کرونا استاندارد سفر را تغییر می‌دهد؟
20 اردیبهشت 1399 - 11:13
شناسه : 665
11

پیش‌بینی‌ها بر این است که کرونا، استاندارد سفر و رفتار گردشگران را تغییر دهد، هنوز مشخص نیست دقیقا با چه تغییراتی مواجه خواهیم شد اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد گروه‌ها مسافران کوچک‌تر و سفرها تا مدتی، درون مرزی خواهد شد. این نظر را استاد رسمی فدراسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری نیز تایید می‌کند و می‌گوید: دنیا درحال […]

پ
پ

پیش‌بینی‌ها بر این است که کرونا، استاندارد سفر و رفتار گردشگران را تغییر دهد، هنوز مشخص نیست دقیقا با چه تغییراتی مواجه خواهیم شد اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد گروه‌ها مسافران کوچک‌تر و سفرها تا مدتی، درون مرزی خواهد شد. این نظر را استاد رسمی فدراسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری نیز تایید می‌کند و می‌گوید: دنیا درحال طراحی استانداردهای جدید برای سفر است.

رامین ذبیح‌مند ـ راهنمای چینی‌زبان و عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ با بررسی مدل رفتاری گردشگران  چین، کشوری که به آرامی درحال خروج از قرنطینه است و محدودیت بازدید از برخی سایت های گردشگری را برداشته است، به ایسنا گفت: فاصله گذاری اجتماعی، محدودیت تعداد بازدیدکننده و استفاده از ماسک، سه اصلی است که گردشگران در چین باید رعایت کنند. ساعت فعالیت سایت‌های گردشگری نیز محدود شده است و برای هر سایت، ضریب بُرد تعیین شده است. برای مثل «شهر ممنوعه» که پیش از کرونا، روزانه تا ۸۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت و رکورد پربازدیدکننده ترین سایت دنیا را از آن خود کرده بود، پس از بازگشایی فقط برای ۵۰۰۰ نفر در روز امکان بازدید را مهیا کرده است. این نسبت و محدودیت جمعیتی در سایر اماکن عمومی، مثل فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها نیز رعایت می‌شود.

وی اضافه کرد: تا پیش از کرونا، همه ایستگاه‌های مترو در چین مجهز به سیستم بازرسی امنیتی بودند که حالا علاوه بر آن، همه مسافران پیش از ورود به ایستگاه، تب سنجی و غربالگری می‌شوند و فاصله گذاری اجتماعی هم الزاما رعایت می‌شود. این کنترل‌ها در هتل و سایر مکان‌های عمومی نیز  وجود دارد.

ذبیح مند بیان کرد: ویروس کرونا اتفاقاتی را در گردشگری رقم زده است؛ صرف نظر از بحث فاصله اجتماعی و ترس روانی نزدیک بودن انسان‌ها به یکدیگر، ظرفیت بازدید (ضریب بُرد) را با تعریف جدیدی مشخص خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ظرفیت بازدید نه تنها در سایت‌های تاریخی و توریستی، بلکه در همه بخش‌های گردشگری و حمل و نقل عمومی تعریف جدید خواهد داشت، مثلا در برنامه‌ریزی تورهای آژانسی که با آن همکاری دارم، استانداردی را برای اتوبوس‌های توریستی تعریف کرده و به عدد ۱۲ نفر مسافر به ازای هر اتوبوس رسیده‌ایم تا فاصله یک و نیم متری مسافران از یکدیگر در فضای بسته اتوبوس رعایت شود.

این راهنمای گردشگری درباره تعیین ظرفیت بازدید به ویژه در دوره کرونا، توضیح داد: در همه سایت‌های دنیا که گردشگری پایدار را پیگیری می‌کنند، ظرفیت بازدید همیشه رعایت می‌شود. تعیین این ظرفیت به عوامل متعددی بستگی دارد، شاید ساده‌ترین معیار تعیین کننده این ظرفیت، حداکثر مساحت نسبت به جمعیت باشد، مثلا یک اتاق ۱۲ متر مربعی بیشتر از ۱۲ نفر نمی‌توان ظرفیت داشته باشد. گاهی مساحت عامل تعیین کننده نیست و شاخص‌های دیگری مطرح می‌شود، مثل وزن بازدیدکننده و یا تاثیر منفی حضور یک فرد از جمله اثرگذاری بر دما و آلودگی محیط، گاهی ظرفیت بازدید بر اساس تسهیلات و خدمات موجود در آن محل، تعیین می‌شود.

ذبیح مند افزود: دنیا درحال تدوین استانداردهای جدید در گردشگری است؛ چرا که نمی‌توان همه کسب و کارهای گردشگری را تعطیل نگه داشت، این یک اشتباه بزرگ است، به جای انتظار برای پساکرونا باید آماده زندگی و گردشگری با کرونا باشیم. این میان نظارت بخش دولتی خیلی مهم است، باید جلوی سودجویی فرصت‌طلبان بدون مجوز را بگیرد، با این روش می‌توان گردشگری پایدار را به جریان انداخت، علاقه‌مندان سفر نیز  می‌توانند با استانداردهای بالاتر  سفر بروند و به تمام اجزای زنجیره گردشگری دیگر آسیبی وارد نشود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.