کتایون ریاحی؛ بازیگری که هیچ نقش تکراری نداشت
09 دی 1399 - 15:30
شناسه : 10464
9
کتایون ریاحی بازیگری که ۵۸ سالگی‌اش را در همین روزها به پایان می‌رساند و هنوز نقش‌های او در سریال پس از باران یا فیلم سینمایی شام آخر به یاد مانده است
پ
پ

بازیگرانی در تاریخ سینمای ایران هستند که در سال‌هایی فعالیت خود تماما در اوج بودند و و در همان زمان که طرفداران خود را داشتند و هنوز سال‌های طلایی را می‌توانستند داشته باشند، با بازیگری خداخافظی کردند. کتایون ریاحی از جمله این بازیگران است که با وجود این که سال‌ها است از پرده سینما و صفحه‌ تلویزیون خداحافظی کرده اما هم چنان بازی‌هایی که داشته در ذهن مخاطب ماندگار شده است.

بازیگری که ۵۸ سالگی‌اش را در همین روزها به پایان می‌رساند و هنوز نقش‌های او در سریال پس از باران یا فیلم سینمایی شام آخر به یاد مانده است. به بهانه تولد او که در همین روزها است، تعدادی از کارهای او را مرور می‌کنیم.

 

یوسف پیامبر

آخرین بازی کتایون ریاحی در سریال یوسف پیامبر در نقش زلیخا بود. پس از این سریال بود که ریاحی در خرداد سال ۱۳۸۸ با یادداشتی که نوشت، کناره‌گیری خود از دنیای بازیگری را اعلام کرد. فرج‌الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر آن زمان گفته بود که خانم ریاحی پس از سریال یوسف پیامبر گفت دیگر نمی‌توانم فضاهای موجود سینما را تحمل کنم و از حرفه بازیگری کناره‌گیری کرد.

یوسف پیامبر سریالی در مورد زندگی یوسف بود که اولین قسمت آن در سال ۱۳۸۷ پخش شد. در این مجموعه مصطفی زمانی ایفاگر نقش یوسف است و نقش پدرش یعقوب را محمود پاک نیت بازی می‌کند. شخصیت زلیخا که در حین مراحل فیلمبرداری بازیگر آن انتخاب شد را کتایون ریاحی و نقش عزیزمصر پوتیفار هم جعفر دهقان بازی کرده‌اند.

 

شام آخر

فیلم سینمایی شام آخر که در سال ۱۳۸۰ به کارگردانی فریدون جیرانی ساخته شد، فیلم ساختار شکنانه بود. داستان این بود که مهین مشرقی استاد دانشکده معماری پس از بیست و شش سال زندگی با شوهرش به سبب ناسازگاری فکری و رفتاری با پادرمیانی دخترش ستاره از همسرش جدا می‌شود و با دخترش و دایه‌اش آفاق زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کند. زندگی تازه او با آمدن مانی معترف دانشجوی رشته معماری در هم می‌ریزد. مانی که هم دانشگاهی ستاره و دانشجوی مهین است، به مهین ابراز علاقه می‌کند و این در حالی ست که ستاره عاشق مانی است.

در این فیلم که سرانجامی خون‌بار دارد، کتایون ریاحی نفش مهین مشرفی استاد دانشگاه را بازی می‌کند و این فیلم از اولین بازی‌های محمدرضا گلزار است.

 

شب دهم

سریال شب دهم از ماندگارترین سریال‌های ساخت صداوسیما شد. سریالی که مناسبت ماه محرم ساخته شد و توانست با یک درام عاشقانه مخاطب را هر شب درگیر خود کند. داستان در اواخر حکومت رضاشاه در تهران رخ می‌دهد. فردی به نام حیدر خوش‌مرام که از لات‌های تهران قدیم است، خواهان ازدواج با دختری از تبار قاجار می‌شود و آن دختر شرط ازدواج با حیدر را اجرای تعزیه در ده شب ماه محرم قید می‌کند. شرطی سخت چرا که در آن زمان برگزاری تعزیه ممنوع بوده است.

بازی بسیار خوب حسین یاری و کتایون ریاحی در نقش دختر قاجار و همچنین موسیقی متن این فیلم که ساخته فردین خلعتبری و خوانندگی علیرضا قربانی بود، باعث شد که نوروز سال ۱۳۸۱ برای مردم رنگ و بویی دیگر بگیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.