ناکارآمدی بسته حمایتی گردشگری برای خروج از بحران کرونا
21 فروردین 1399 - 17:56
شناسه : 536
11

به گزارش خبرنگار مهر، دفاتر خدمات مسافرتی یکی از بخش‌های صنعت گردشگری بودند که در سال ۹۸ به واسطه اتفاقات مختلف و بحران‌هایی که کشورمان پشت سر گذاشت، دچار ضرر شدند چون در بیشتر ایام پروازهای خارجی و داخلی و سفرهای داخلی و خارجی مورد تهدید قرار می‌گرفت از سیل نوروز ۹۸ گرفته تا ماجرای هواپیمای […]

پ
پ

به گزارش خبرنگار مهر، دفاتر خدمات مسافرتی یکی از بخش‌های صنعت گردشگری بودند که در سال ۹۸ به واسطه اتفاقات مختلف و بحران‌هایی که کشورمان پشت سر گذاشت، دچار ضرر شدند چون در بیشتر ایام پروازهای خارجی و داخلی و سفرهای داخلی و خارجی مورد تهدید قرار می‌گرفت از سیل نوروز ۹۸ گرفته تا ماجرای هواپیمای اوکراینی. از آن طرف درست زمانی که آنها تصور می‌کردند نوروز ۹۹ می‌تواند جبران خسارت شود ویروس کرونا جلوی آنها را گرفت و نه تنها ایران بلکه همه جهان را دچار بحران کرد.

برای اینکه دوباره این صنعت بتواند شکل بگیرد و بخشی از آن یعنی دفاتر خدمات مسافرتی نیز کمتر دچار ضرر شوند و پس از پایان بحران بتوانند دوباره شروع به کار کنند، تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شد. ولی تیموری معاون گردشگری کشور جزئیات بسته حمایت از صنعت گردشگری در دوران کرونا را اعلام کرد و گفت: مهلت سه ماهه مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی کارکنان شاغل در واحدهای گردشگری، تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی شامل آب، برق و گاز به مدت سه ماه و پس از آن به صورت اقساطی، امکان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح گام و امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد از جمله موارد این بسته حمایتی است. همچنین تمدید دوره امهال سه ماهه موارد فوق به شش ماه نیز در دست پیگیری است.

اما حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نقدهایی به این بسته حمایتی دارد او در گفتگویی که در فضای مجازی با خبرنگار مهر انجام شد، در این باره توضیحاتی داد و بیان کرد: با نادیده گرفتن یا بسته‌های حمایتی ضعیف، صنعت گردشگری راه به جایی نمی‌برد. دولت باید کمک کند که از این وضعیت خارج شویم. به وزیر میراث فرهنگی نامه‌ای نوشته‌ایم تا کمک کند که دفاتر روی پای خود بایستند. این نه تهدید بود و نه زیاده خواهی. این درخواستی از دولت است چون معتقدیم اگر کمک نکند، قاعدتاً تا آخر ماه فروردین محکوم به شکست هستیم کمک به دفاتر در واقع کمک به خود دولت است چون اگر بسیاری از کارکنان آژانس‌ها تعدیل شوند، سربار دولت خواهند شد.

وی در ادامه گفت: امهال سه ماهه برای بیمه‌ها و حق کارفرمایی به کار ما نمی‌آید چون الان همه دفاتر تعطیل هستند بلاخره این مالیات‌ها باید پرداخت شود ولی ما آغاز به کار نکرده‌ایم که درآمدی داشته باشیم و بتوانیم آن را پرداخت کنیم. این وام‌های اعلام شده نیز در واقع برای ما بدهکاری محسوب می‌شود.

رفیعی ادامه داد: خیلی از کشورها وام بلاعوض به فعالان گردشگری خودشان داده‌اند ما نمی‌گوییم که این کار را انجام دهند چون می‌دانیم که شرایط اقتصادی دولت خوب نیست ولی می‌گوئیم وام تک رقمی با تنفس یک ساله بدهید. ما نمی‌دانیم کرونا چه زمانی ریشه کن می‌شود ولی باید تا چند ماه دیگر کارمان را به سختی شروع کنیم. باید تا چند وقت دیگر تکلیف پرسنل آژانس‌ها نیز روشن شود باید از الان کمک کرد که این پرسنل بیکار شده سربار دولت نشوند. آژانس‌های مسافرتی نباید دغدغه مالیات داشته باشند. چون زیان دیده‌اند و درآمدی نداشته‌اند. ما لنگ بیمه هم نیستیم. آنچه که برای ما مهم است و دولت هم از آن نفع می‌برد این است که وام تک رقمی تعلق بگیرد.

رفیعی همچنین درباره اینکه وزارت میراث فرهنگی و راه درخواست کرده بودند تا آژانس‌ها و هتل‌ها جریمه ای بابت کنسلی سفرها از مردم نگیرند و آن را به مردم برگردانند هم گفت: اکنون ارتباط ما با جهان قطع است حتی برای گردشگری داخلی نیز انجام نمی‌شود و مردم موانعی را در ورودی شهرها ایجاد کرده‌اند که البته کار درستی بوده است و در این شرایط گردشگری رونق ندارد ما هم خواسته‌ایم که دفاتر مسافرتی تعهد جدیدی ایجاد نکنند و اولویت را بر مبارزه با کرونا قرار دهند. تا بعداً اگر این ویروس از بین برود، دوباره چرخ گردشگری را بچرخانیم. برخی از دفاتر باز هستند تا بتوانند به مراجعان خود پاسخگو باشند ولی این موضوع به معنی فعالیت صنف نیست. ما فروشنده محصولات هتل و ایرلاین هستیم و با لغو سفرها بسیاری از هزینه تورها باید به مردم برگردانده می‌شد، در این زمینه نیز هتلداران داخلی همکاری کردند ولی هنوز خیلی از آژانسداران نتوانستند از هتل‌های خارجی این هزینه‌ها را دریافت کنند. اما از آنجا که دفاتر برای جذب رضایت مشتری تلاش می‌کردند، سعی شد که مسافر را راضی کرده و این هزینه را شخصاً بپردازند. ما توقع داشتیم که شرایط فورس ماژور اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد چون معتقد بودند که تبعات خواهد داشت. در این ارتباط بسیاری از حقوق دفاتر ما پایمال شد ولی بعد از این اتفاقات می‌خواهیم که سفارتخانه‌ها اهتمام کرده و با کمک آنها بتوانیم بخشی از خسارت‌ها را جبران کنیم و هزینه هتل‌های خارجی و یا ایرلاین‌ها برگشت داده شود.

وی افزود: بخشی از این هزینه‌ها غیرقابل استرداد است اگر چنانچه مبدا و یا مقصد خارج از ایران باشد دیگر نمی‌توان این هزینه‌ها را به راحتی به مسافر برگرداند. ما هم براساس اسنادی که در اختیار داریم این موضوع را با مسافر در میان می‌گذاریم در صورتی که بدانند چرا برخی از این هزینه‌ها برگشت داده نمی‌شود قانع خواهند شد. با این وجود دفاتری داریم که از ۵۰ تا صد میلیارد تومان پول به مردم برگردانده‌اند. عموم دفاتر توانسته‌اند که با مردم همکاری کنند برخی از دفاتر هم بوده‌اند که بودجه این نداشته‌اند تا این اقدام انجام شود. آن دفاتری که هنوز بستانکار هستند، دفاتری بوده‌اند که باید پول را از ایرلاین و هتل‌ها می‌گرفتند و به مسافر تحویل می‌دادند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.