واعظ آشتیانی :مردم در ۱۴۰۰ به کارآمدی رای خواهند داد
29 دی 1399 - 10:42
شناسه : 12736
6
اصولگرايان که در انتخابات مجلس يازدهم در ســال 98 به مــدد حضــور حداقلي مـردم و رد صلاحيــت عده‌اي از کــانديداهاي جريان مقابل براحتي به صندلي‌هاي بهارستان رسيدند گويا براي انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در خرداد 1400 نيز خواب‌هاي شيريني ديده‌اند و از هم‌اکنون خود را پيروز انتخابات قلمداد مي‌کنند.
پ
پ

نکته اینجاست که آنها با وجود چند ماه مانده تا انتخابات هنوز نتوانسته‌اند به وحدت درون‌جریانی برسند و از این جریان مشتت هر از چندی نامی برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد؛ روزی سعید جلیلی را پیش می‌کشند، روزی قالیباف را از ریاست مجلس برای پاستور آماده می‌کنند و از پی آن آیت‌ا… رئیسی را در مقام رئیس قوه قضائیه بر کرسی ریاست‌جمهوری ارجح می‌دانند. با این حال هنوز معلوم نیست که آنها در انتخابات پیش رو چه سیاستی را پیش خواهند گرفت. برای بررسی عملکرد اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰، گزینه‌های مطرح‌شده و وحدت درون‌جریانی«آرمان ملی» با امیررضا واعظی آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

با وجود فرصـت ۵ ماهه تا انتخــابات ریاست‌جمهوری هنوز شاهدیم که شورای وحدت و شورای ائتلاف در جریان اصولگرا براساس منویات خود عمل می‌کنند و خبری از وحدت نیست؛ اساسا با توجه به تشتت در این جریان وحدت گمشده اصولگرایان بالاخره حاصل خواهد شد؟

من معتقدم شورای وحدت و شورای ائتلاف به یک نتیجه مشترک خواهند رسید اما این نتیجه مشترک نسبی خواهد بود. یعنی در هیچ تشکیلات و گروه سیاسی حتی در اصلاح‌طلبان نیز نگاه کنید هیچ‌وقت مطلق ائتلاف نکرده‌اند و ائتلاف‌ها نسبی بوده است. اگر این ائتلاف‌ها خوب تغذیه شود و در عین حال در یک مسیر منطقی باتوجه به شرایط کشور حرکت کند می‌تواند پیروز انتخابات باشد. در دوره گذشته که انتخابات مجلس را داشتیم خود این انتخابات نشان داد که اصولگرایان زمینه ائتلاف با یکدیگر را دارند و به‌خوبی نیز می‌دانستند که اگر ائتلاف نکنند با یک چالش جدی روبه‌رو خواهند بود و امکان این اینکه برخی کرسی ها را در تهران از دست دهند وجود دارد. به همین منظور ائتلاف اصولگرایان ائتلاف نسبتا خوبی بود و توانستند نتیجه بگیرند. حال اگر رقبا بهانه مشارکت مردم را می‌گیرند اتفاقا باید به آنها گفت که عملکرد شما این اتفاق را رقم زد؛ چراکه مشابه این اتفاق فراوان بوده است. ما در سال ۸۲ که شورای دوم شهر تهران انتخاب شد عملکرد دولت و شورای شهر اول و عملکرد سیاسی رقبا باعث شد که انتخابات به نفع اصولگرایان رقم بخورد. لذا در انتخابات ریاست‌جمهوری هم اصلاح‌طلبان نباید بهانه مشارکت مردم را مطرح کنند چرا که عملکرد خود آنها و دفاعشان از دولتی که در آن مردم مشکلات عدیده‌ای را لمس کردند باعث به‌وجودآمدن چنین شرایطی شده و آنها عملکرد دولت را به گردن بگیرند. در نتیجه از هم‌اکنون باید به فکر راهی باشند تا بعد از انتخابات به سراغ مسائلی همچون عدم مشارکت مردم نروند. چه بسا امکان دارد اصولگرایان نیز در مقطعی پیروز انتخابات باشند و عملکردشان مناسب نباشد و مشارکت برای انتخاب خاصی پایین باشد که در آنجا هم باید پذیرفت. من معتقدم انتخابات این دوره انتخابات پرشوری خواهد بود و در عین حال هرچه گروه‌های سیاسی از یک ادبیات مناسب و گفتمان منصفانه و منطقی برخوردار باشند و از هیجان‌زدگی پرهیز کنند خودش زمینه‌ساز حضور و مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد. چراکه مردم به این باور می‌رسند که گروه‌های سیاسی در چارچوب ادب و نزاکت سیاسی منصفانه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. هر کسی هم که در این رقابت موفق‌تر عمل کند می‌تواند مردم را به سمت انتخابات پرشور تشویق کند.

با این تفـاسیر معتقدید تشتت و تفرق در انتخابات ۱۴۰۰ گریبانگیر اصولگرایان نخواهد شد؟ چون وحدت در انتخابات مجلس یازدهم نیز حداقلی و دقیقه نودی بود.

نخست اینکه تا دقیقه نود مقاومت بود اما بالاخره این ائتلاف صورت گرفت. اتفاقا شیرینی یک ائتلاف همین است که گروه‌های سیاسی با یکدیگر چانه‌زنی‌های منطقی و منصفانه خود را داشته باشند و در نهایت با یکدیگر به یک ائتلاف برسند. این هیچ ایرادی ندارد و در وادی سیاست و گفت‌وگوهای سیاسی موضوع پنهانی نیست و واقعیت است. حتی اگر به احزاب و گروه‌های سیاسی در کشورهای مختلف نیز نگاه کنید همین اتفاق حادث می‌شود ولی نهایتا دقیقه نود به یک اجماع و هماهنگی نسبی می‌رسند. باور من این است که در انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ بعید نیست که از طیف اصولگرا دو نفر وارد کارزار شوند. مهم این است که دیده شود کدام‌یک از این دو کاندیدایی که نظر بر آنهاست شرایط رای‌آوری و جذب رای را خواهد داشت. شاید باز هم یکی به نفع دیگری کنار برود و این امکان نیز وجود دارد که هر دو تا آخر انتخابات حاضر باشند. مثل انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ که نامزدهای اصولگرایان تا انتها حضور داشتند.

دو نفری که فرمودید در انتخابــات حاضر خواهند بود همان‌هایی هستند که این روزها بسیار درباره حضورشان بحث می‌شد آقای رئیسی و قالیباف درست است؟

من راجع به این موضوع اینگونه فکر نمی‌کنم و حداقل راجع به یکی از این افراد فکر نمی‌کنم در انتخابات حاضر شود. ولی درعین‌حال هر دو نفری که مدنظر باشد مهم این است که قابلیت رای‌آوری در بین مردم را داشته باشد و مردم او را قبول کنند. تصور و تحلیل من این است که مردم به کارآمدی رای خواهند داد. حال کدام فرد یا افرادی در کار اجرایی که برعهده داشته یا دارد موفق‌تر بوده تصور می‌کنم که بخشی از نظر مردم روی کارآمدی کاندیداهاست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.