سوئدی‌ها تنوع فرهنگی را ضامن رشد جامعه می‌دانند
10 دی 1398 - 10:47
شناسه : 250
7

کشور سوئد هم اکنون به عنوان یکی از مشهورترین کشورهای مهاجرپذیر مقصد آن دسته از شهروندان کشورهای مختلف جهان است که اندیشه مهاجرت از دیار خود را دارند. بجز حاکمیت این کشور شهروندان سوئدی نیز دیدی باز به مساله مهاجران دارند و همیشه از آنها حمایت کرده‌اند. به عنوان مثال تجمع آنان در حمایت از […]

پ
پ

کشور سوئد هم اکنون به عنوان یکی از مشهورترین کشورهای مهاجرپذیر مقصد آن دسته از شهروندان کشورهای مختلف جهان است که اندیشه مهاجرت از دیار خود را دارند. بجز حاکمیت این کشور شهروندان سوئدی نیز دیدی باز به مساله مهاجران دارند و همیشه از آنها حمایت کرده‌اند. به عنوان مثال تجمع آنان در حمایت از مهاجران سوری و درخواست‌شان از اروپایی‌ها برای پذیرش آنها، مشهور شده است. محمد قالیباف خراسانی، پژوهشگر علوم سیاسی و مطالعات اجتماعی و نویسنده کتاب‌هایی چون «فرهنگ سیاسی: رویکردی مغفول در فرایند دموکراسی‌سازی و شناخت جوامع»، «سوئد و فرهنگ» و «مراکز و نهادهای فرهنگی بین المللی در اروپا و آمریکا» یادداشتی را با موضوع برخی عناصر نگرشی در فرهنگ سیاسی و عمومی مردم سوئد در قبال مهاجران ارسال کرده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

نگرش فرهنگی / سیاسی نوین و ترقی‌خواه

۱. بخش فرهیخته جامعه نسبت به جامعه مهاجر دارای نگرشی انسان دوستانه است و خواهان افزایش جایگاه اجتماعی و فرهنگی آنها. این گروه در کل اروپا به ۵۰ میلیون نفر بالغ می‌شوند که با خود فرهنگ سیاسی نوینی را به همراه می‌آورند. یکی از اهداف تشکیل گروه‌های راست افراطی در غرب عمدتاً مبارزه و امحاء این گروه است. این گروه از گرایش‌های قوی ضد سرمایه‌داری و شرکت‌های چند ملیتی هستند و مخالف پلوتوکراسی یا سرمایه سالاری غرب هستند.

۲. به مهاجران، همان حقوق شهروندان سوئدی داده شود.

۳. طرفداری از ارائه قوانینی که باعث می‌شود مهاجران به اندازه بومیان سوئد بکار گرفته شوند. این امر باعث کاهش تبعیض شغلی و ادغام بهتر مهاجران در جامعه می‌شود.

۴. وجود نگرش برابری‌طلبانه در برابر تبعیض نژادی یا ضد خارجی در میان قشر فوق. در میان گروه فوق جنبشی موسوم به جنبش‌های عدالت‌خواه وجود دارد که از جریان‌های مهم تاریخی مانند زاپاتیست‌ها الگو گرفته‌اند و هم‌رزمان آنها در آمریکا در جنبش سیاتل و وال‌استریت فعال بودند.

«نکته مثبت و جالب در جامعه سوئد این است که با وجود فقدان فرصت شغلی برای مهاجران، ۷۹ ٪ از پاسخ‌دهندگان سوئدی در نظرسنجی Eurobarometer 2006 گفتند که مهاجران کمک زیادی به جامعه سوئد کرده‌اند. این آمار میزان بالاتری را نسبت به هر کشور دیگر اروپایی نشان می‌دهد.»

۵. برخورد سنگین پارلمان سوئد در برابر هرگونه قانون تبعیض‌آمیز علیه جامعه مهاجر.

۶. از همه جالب‌تر اینکه در سوئد چنانچه یک شرکت یا سازمان نتواند مهاجران را استخدام کند، باید با ایجاد یک مدیریت اضطراری زمینه را برای استخدام مهاجران واجد شرایط فراهم کند.

۷. طبق تحقیقات انجام شده توسط اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷، سوئد در فهرست کشورهای اروپایی برای اجرای سیاست ادغام فرهنگی مهاجران به جامعه میزبان، با کسب امتیاز ۱۰۰٪ مقام اول را دارا شده است.

۸. بسیاری از مزایای اجتماعی گسترده سوئد (مانند کمک هزینه کودک و مسکن) بدون در نظر گرفتن تابعیت، در اختیار مهاجران نیز قرار می‌گیرد.

۹. سوئد به مهاجران خود اجازه می‌دهد تا ضمن یادگیری زبان سوئدی، به زبان خودشان نیز در مدارس آموزش دهند.

۱۰. یکی از برنامه‌های مثبت سوئدی‌ها که بر خلاف رویکرد استحاله، در برداشت از مفهوم سیاست ادغام، این است که سوئدی‌ها در حال حاضر مهاجران را به حفظ فرهنگ خود تشویق می‌کنند و در این راستا برنامه‌هایی را برای معرفی فرهنگ مهاجران به جامعه میزبان طراحی کرده‌اند. در نتیجه آنها به عنوان یک نظام واقعی چندفرهنگه تحت عنوان سیاست ادغام در پی این نیستند که با این سیاست به تدریج مهاجران را در فرهنگ خود مستحیل کنند.

نگرش فرهنگی / سیاسی راست‌گرایان

۱. در این میان نگرش‌های اقتدارگرایانه‌ای در برابر خارجیان با گرایش سیاسی و مذهبی وجود دارد که عمدتاً به گروه‌های راست افراطی، بخش عمده کاتولیک‌ها، و نژادپرستان وابسته هستند.

برخی از ارگانها با قوانین ادغام فرهنگی مخالفند (به نظر شخصی اینجانب برخی از گروه‌ها با اختلاط فرهنگی و همزمان حفظ هویت فرهنگی مهاجران مخالفند و معتقدند که یا مهاجرین نباید باشند و یا اینکه کاملاً در فرهنگ جامعه میزبان مستحیل شوند و هیچ نشانگانی از فرهنگی کشور مبداء را با خود به همراه نداشته باشند (حتی حجاب)، امری که در صورت تحقق در نهایت به نوعی استحاله فرهنگی مهاجرین در جامعه میزبان منجر می‌شود.

۲. بعضی از سازمان‌ها معتقدند که اولویت را باید به پرسنل خود بدهیم و در ابتدا به شهروندان خود کار بدهیم.

۳. گروهی معتقدند که مهاجرین به درآمد مالیاتی کمکی نمی‌کنند.

۴. نگرشی که حاکی از حضور خارجیان و نگرانی از محیط زیست است. این نگرش که مخدوش به نظر می‌رسد حضور خارجیان و افزایش جمعیت اروپا و ادغام فرهنگی را مخرب محیط زیست به حساب می‌آورند./منبع :مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.