تحرکات مشکوک نظامی، امنیتی و سیاسی در منطقه و صبر راهبردی،نامه ایران به شورای امنیت
12 دی 1399 - 9:43
شناسه : 10866
7
درآخرین روزهای حضور«دونالد ترامپ» خشمگین و عصبانی درکاخ سفید شاهد افزایش تحرکات مشکوک نظامی، امنیتی و سیاسی در منطقه هستیم که به باور تحلیلگران هدف آنها تحریک کردن محور مقاومت برای شروع یک بحران نظامی و بازکردن پرونده ای خطرناک برای دولت جدید آمریکا است تا مدت ها سرگرم آن باشد.
منبع : ایرنا،فارس
پ
پ

روزنامه لبنانی الجمهوریه روز سه شنبه گذشته به نقل از یک مقام ارشد لبنانی نوشت: به نظرمی رسد ترامپ به دنبال بهانه ای است تا شاید برای بازکردن دروازه های جهنم به روی خاورمیانه از آن استفاده کند.

الجمهوریه به نقل از این مقام ارشد که به نام و هویت او اشاره نمی کند، افزود که از یک مرحله سخت و خطرناک می ترسد در حالی که نشانه های بحران اقتصادی و مالی لبنان ادامه دارد ، اوضاع منطقه متشنج  است و احتمالاتی در منطقه وجود دارد که می تواند آن را به ویژه در چند روز باقی مانده ترامپ در کاخ سفید، در دهانه یک آتشفشان قرار دهد.

«محمد جواد ظریف » وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز پنجشنبه در حساب توییتری خود با بیان اینکه اطلاعات به دست آمده ازعراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است، تاکید کرد: ایران به دنبال جنگ نیست، اما “آشکارا و مستقیم” از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.

ظریف نوشت: به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، ترامپ و همپالگی‌هایش میلیاردها دلار برای ارسال بمب افکن‌های B۵۲ و ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند.

احتیاط  و صبر راهبردی

به نظر می رسد که محورمقاومت درحالی که مردم جهان سرگرم مقابله با همه گیری ویروس مرگبار کرونا ( کووید ۱۹)هستند، اگرچه به هیچ وجه انتقام به موقع از جنایات محور سیاه آمریکا ، سعودی و صهیونیستی مانند ترور سرداران شهید حاج قاسم و ابومهدی، خیانت به ملت فلسطین، ایجاد بحران های اقتصادی و مالی برای ملت ها با توسل به تحریم و فشار حداکثری را فراموش نمی کنند با انتخاب گزینه صبر راهبردی درصدد است تحرکات مشکوک و تحریکات حساب شده و شوم این محور سیاه را ناکام بگذارد.

دراین میان « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان از یک هدف شوم دیگرمحور سیاه آمریکا، سعودی و صهیونیستی پرده برداشت و آن برنامه ریزی این محور سیاه برای ترورهای جدید شبیه ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۸ است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه این محورسیاه در جنایت ترور این دو فرمانده بزرگ محور مقاومت شریک هستند ، در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که براساس اطلاعات نه تحلیل ها خودش و حتی دیگر فرماندهان حزب الله در فهرست ترور قرار دارند.

دبیرکل حزب الله ، هشدارها در باره احتمال ترور رهبران و فرماندهان مقاومت پس از شهادت حاج قاسم افزایش یافت و ترامپ همانطور که قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای پیروزی نیاز به کارت هایی سیاسی داشت ، به کارت های امنیتی هم نیاز دارد و آن ترورهایی شبیه ترور حاج قاسم است.

وی اظهارداشت :اکنون که از انتخابات آمریکا عبور کرده ایم بازهم گفته می شود باید تا ۲۰ ژانویه محتاط باشیم، بله طبیعی است که ما تا آن روز و حتی بعداز آن محتاط باشیم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که به اعتقاد من هدف قرار دادن رهبران و فرماندهان محور مقاومت به بودن و رفتن ترامپ ارتباط ندارد و این پرونده همیشه باز است و ما هم بخشی از این نبرد موجود هستیم.

انفجار مهیب بیروت

اگربخواهیم بعداز شروع تحریم های ظالمانه و فشارحداکثری علیه ملت ایران با خروج آمریکا از برجام و ترور سرداران شهید یک تاریخی برای کلید خوردن تحرکات مشکوک و حساب شده در منطقه ای که محور مقاومت سرگرم مقابله با تروریست های وهابی و صهیونیستی و اشغالگران است مانند سوریه ، عراق ، لبنان و یمن در نظر بگیریم باید به کمی به عقب برگردیم و از انفجار مهیب بندر بیروت یاد کنیم که به جان باختن ۱۹۰ تن و زخمی شدن بیش از ۶ هزار تن منجر شد.

اجیرشدگان سیاسی محور سیاه و جنگ طلب آمریکایی ، صهیونیستی و سعودی در لبنان بسرعت انگشت اتهام خود را به سوی حزب الله لبنان نشانه رفتند تا شاید بتوانند مردم لبنان را علیه مقاومت این کشور وارد صحنه کنند و با شروع جنگ داخلی جدید اوضاع را به نفع این محور سیاه تغییردهند.

ازآنجا که حقیقت بسرعت برملا شد، مخالفان محورمقاومت ضد تروریسم وهابی و صهیونیستی نتوانستند از این فاجعه دردناک بهره برداری کنند هرچند هنوز درتکاپو هستند با همکاری سفارت آمریکا در بیروت و ایجاد بحران مالی و پولی برای مردم لبنان ، ثبات سیاسی و امنیتی لبنان را به مخاطره اندازند.

« دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان در آخرین روزهای دولت ترامپ با «سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» ملاقات و با وی در باره مسائل لبنان و منطقه گفت وگو کرد.

جعجع در این دیدار سوال برانگیز از سفیر آمریکا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در لبنان و تشکیل یک کمیته بین المللی برای بررسی پرونده انفجار بندر بیروت شد.

وی به سفیر آمریکا گفت که نمی توان به پارلمان کنونی لبنان و اقدامات لبنانی ها امیدی داشت.

حملات مستمر رژِیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه

ناظران و حتی کارشناسان رژِیم صهیونیستی هم می گویند که « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژِیم وهمچنین « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که منتظر بودن ترامپ علیه محورمقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران مرتکب حماقتی نظامی شود حالا که او در انتخابات شکست خورده و باید کاخ سفید را چند روز دیگر ترک کند و امیدی هم به بایدن ندارند، با عصبانیت و از روی استیصال مرتکب خطاهایی بزرگ می شوند و درصدد برافروختن آتشی هستند که قطعا دودش به چشم خودشان می رود.

یک کارشناس صهیونیست در گفت وگو با بی بی سی گفت که نتانیاهو انتظارداشت ترامپ حمله بزرگی را شروع کند اما حالا درصدد است تا ایران را تحریک کند اما ایران نشان داده که تصمیم های بزرگی دارد و بنابراین به هرحمله کوچک واکنش شتابزده نشان نمی دهد و اقدام به حملات تلافی جویانه نمی کند.

وی افزود: نتانیاهو می گوید که هدف از این حملات جلوگیری از سلاح برای حزب الله لبنان از خاک سوریه است اما سید حسن نصرالله فاش کرد که اکنون ذخایر تسلیحاتی حزب الله لبنان دو برابر شده است.

این کارشناس اسرائیلی همچنین گفت که افزایش حملات اسرائیل به اهدافی در سوریه و تشکیل ائتلاف با چند دولت عربی، دادن پیام به بایدن است که شرایط خاورمیانه عوض شده است و باید قبل ازهر تصمیمی برای منطقه این شرایط را در نظر بگیرد.

عادی سازی روابط ، سیاسی یا امنیتی

اما در راستای این حملات مستمر فشارهای دولت ترامپ با محوریت « جراد کوشنر» داماد صهیونیستش و بن سلمان ولیعهد سعودی بر برخی دولت های عربی مانند امارات ، سودان ، بحرین، مغرب ، عمان ، قطر ، کویت بود تا مانند اردن و مصر به ملت و آرمان فلسطین خیانت کرده و با دشمن صهیونیستی روابط خود را عادی کنند.

در این میان برخی دولت های عربی مانند کویت ، قطرو عمان تن به این خیانت نداده و رژِیم سعودی هم که خود تسهیل کننده این روابط خائنانه است مانند بازگذاشتن فضای عربستان به روی هواپیماهای رژِیم صهیونیستی، میزبان نشست نتانیاهو و « مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و بن سلمان برای طراحی و اجرای این پروژه بود که از آن به وارد کردن خنجر بر ملت مظلوم فلسطین یاد شده است.

اما ناظران معتقدند این عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی که بیش از همه سران سازشکار عرب بازنده اصلی آن خواهند بود پیش از اهداف سیاسی و اقتصادی، اهداف نظامی و امنیتی برای فشار بر محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری داشته هرچند از پیش توطئه ای شکست خورده است.

درهمین چارچوب انتشار خبرهایی مانند ورود ناوهای هواپیمابر آمریکا به خلیج فارس ، ورود بمب افکن های بی ۵۲ آمریکا ، عبور ناو ارتش صهیونیستی از کانال سوئز برای ورود به خلیج فارس قابل بررسی است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دو بمب‌افکن B-۵۲ نیروی هوایی این کشور دیروز(چهارشنبه) در منطقه خاور میانه و بر فراز آب‌های خلیج فارس به پرواز درآمده‌اند.

شبکه بی بی سی مدعی شد که این سومین دور از پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس در یک ماه و نیم گذشته است که هم‌زمان با روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ و در آستانه اولین سالگرد ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بدست آمریکا در عراق، انجام می‌شود.

به گفته سنت‌کام دو بمب‌افکن B-۵۲ از پایگاه هوایی مینوت در داکوتای شمالی به پرواز درآمده‌اند.

فاکس نیوز گزارش داده است که این هواپیماها روز سه‌شنبه برای این ماموریت از پایگاه بلند شده‌اند و در پروازی ۳۰ ساعته و بدون توقف به منطقه خاورمیانه رفته و برگشته‌اند.

حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد

چند روز گذشته در اقدامی مشکوک چندین راکت به سوی سفارت آمریکا در منطقه سبزبغداد شلیک شد که هیچگونه تلفاتی نداشت اما ترامپ و سنتکام بلافاصله انگشت اتهام را به سوی ایران و گروه های مقاومت عراق نشانه رفتند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری عصبانی آمریکا در توییتی حماقت آمیز مدعی شد که اگر نیروهای آمریکایی کشته شوند، ایران را مسئول خواهد شناخت و حتی ادعا کرد که « حالا زمزمه هایی از حملات بیشتر علیه آمریکایی ها در عراق می شنویم».

«بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) هم با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه ایران ادعا کرد: حمله راکتی ۲۰ دسامبر در منطقه سبز عراق تقریبا به طور قطع توسط یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران انجام شد.

«محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب الله عراق امروز (یکشنبه) تصریح کرد که این تنها آمریکایی ها هستند که از حملات به سمت سفارت خودشان سود می برند.

وی تصریح کرد: دولت ترامپ تلاش می کند که از طریق راه انداختن فشار و بحران آفرینی، این مسیر را تحت تاثیر قرار داده و ایران و گروههای مقاومت را به یک پاسخ نسنجیده سوق دهدف اما ما از این نقشه آگاه هستیم.

شیخ « قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق هم با انتشار توئیتی تاکید کرد که با حمله به مراکز دیپلماتیک در این کشور مخالف است.

ایرج مسجدی» دیروز چهارشنبه در آیین نخستین سالگرد شهادت فرماندهان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نه قصد جنگ و نه مخاصمه با کسی را دارد، گفت که سرزمین مقدس عراق هرگز جولانگاه منازعه ما با آمریکایی ها قرار نمی گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با تاکید به این که سرزمین عراق باید در امنیت و سلامت کامل باشد و دعوای ما  و آمریکا جای دیگری رقم خواهد خورد، همه تبلیغات دروغین غربی ها را که درصدد القای شبهه قصد ایران برای تبدیل کردن عراق به محل منازعه با آمریکایی ها هستند، نادرست و بی اساس دانست.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی اگر می خواست سه هزار سرباز آمریکا را بکشد، می دانست کجا را باید بزند، افزود:امروز سیاست جمهوری اسلامی ایران هم همین است و به هیچ وجه قصد تعرض به هیچ نقطه یا سفارتی را ندارد.

ایرج مسجدی با بیان اینکه ایران به دنبال ایجاد جنگ و درگیری نیست، درعین حال خاطرنشان کرد که اگر آمریکایی ها شروع کننده باشند، پاسخ قاطع و دندان شکنی بیش از گذشته دریافت خواهند کرد.

تشکیل دولت جدید هادی و انفجارهای مشکوک عدن

رژِیم سعودی به‌عنوان سرکرده ائتلاف عربی که تجاوز علیه یمن را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده و تاکنون نتوانسته دستاورد قابل توجهی کسب کند، می‌کوشد تا مزدوران وابسته به خود و امارات را در یمن در برابر مقاومت یمن و نیروهای انصارالله متحد کند.

دراقدامی مشکوک و سوال برانگیز و البته تحت فشار سعودی ها، منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن روز جمعه گذشته مدعی تشکیل یک کابینه تکنوکرات از استان‌های شمالی و جنوبی یمن و با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی از جمله شورای انتقالی شد

اما این اقدام سوال برانگیز با دو انفجار مشکوک هنگام ورود دولت جدید هادی به عدن تکمیل شد و نکته مهم در انفجارها مانند دیگر توطئه های نظامی و امنیتی نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی محور مقاومت و این بار انصارالله یمن بود.

انفجار مشکوک اول دقایقی بعداز خروج اعضای دولت جدید منصورهادی از قسمت تشریفات فرودگاه عدن که از ریاض وارد عدن شده بودند، رخ داد.

خبرها حاکی از کشته شدن بیش از ۲۰ تن و زخمی شدن حدود ۶۰ تن دیگر است اما هیچ آسیبی به اعضای کابینه دولت جدید هادی وارد نشده است.

منابع خبری یمن همچنین از وقوع انفجار مهیبی در اطراف کاخ (معاشیق) واقع درشهرعدن در جنوب این کشور که محل استقرار دولت هادی است،خبر دادند.

وزیر اطلاع رسانی دولت هادی و رسانه های ضد ائتلاف یمن و همسوی با سعودی بلافاصله انگشت اتهام را به سمت انصارالله و دولت نجات ملی نشانه رفتند و درصدد برآمدند از این اقدام غیرانسانی به نفع جبهه ضد مردمی یمن سوء استفاده کنند.

برخی ناظران معتقدند که انفجارهای یمن را گروهی که مورد حمایت امارات است و نتوانسته در دولت جدید هادی پست قابل توجه و وزارتخانه ای را بدست آورد، مرتکب شده است.

« محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که هدف قرار گرفتن فرودگاه بین المللی عدن از سوی خود مزدوران وابسته به عربستان سعودی  – آمریکایی و امارات برای تسویه حساب درگیری های مداوم بین خود آنها انجام شد و ادعای دست داشتن این جنبش در این انفجارها را رد کرد.

 

ایران در نامه ای به سازمان ملل نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس هشدار داد

 

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز چهارشنبه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

در این نامه آمده است: آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که از جمله شامل به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روزهای اخیر بر فراز خلیج فارس است.

* اقدامات جنگ طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد

نمایندگی ایران افزوده است: به موازات این تحرکات، مقامات آمریکا نیز کماکان به ارائه اطلاعات جعلی، ایراد اتهامات بی اساس و بیانات تهدید کننده و تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند و مجموع اینگونه اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور، محیط امنیتی پیشاپیش پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر کرده است.

در این نامه اضافه شده است: این اقدامات جنگ طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسؤولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.

*ایران به دنبال درگیری نیست، ولی توانایی و عزم قاطع برای حفاظت از مردم، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود را دارد

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین با هشدار نسبت به اقدامات یادشده آمریکا، تأکید کرده است: ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال درگیری نیست، ولی توانایی و عزم قاطع آن برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست کم گرفته شود.

ایران در نامه ای به سازمان ملل نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس هشدار داد

در پایان این نامه نیز آمده است: از آنجاکه چنین ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل بوده و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای امنیت انتظار می‌رود آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.