اگرچه چای توی پر شال کاشف السلطنه بِه ایران آمد و مقیم شد توی خانه ها .شد زینت تپه ماهورها و بهانه گفتگوهای عاشقانه که دلشان را گرم کند .باب خنده ریختن روی پای داماد در مراسم خواستگاری .شیرین کرد کام عزیز از دست داده را بِه قندپهلو و لبریز و لب دوز و لب سوز شد برای گپ چایخانه ها.
از چین و ماچین و هند و اندونزی و سریلانکا و انگلستان همه گیر شد به عالم و شد دومین نوشیدنی جهان بعد از آب.
امروزه در کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده سیاستگذاری و برنامه ریزی در خصوص این نوشیدنی پرطرفدار و فرآوری آن جایگاه ویژه ای دارد.برگزاری رویدادهای چای و صنایع وابسته اش اعم از نمایشگاه ها و جشنواره ها و سمینارها و وبینال ها در حوزه تولید و عرضه این محصول، داستان سرایی ها و افسانه گویی ها در چین و هند و انگلستان و برگزاری مسابقات نقاشی و حجم و مجسمه سازی و طراحی و بسته بندی آن را تبدیل بِه یک موقعیت مهم و جذاب نموده است .
یکی از فعالیت های مهم بحث گردشگری چای است .پس از آنکه محصول از مرحله تولید بِه واسطه ایده تا ارایٔه خدمات متعدد و برندینگ و تجاری سازی با استفاده از ابزار تبلیغات و بسته بندی مناسب و بِه مدد آفرینش های کارکردی در دسته بندی و مدل های مختلف اقتصاد خلاق کشورهای هدف آمده است،فعالان عرصه گردشگری ،گردشگر خلاق و فرهنگی را برای آشنایی با این محصول و بهره برداری از جذابیت بصری و پیشینه چای باغ ها بِه بازدید از مزارع چای، کارخانه های تولید چای و حتی برداشت محصول ، آشنایی با بزرگان این عرصه ، بازدید از مقبره های بزرگان و برگزاری رویدادهای متنوع مرتبط با چای می برد.
با وجود اینکه در سالهای اخیر فعالیت های جسته و گریخته ای برای برای این کالای مهم و ضروری و توسعه بستر فرآوری و دانش بنیان نمودن این محصول برای تولید، تجاری سازی و حتی صادرات آن صورت پذیرفته ولی با توجه بِه سطح تولید این محصول این تلاش کافی نبوده است.
امید که با بهره گیری از ظرفیت و بستر پیشران های مهم اقتصادخلاق و صنایع خلاق و فرهنگی همانند تقاضا، فناوری و گردشگری بتوانیم این محصول مهم را در جایگاه مناسب و شایسته بِه عنوان چای ایرانی بِه جهان معرفی کنیم .
به بهانه ١۵ دسامبر روز جهانی چای
ثبت دیدگاه