درج قیمت خودرو به سایت ها برگشت
21 دی 1399 - 22:28
شناسه : 12020
8
اردیبهشت امسال با تشدید نابسامانی در بازار خودرو و افزایش قابل توجه قیمت ها، درج قیمت بر روی سایت های عرضه کالا ممنوع شد. حال با گذشت 8 ماه از این ممنوعیت، درج قیمت بر روی سایت ها دوباره آغاز شده است.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان به نقل از فارس ، رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی اردیبهشت امسال از ممنوعیت درج قیمت خودرو در پلت‌فرم‌های انتشار آگهی اینترنتی خبر داده و گفته بود: فضای مجازی در افزایش قیمت بازار خودرو بی تقصیر است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد، گفته بود: مشخص نیست این ممنوعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد این مسئله موجب نگرانی دست اندرکاران کسب و کارهای مجازی هم شده است.

الفت با اشاره به ممنوعیت ثبت آگهی اینترنتی که سال گذشته در پی افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد، گفته بود: تجربه قبلی نشان داد که ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد.

اردیبهشت سال گذشته نیز رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی، اعلام کرد که حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است. البته مدتی بعد با در نظر گرفتن شرایط جدید تعیین محدوده سقف قیمت این محدودیت برداشته شد.

اوایل امسال با مصوبه شورای رقابت، قیمت محصولات سایپا به‌طور متوسط ۲۳ درصد و ایران‌خودرو ۱۰ درصد افزایش یافت. در عین حال، درج قیمت بر روی سایت های فروش خودرو متوقف شد.

همزمان با حذف قیمت ها از سایت ها، مسئولان وقت وزارت صنعت از اتخاذ تصمیمی برای قیمت گذاری خودرو در بازار خبر دادند و بر این مبنا اعلام شد که قیمت خودرو در بازار فقط می تواند ۱۰ درصد بالاتر از نرخ های مصوب کارخانه باشد. اما این مصوبه وزارت صنعت اجرایی نشد و دولت نتوانست برای بازار آزاد خودرو، قیمت دستوری تعیین کند.
سایت قیمت خودرو
در آن زمان یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه فروش خودرو صفر در بازار فقط ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه مجاز است، گفت: در صورت مشاهده تخلف در فروش قیمت خودرو صفر در بازار، پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.

رئیس سازمان صنعت استان تهران با اشاره به شروع بازرسی‌های این سازمان از بازار خودرو، گفت: پس از اینکه ۲۲ اردیبهشت امسال‌ ستاد تنظیم بازار، نحوه قیمت‌گذاری خودرو را اعلام کرد و مقرر شد قیمت خودرو صفر در بازار ۱۰ درصد بالاتر از نرخ کارخانه، به فروش برسد، بازرسی‌های سازمان صنعت در این خصوص شروع شد.

رئیس سازمان صنعت استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز دستورالعمل قیمت‌گذاری رسماً ابلاغ نشده است، اما سازمان صمت کار بازرسی را شروع کرده و در صورت شکایت و یا تخلف فروش خودرو در نمایشگاه‌های ماشین بیش از نرخ مصوب، پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.

* کاهش رغبت مردم به شرکت در قرعه‌کشی خودرو

طی یکی دو ماه اخیر با فروکش کردن نوسانات نرخ دلار در بازار، قیمت خودرو در بازار نیز روندی کاهشی به خود گرفته است. در عین حال، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز تمایل مردم به ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان را کاهش داده است. این موضوع، خروج برخی خودروها از فروش سهمیه‌ای شرکت‌های خودروساز را به دنبال داشته است. در این رابطه می توان به حذف دو محصول سایپا ۱۵۱ و نیسان تک سوز آپشنال از روند قرعه کشی سایپا و عرضه مستقیم این خودروها اشاره کرد.

در عین حال شاهد افزایش انصرافی ها در خرید خودرو و در نتیجه بازنگری در تعداد رزروهای قرعه کشی خودروسازان نیز هستیم، به طوری که این موضوع باعث شده شرکت‌های خودروساز تعداد افراد رزرو برای جایگزینی برندگان قرعه کشی را افزایش دهند.

قائم مقام سایپا در این مورد می گوید: در قرعه کشی های قبلی برخی از منتخبان به دلایل مختلف از خرید خودرو انصراف می‌دادند و بر همین اساس مجوزی از کمیته خودرو اخذ کردیم تا بتوانیم رزرو منتخبان را به میزان ۲۰۰ درصد افزایش دهیم.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای با عنوان «درخواست درج قیمت در سایت‌های فروش خودرو» خواستار پیگیری این موضوع شده اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.