هتاکی و فحاشی در فوتبال بدون هزینه شده است !
04 بهمن 1399 - 14:54
شناسه : 13239
8
لازمه داشتن فوتبال پاک و نمایش بازی زیبا ، رعایت قوانین اجرایی مسابقات و حفظ شئون اخلاقی و ارزش های انسانی است. هتاکی ،پرخاشگری ،فحاشی و بدرفتاری زوال و نابودی فوتبال را‌به همراه خواهد داشت!
نویسنده : احمد میرزاییان
پ
پ

مطلب گذشته حقیر در باب جایگاه رفیع فرهنگ در ورزش و بررسی دلایل اشاعه ناهنجاری و بد اخلاقی در فوتبال بازتاب متفاوتی داشت.
در باب گل به خودی برخی عناصر مسئول و ناکارآمد در فوتبال از لفظ “غضنفر” ها در تیتر مطلب استفاده کردم.
همکاران رسانه ای که مانند این عضو کوچک،دغدغه و دلمشغولی های فرهنگی در سر دارند، هر یک برداشت های خود را ارائه داده و با همراهی در این زمینه از اشاعه ناهنجاریها در فوتبال انتقاد کردند و…
برخی هم که در حوزه فوتبال مسئولیتی دارند ،طبیعتا موضع گرفتند و با ارائه دلایلی خاص، در صدد پاک کردن صورت مساله برآمدند..
حقیقت ماجرا اینکه فضای کنونی فوتبال ما پاک و زلال نیست.
حاکمیت پول ،بی‌بند وباری ،فساد و دلالی همه را آزار می دهدو در این وادی پول بیت المال به حراج گذاشته شده است.
نمونه ای از این تاراج بیت‌المال را در قراردادهای میلیاردی با بازیکنان و مربیان در فصل جاری می بینیم.
در رده بالاتر هم خسارتی که ورزش ما از قرارداد نکبت بار با ویلموتس متحمل شد،نباید به سادگی گذشت.
کار بدتر و سخیف تر دست بردن به اموال کارگران و اقشار ضعیف جامعه بود.در حالیکه ریخت و پاش در کشور بیداد می کند، برای پرداخت مطالبات اولیه ویلموتس از شرکت شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی اقدام شد.اقدام حقوقی این شرکت برای دریافت پول، هم اوج ناکارآمدی دستگاه ورزش و فوتبال را به تصویر کشید وقس علیهذا.
امروز در فوتبال کار به جایی رسیده که امور فنی و تاکتیکی اولویت تیمها نیست.
امروز تاکتیک داد و بیداد از اولویت خاصی برخوردار است،هتاکی و از میدان بیرون کردن حریف با صدور بیانیه های تکراری حرف اول تیمها است.
برخی از تیمها هم که تا حدودی آرام تر بودند و مربیانشان با خویشتنداری و صبوری به امور فنی نگاه ویژه ای داشتند ،امروز می بینند که در این معرکه سرشان بی کلاه مانده است.
لذا در مسابقه داد و بیداد و جار وجنجال آنها هم وارد گود شده اند. به همین دلیل هتاکی و فحاشی را در اوج خود می بینیم.
به محض اعلام یک خطا از سوی داور ،کلیه بازیکنان و نیمکت ذخیره ها به سوی او یورش می برند.
جالب اینکه تیمها قبل از هر بازی باید تاکتیک تیم مقابل را آنالیز کنند ،اما حالا قبل از بازی ،همه برای داور و ناظر تعیین تکلیف می کنند.
تیمها به جای نگاه فنی به مسابقه و بررسی نقاط ضعف و قوت حریفان، به مسابقه بیانیه روی آورده و انگشت نشانه را به سوی مسئولان برگزاری و تیم حریف نشانه گرفته اند.
امروز مربیان و بازیکنان لیگ برتری از جهات مختلف” خاص ” تلقی می شوند.
بازیکنی که قرار داد ده میلیاردی تنظیم کرده و به جای تمرین و بالا بردن توان فنی و جسمی خود در مجالس و محافل آنچنانی شرکت می کند ورزشکار خاص به شمار می آید.
مربی که در کنار زمین به همه انگ می زند.کمک مربی تیمی که با فحاشی و هتاکی کار خود را پیش برده و در پایان مسابقه در مقابل دوربین بد رفتاری خود را انکار می کند،به جهات مختلف خاص و نمونه می باشد.
مسئول باشگاه فرهنگی ورزشی که در بد زبانی و بد اخلاقی زبانزد است و مقدسات را هم زیر سوال می برد،مدیر خاص فوتبالی است!
متاسفانه این نوع حرکات و واکنش ها را در کوچه و خیابان هم می بینیم. پرخاشگری و عصبانیت در جامعه فزونی یافته و این ناهنجاری و تندخویی در جمع خانواده ها رخنه کرده است.
در جمعی دوستانه با همکاران به این نکات اشاره داشتیم و یاد آور شدیم این بد اخلاقی ها تنها به فوتبال و ورزش خلاصه نمی شود،برای مقابله با این ناهنجاریها باید کار اساسی صورت داد.
اعتقاد دارم‌ یکی از دلایل آشکار اشاعه ناهنجاری و فساد در فوتبال ،کم هزینه بودن خطا ها است.
برای مثال؛ در رانندگی برای نبستن کمربند جریمه ای خاص در نظر گرفته اند.این خطا در سرعت غیر مجاز وجه دیگری دارد. برای عبور از چراغ قرمز و حضور در ساعاتی که محدودیت تردد وجود دارد هم جرائمی سنگین تر وضع شده است.
متاسفانه این نگاه در موضوعات فرهنگی و ارزشی وجود ندارد و خطا ها و ناهنجاریها با دیده اغماض نگریسته می شود.این کم هزینه بودن خطاها و برخی مصلحت اندیشی ها باعث بروز خبط و خطای فاحش و بزرگتر می شود.
شوربختانه باید یاد آور شویم در عرصه سیاست و جناح بازیهای رایج برخی بابت این نزاع های غیر اخلاقی جایزه و رتبه هم می گیرند.
نمونه هایی مکرر از این منازعات و مشاجرات سیاسیون را امروز شاهد هستیم که در بعضی اوقات فرهنگ و اخلاق لگد مال می شود.
این افراد به غلط بر مصدر امور قرار گرفته اند.الگوهای ناب کشور ما جوانان بی نام و نشانی هستند که در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریدند.
امروز پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت و بهداشت کشور ،الگوی جامعه به حساب می آیند،که جان خود را فدای سلامت و بهبودی بیماران کرده اند.
ورزشکاری که پول میلیاردی گرفته و به بهانه آسیب دیدگی از تمرین و بازی طفره می رود .قهرمان قلابی است.فوتبالیستی که تیمش را در سخت ترین شرایط رها می کند و به خارج می رود از تعصب بویی نبرده و دلسوز هواداران نیست و..
قهرمان و پهلوان واقعی شهید قاسم سلیمانی و همراهان او هستندکه حافظان امنیت کشور تلقی می شوند.
توصیه می کنم افرادی که دغدغه کارهای فرهنگی و اخلاقی دارند.وصایای شهدای مدافع حرم را بخوانند.
برخی دیگر هم حداقل یک بار کنار مزار” شهید زبرجدی ” در قطعه ۵۰ بهشت زهرا س حاضر شوند. توصیه این جوان رعنا و مدافع راستین عرصه اخلاق و ارزشهای اسلامی را ملاحظه نمایند.
امروز توجه به اخلاقیات و شئون فرهنگی یک نیاز اجتماعی است.باید مروج این تفکر در عرصه ورزش و فوتبال بود تا عده ای این راه را کج نکنند و به بیراهه نبرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.