موج چهارم یا عصر کرونا
15 فروردین 1399 - 15:34
شناسه : 505
5

🔹آلوین تافلر آینده پژوه مشهور آمریکایی درتبیین سیر جوامع بشری آن ها را به موج‌های سه گانه تقسیم کرده است .موج اول یا عصرکشاورزی از ۸۰۰قبل از میلاد تا قرن ۱۷موج دوم یا عصرصنعتی از قرن ۱۷تاقرن بیستم ۱۹۵۰موج سوم یا عصر فراصنعتی یا رایانه از ۱۹۵۰تا۲۰۱۰که از آن با عنوان عصر اطلاعات نیز یاد […]

پ
پ

🔹آلوین تافلر آینده پژوه مشهور آمریکایی درتبیین سیر جوامع بشری آن ها را به موج‌های سه گانه تقسیم کرده است .
موج اول یا عصرکشاورزی از ۸۰۰قبل از میلاد تا قرن ۱۷
موج دوم یا عصرصنعتی از قرن ۱۷تاقرن بیستم ۱۹۵۰
موج سوم یا عصر فراصنعتی یا رایانه از ۱۹۵۰تا۲۰۱۰که از آن با عنوان عصر اطلاعات نیز یاد می شود .
🔹برخی براین باورند از ۲۰۱۰جامعه بشری وارد موج‌چهارم یا عصر مجازی شده است که مصداق آن فراگیرشدن اینترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و برخی نظریه پردازان نیز معتقدند این تحولات را بایستی ادامه همان‌موج سوم‌ یا عصر کامپیوتر است
🔹تافلر در ۲۰۱۶چشم از جهان فروبست . شاید اگر زنده بود و گرفتاری این روزهای انسان ها و تغییرات شگرف زندگی بشری در نبرد با کرونا را می دیدید آن را موج چهارم یا عصر کرونا می نامید. اکنون در ۲۰۲۰به نظر می رسد جامعه بشری وارد موج‌چهارم یا عصر کرونا شده است . ویروس مرموزو نامریی که تمام معادلات جهانی را به چالش کشیده است به طوری که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان‌ملل می گوید جهان با چالشی فراتراز جنگ جهانی دوم مواجه شده است
🔹اکنون در مصاف با این دشمن مشترک یا درد مشترک جامعه جهانی نه از ناتو کاری ساخته است و نه از گروه ۲۰و گروه بریکس و نه اتحادیه اروپایی . انگار این ویروس یاغی با شیوع گسترده و پاندمی شدن‌ همه سازوکارهای پر طمطراق بشری را غافلگیر کرده است و همگی هنگ کرده اند.
🔹در عصر کرونایی کشورهای کوچکی همچون‌سنگاپور و کره جنوبی با اقدامات به موقع ظاهرا توانسته اند مچ‌کرونا را بخوابانند اما آمریکا و اروپا در مصاف با آن‌ تا اینجای کار کم آورده اند.
🔹در این روزهای کرونایی چین و روسیه به عنوان رقبای اروپا و آمریکا کمک های پزشکی به سوی غرب ارسال می کنند و کوبایی که سال ها تحت تحریم آمریکا بوده است مجالی یافته تا به ایتالیای عضو گروه ۷کشور صنعتی دنیا پزشک‌اعزام‌نماید.
🔹در غرب آسیا ایران به عنوان قدرتی منطقه ای علاوه بر تحریم ، حالا با کرونا نیز دست و پنجه نرم می کند . با وجود تاکید سازمان جهانی بهداشت بر توانمندی زیر ساخت های بهداشتی درمانی ایران ، هنوز کرونا در ایران زمین جولان می دهد و ایرانیان در روزگاری نادر ،ایام نوروز و سیزده بدر را در منازل و قرنطینه خانگی سپری کردند.

🔹سونامی کرونا بسیاری از سیاستمداران صاحب نام همچون پوتین ، مرکل ، بوریس جانسون و‌پرنس چارلز را قرنطینه و خانه نشین کرده است.

🔹جامعه جهانی درحالی این روزها سرگرم‌مبارزه با کروناست که قیمت نفت به پایین ترین حد خود در ۱۸سال گذشته رسیده است و صنعت گردشگری و خطوط هوایی در اغما به سر می برند . این صدمات در حالی است که کشورهای درگیر با کرونا هنوز از میزان خسارات سنگین ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد و سایر ابعاد زندگی بشری تخمین دقیقی ندارند .

🔹بازار نظریه پردازی و ترسیم ویژگی های جهان‌ پسا کرونا هم این روزها حسابی داغ شده است نمونه بارز آن دیدگاه یووال هراری نویسنده کتاب های انسان‌خردمند و‌انسان خداگونه است که بر این باور است جهان‌پسا کرونا به سوی دوانتخاب اساسی پیش می رود:
۱-نظارت تمامیت گرا وقدرت یافتن شهروندی
۲-انزوای ملی گرایانه وهمدلی جهانی

🔹”هراری” درباره یک حرکت خطرناک ازنظارت بیرونی به نظارت درونی هشدار می‌دهدمثلا بیان میکند دولت ها می‌توانند ازطریق کنترل شدید افراد به وسیله دستبندهای بیومتریک تمام حالات انها را زیرنظر بگیرند

🔹چه گمانه زنی ها درباره جهان‌پساکرونا درست باشد یا غلط به نظر می رسد کرونا چنان اوضاع جامعه بشری را بهم‌ریخته است که مختصات آن در روزهای کرونایی وپسا کرونایی را می توان‌ نماد ورود جامعه بشری به موج‌چهارم دانست با این‌تفاوت که در موج‌های قبلی این انسان و‌پیشرفت ها و‌خلاقیت های او ‌بود که عبور از هر موج‌به موج‌بعدی را تعریف می کرد اما این بار به نظر می رسد کرونا موجبات ورود به موج‌ جدیدرا فراهم کرده است.

✍دکتر مراد عنادی تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی و رسانه
‏@drmoradenadi

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.