ترفندهای جدید برای فروش محصولات تقلبی!
08 دی 1399 - 17:12
شناسه : 10235
6

شاید تا همین چند وقت پیش ،جعل پول کاغذی رایج ترین محصول تقلبی در کشورها به شمار می رفت که با یک دستگاه تشخیص پول می شد تقلبی بودن آن را به راحتی تشخیص داد. اما متقلبان بیکار ننشستند و شروع به ساخت محصولات تقلبی با مارک های معروف کشورهای مختلف کردند از لوازم خانگی […]

پ
پ

شاید تا همین چند وقت پیش ،جعل پول کاغذی رایج ترین محصول تقلبی در کشورها به شمار می رفت که با یک دستگاه تشخیص پول می شد تقلبی بودن آن را به راحتی تشخیص داد. اما متقلبان بیکار ننشستند و شروع به ساخت محصولات تقلبی با مارک های معروف کشورهای مختلف کردند از لوازم خانگی گرفته تا مواد خوراکی و لوازم آرایشی!

روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: در چند وقت اخیر، چندین گزارش از شگردهای این کلاهبرداران که اجناس تقلبی را به نام جنس اصلی به مشتری می فروشند چاپ کرده ایم که برای نمونه می توان به خرید کارتن های خالی محصولات اشاره کرد. آن ها با این کار اجناس بی مارک و تقلبی را با زدن مارک کارتن خالی خریداری شده در کارتن می گذارند و به اسم اجناس اصل به فروش می رسانند. البته هر حوزه ای که سود بیشتری داشته باشد کارگاه های زیر پله ای به سراغش می روند و نمونه تقلبی آن را می سازند و برای این که اعتماد مشتری ها را هم جلب کنند دست به اقداماتی می زنند. امروز ضمن معرفی برخی از شگردهای این زیرپله ای ها که به روش های مدرن مشتریانشان را فریب می دهند به راه های تشخیص اجناس اصل از تقلبی پرداخته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

تبلیغ های اینستاگرامی

در بسیاری از موارد، محصولات ساخته شده در زیر پله ها به دلیل این که کیفیت لازم را ندارند در تبلیغ های اینستاگرامی و تلگرامی به فروش می رود و شما بعد از خرید هیچ دسترسی به فروشنده ندارید تا خدای نکرده در صورت بروز مشکل، پیگیر خسارت های واردشده شوید. در این روش تبلیغ با ویدئوهایی جذاب و ادعاهای غیرواقعی، قربانی تشویق می شود که یک کد را به شماره ای مشخص شده پیامک کند. حالا کلاهبرداران با قربانی تماس می گیرند و محصول تقلبی را برایش ارسال می کنند. در کل این فرایند، نه مشخص است که این شرکت متعلق به کجاست و نه هویت مالکانش افشا می شود. در این روش فروشنده خیالش راحت است که شما برای پیگیری مشکلات زیادی خواهید داشت و در ضمن هویت فروشنده هم مشخص نیست و راه های پیگیری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

وب سایت های ساختگی

معمولا این کلاهبردارها برای اعتبار دادن به محصولات تقلبی که زیرپله تولید می کنند به جز ادعاهای عجیب و غریبی که درباره محصول شان دارند ،نیاز به این دارند که بگویند ما نماینده یک شرکت معتبر خارجی هستیم به همین دلیل اقدام به طراحی یک وب سایت می کنند و ضمن معرفی دروغین خود به عنوان یک نماینده از برند خارجی، محصولات تقلبی شان را به فروش می رسانند. متاسفانه در میان این محصولات دارو هم دیده می شود که خدای نکرده ممکن است جان افراد را هم به خطر بیندازد. در این روش هم شما تنها یک سایت طراحی شده را دارید که هیچ ربطی به برند اصلی ندارد و کلاهبرداران فقط با استفاده از یک وب سایت ساخته شده شبیه به وب سایت برند اصلی شما را گول زده اند.

کالای زیر پله ای و به خطر افتادن سلامت مردم

معمولا مهم ترین خطر کالاهای زیر پله ای به مخاطره انداختن سلامت مردم است، تنها محصولات غذایی و بهداشتی سلامت مردم را به خطر نمی اندازد بلکه لوازم خانگی هم می تواند به دلایلی از جمله احتمال آتش سوزی و … سلامت مردم را به خطر بیندازد. این در حالی است که مصرف کننده بی اطلاع از این خطرات احتمالی است.

۱- تولید، بسته بندی، انبارداری و حمل و نقل این کالاها هرگز در شرایط استاندارد نبوده و نیست بنابراین می‌تواند بسیار بسیار خطرناک و تهدیدی جدی برای سلامت مصرف کنندگان باشد.

۲- در اکثر مواقع به خصوص در کالاهای رنگی آرایشی همانند لاک، رژ لب، ریمل، پنکیک و…، به دلیل بسیار ارزان‌تر بودن از رنگ‌های صنعتی و آلوده به فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک استفاده می‌شود که سرطان زایی اثبات شده دارد و سلامت مصرف کننده را به خصوص در آینده به خطر می‌اندازد.

۳- در بسیاری از موارد به ویژه در کالاهای رنگی به دلیل ارزانی از حلال‌های بسیار خطرناک استفاده می‌شود که تهدیدی جدی است برای سلامت مصرف کننده فریب خورده.

۴- به علت رعایت نشدن استانداردهای ذکر شده در بند یک متقلبان برای فرار از بروز آلودگی‌های احتمالی مجبورند یا از مقادیر بالای نگهدارنده یا از انواع ممنوعه آن استفاده کنند که در هر دو صورت بسیار خطرناک است.

روش‌های شناسایی اجناس زیر پله ای

ارتقای فناوری متاسفانه باعث شده قاچاقچیان و جاعلان ،توان جعل بسیار دقیق کالاها را که مشابهت فراوانی با کالای اصلی دارد، داشته باشند. جاعلان به انواع ماشین‌های چاپ، بسته بندی، طراحان زبده، اسانس‌های مشابه و… دسترسی دارند و در برخی از مواقع کالای جعل شده حتی برای تولید کننده اصلی کالا نیز در نگاه اول قابل شناسایی نیست و با بررسی تخصصی و کارشناسانه می توان به تفاوت‌های موجود پی برد. با این حال برای شناخت کالای اصل از کالای تقلبی راه هایی وجود دارد که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. البته همیشه به تفاوت قیمت فاحش میان دو نمونه مشابه شک کنید.

محصولات سلامت محور:

۱- برای پیگیری محصولات سلامت محور از جمله دارو، مواد غذایی و لوازم آرایشی تولید داخل، کافی است کد دو رقمی را که برای مجوز ساخت روی محصول درج شده پیگیری کنید. این کد منحصر به فرد برای دانشگاه علوم پزشکی هرشهر است. به عنوان مثال کد ۴۰ مربوط به کاشان و کد ۳۹ مختص قم است. اگر پیش کد محصول با محدوده آدرسی که روی برچسب درج شده مطابقت نداشته باشد می توان به مجوز آن شک کرد.

۲- برای محصولات وارداتی هم باید شماره پیگیری ۱۶ رقمی درج شده روی لیبل مجوز بهداشتی را که روی تمام محصولات سلامت محور وارداتی درج شده برای شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرد و منتظر پاسخ ماند در صورت تایید می توانید از آن ها استفاده کنید. در صورتی که به پیامک شما پاسخی داده نشد ،بهتر است با شماره تلفن گویای ۶۱۸۵- ۰۲۱ یا وب سایت www.ttac.ir برای تعیین اصالت کالا مراجعه کرد.

لوازم خانگی:

۱- در محصولات لوازم خانگی حتما شماره سریال درج شده روی محصول را با شماره سریال روی کارتن مطابقت دهید در صورت مغایرت ،مطمئن باشید که شما در حال خرید جنس تقلبی هستید.

۲- اجناسی که روی آن ها عکس پرچم سازنده کشور به صورت چاپی یا برچسب خورده باشد قطعا فیک محسوب می شوند زیرا هیچ برند معتبری، عکس پرچم را روی کالای خود نمی زند.

۳- زدن برچسب های اضافی و زیاد و فانتزی روی بدنه دستگاه حاکی از فیک بودن کالاست.

۴- اگر دیدید کیفیت چاپ متن روی دستگاه پایین هست و با ناخن پاک می شود قطعا فیک است زیرا محصولات اورجینال در هر برندی با بهترین کیفیت چاپ زده می شوند.

نظارت ها را بیشتر کنید

از آن جایی که روز به روز کلاهبرداران برای فروش کالاهای تقلبی شان دست به کارهای جدیدی می زنند و همچنین پیدا کردن افراد و شرکت های پشت این کسب و کارها، کار راحتی نیست به نظر می رسد باید کمیته ویژه ای برای این موضوع در نظر گرفت. در ضمن می توان با استفاده از ظرفیت خود اتحادیه ها و رصد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.