ابوی: تورم کارفرما را سرمایه‌دارتر و کارگر را فقیرتر کرد/دولت طرف کارفرماست
24 دی 1399 - 11:33
شناسه : 12330
4
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه دولت همواره مدافع حقوق کارفرمایان بوده است، گفت: تورمی که امسال شاهد بودیم، کارفرماها را داراتر و سرمایه‌دارتر کرده است و کارگران را فقیرتر.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان، هادی ابوی در گفت وگو با تسنیم، درباره دستمزد و وضعیت کاری و درآمدی کارگران و ضرورت بازنگری در مزد ۹۹ گفت: تورم و افزایش قیمت ها, دارایی به اضافه دارایی کرده است. با توجه به اینکه کارگران دارایی ندارند, وضعیت آنها نه تنها بهتر نشده است, بلکه بدتر هم شده است.

وی ادامه داد: کارگران با افزایش هزینه ها مجبور شدند هزینه افزایش دارایی کارفرمایان را بپردازند. این افزایش سرمایه و گران شدن ملک و املاک برای کارفرمایان بوده است. اما کارگران با افزایش چندباره قیمت‌ها روبه روز ضعیف تر شدند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران بیان کرد: معیشت کارگران بالاخره باید از یک محلی تأمین شود, در شرایط فعلی که نه کارفرمایان و نه دولت حاضر به همکاری برای تقویت قدرت خرید کارگران و کمک به تأمین معاش کارگران نیستند, کارگران چه کار باید کنند؟

ابوی افزود: دولت باید هم حامی کارگران باشد و هم تولید را حمایت کند. نقش تسهیل گری داشته باشد. زمانی که هزینه سبد معیشت در پایان سال مشخص می شود, به طور مثال هزینه روغن را در آن سبد “فلان تومان” تعیین کرده است, دولت موظف است تا پایان سال کارگران را با همان اعداد و ارقام تأمین کند. چرا که کارگران باید با همان حقوقی که تعیین شده است تا پایان سال زندگی کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران اظهار با بیان اینکه دولت نباید فقط از کارفرمایان حمایت کند گفت: اگر دولت معتقد است که در شرایط فعلی امکان بازنگری دستمزد نیست و کارفرمایان دچار مشکل هستند, چرا دولت یک بار نمی گوید که کارگر گرسنه است؟

* در بحث کرونا فقط کارگران ضرر کردند

وی با بیان اینکه در بحث کرونا فقط کارگران ضرر کردند گفت: در بحث کرونا آن دسته از کسب و کارهایی که با مشکل مواجه شدند و واحد تولیدی داشتند, تغییر کاربری دادند و به شغل خود ادامه دادند. اما اضافه کار کارگران را به بهانه کرونا وشرایط دشوار کار حذف کردند. از سوی دیگر هزینه تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز به سبد خانوار کارگری اضافه شده است. دستمزد کارگران یک بار اضافه شد, اما هزینه ها چندین بار افزایش یافت. این موضوع را دولت نمی بیند؟

ابوی ادامه داد: عقب ماندگی مزدی کارگران خیلی زیاد است, حتی اگر دستمزد ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد, باز هم جوابگوی هزینه های معیشت کارگران نیست. دستمزد باید به اندازه ای زیاد است که قدرت خرید کارگران افزایش یابد و عقب ماندگی مزدی را جبران کند.

وی با بیان اینکه دولت ها همیشه در تلاش هستند در پایان سال نرخ تورم را کاهش دهند گفت: به همین دلیل مشاهده می کنیم که تورم در ماه اسفند به نوعی کاهش می یابد تا نیمه فروردین ماه سال بعد اوضاع خوب است. ولی از فروردین ماه به بعد تا تیرماه و مرداد ماه اوج می گیرد. همین مسئله باعث تغییر در قیمت خدمات عمومی و دولتی و بهای کالا و خدمات می شود که مشکلات مختلف را برای کارگران ایجاد می کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.