کتاب سفرنامه عهد فتحعلی شاهی در لرستان رونمایی شد
14 دی 1399 - 19:49
شناسه : 11250
7
لرستان کتاب سفرنامه مقصود جهان نوشته محمودمیرزا بن فتحعلی شاه قاجار با تصحیح، تحشیه و تعلیقات ساسان والی زاده، نویسنده و روزنامه‌نگار برگزار شد.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان و به نقل از ایسنا ,در مراسمی با همکاری دانشنامه مطبوعات ایران، سایت فرهنگی گلونی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اهل‌قلم به‌صورت آنلاین برگزار شد از این سفرنامه بازمانده از عصر فتحعلی شاهی رونمایی شد.

در این مراسم دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و مدیر رادیو سراسری ایران درباره این کتاب گفت: این کتاب اتفاقی مهم در حوزه سفرنامه نویسی و از آثار قابل توجه در خصوص نثر دوره قاجار است که مصحح به‌طور موسع توانسته است ظرائف آن را نشان دهد.

دکتر محمد حنیف نویسنده و عضو هیات دوران جایزه جلال نیز در این وبینار تصویری اظهار کرد: تسلط مصحح به زبان و ادبیات فارسی و آشنایی با جغرافیای کتاب توانسته است اثری موفق را پدید آورد.

در ادامه دکتر حسین مهرداد، استاد دانشگاه، به بررسی ویژگی‌های کتاب پرداخت و تصریح کرد: حمایت از چنین کتاب‌هایی باعث حفظ و احیا تاریخ و فرهنگ تمدنی ایران می‌شود.

مجتبی مقدسی پژوهشگر و ویراستار برجسته کشور نیز در این وبینار با بیان دشواری‌های تصحیح نسخ خطی، تصحیح کتاب مقصود جهان را اثری فاخر و ماندگار خواند و از مسئولان فرهنگی خواست تا با حمایت از میراث مکتوب برای احیا نسخ خطی تلاش جدی صورت گرفت.

احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز، ضمن تسلیت فرارسیدن سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: این کتاب به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند از میراث فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت بوده و می‌تواند در انتقال پیشینه تاریخی لرستان به نسل آینده مؤثر واقع شود.

وی بیان کرد: سفرنامه مقصود جهان اثری مستقل و مفصل در جغرافیای لرستان است که در دوره فتحعلی شاه قاجار تحریر شده و با نثری زیبا و همچنین دقت در جزئیات، شگردهای توصیفی و مردم‌شناسی و توجه به فرهنگ‌عامه، تصویری شفاف از هندسه فرهنگی عصر قاجار را به دست می‌دهد.

ساسان والی زاده، مصحح کتاب سفرنامه مقصود جهان نیز در این آیین با بیان مختصات کتاب مقصود جهان گفت: فرهنگ مابه ازای همه معادلات و تولد هر کتاب اتفاقی مهم در حوزه فرهنگ است.

وی تصریح کرد: بازکاوی نثر قاجاریه و بیان مختصات آن از امتیازات کتاب است که می‌تواند الگویی برای بررسی سایر سفرنامه‌ها و آثار منثور دوره قاجار باشد.

نیازی معاون فرهنگی ارشاد لرستان هم با بیان اینکه لرستان در سه‌ماهه نخست سال جاری در حوزه چاپ کتاب جز ۵ استان برتر کشور بوده است، به برخی فعالیت‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصحاب فرهنگ اشاره کرد و افزود: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه استان علی‌رغم مشکلات اقتصادی موجود و تعطیلی‌ها و خساراتی که با شیوع بیماری کرونا دامن‌گیر حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی و هنری شد، به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده و از راهکارهای مختلف از جمله ظرفیت فضای مجازی برای ارائه اثر به‌خوبی استفاده کرده‌اند.

در ادامه این مراسم و به‌صورت همزمان در خرم‌آباد و تهران از کتاب سفرنامه مقصود جهان نوشته محمودمیرزا بن فتحعلی شاه قاجار با تصحیح، تحشیه و تعلیقات ساسان والی زاده، نویسنده و محقق لرستانی، رونمایی شد. کتاب سفرنامه مقصودجهان در ۳۰۰ صفحه توسط انتشارات سفیر اردهال به قیمت ۶۰ هزار تومان به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ قرار گرفته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.