پیشنهاد قالیباف برای تغییر نام و ماموریت وزارت خارجه
30 دی 1399 - 11:52
شناسه : 12839
6
محمدباقر قالیباف در جلسه امروز مجلس که با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه برگزار شد، پیشنهاد کرد که نام و ماموریت وزارت خارجه تغییر پیدا کند.
پ
پ

به گزارش فرهنگ ایرانیان ه رییس مجلس در جریان جلسه سوال از وزیر امورخارجه درباره عملکرد وزارتخانه در حوزه دیپلماسی اقتصادی، گفت: “وزارت خارجه برای توسعه دیپلماسی اقتصادی فقط یک گام برداشته است اما نیازمند ‌آن هستیم که علاوه بر ستاد، دیپلماسی اقتصادی در مجموعه صف و سفارتخانه‌ها هم پیگیری شود.”

مجلس دو کارت زرد به ظریف داد

او تاکید کرد که “نگرش وزارت خارجه باید از بحث‌های سیاسی امنیتی به موضوعات سیاسی و اقتصادی تغییر پیدا کند و به آن اولویت بدهند.”

رئیس مجلس با بیان این که “باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین الملل تبدیل کنیم”، افزود: «ولی منظور از این کار انجام تجارت از سوی این وزارتخانه نیست؛ در برخی کشورها می‌بینیم که وزارت خارجه آنها موضوع تجارت و اقتصاد را با کشورهای دیگر دنبال می‌کند.

قالیباف در پایان اعلام کرد که مجلس آماده است تا طرحی برای تغییر نام وزارت خارجه ارائه کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در جلسه امروز مجلس به نوعی با این پیشنهاد مخالفت کرد. ظریف گفت: «من با کمال احترام برای آقای قالیباف، اعتقاد ندارم که روابط اقتصادی خارجی به وزارتخارجه محول گردد چون وزارتخانه این توانایی را ندارد، اما اعتقاد دارم باید وزارتخارجه اختیاراتی در حوزه هماهنگی روابط اقتصادی خارجی داشته باشد.»

پیشنهاد قالیباف از جهت دیگری هم قابل تامل است و آن هم این است که تغییر ماموریت وزارت خارجه از سیاسی- امنیتی به سیاسی- اقتصادی این سوال را ایجاد می کند که ماموریت ها رسمی امنیتی را چه نهادی باید پیگیری کند؟

به نظر می‌رسد رییس مجلس تمایل زیادی دارد که ماموریت وزارت خارجه را تغییر دهد این تمایل از سوی دیگر نمایندگان اصولگرا نیز پیشتر مطرح شده بود.

تاکید بر ماموریت اقتصادی- سیاسی به جای ماموریت سیاسی- امنیتی می‌تواند تغییرات زیادی در وزارت خارجه ایجاد کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.