برای آن‌ها تدابیری اندیشیده است. برای دیگر هنرمندان، مخصوصا آن‌هایی که در شهرستان‌ها حضور دارند سازمان سینمایی تدابیری اندیشیده است که بخشی از آن‌ها اعلام شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.