کاندیداهای درجه یکی در انتخابات فوتبال نمی بینم / علی کریمی بهترین گزینه ممکن است
05 بهمن 1399 - 12:13
شناسه : 13309
6
ریز و درشت انتخابات فدراسیون فوتبال در گفت و گوی نادر فریاد شیران بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران صریح و بدون رودربایستی نقطه نظراتش را راجع به انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال در دهم اسفند ماه سال جاری در میان می گذارد .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

او به صراحت می گوید که کاندیداهای درجه یکی را در بین کاندیداهای موجود نمی بیند و شاید جا داشت که نفرات دیگری نیز در عرصه انتخابات حضور داشته باشند ، اما او در این شرایط و بدون آنکه ملاحظه کاری کند قرص و محکم پشت علی کریمی می ایستد و معتقد است که جامعه فوتبال باید با اعتماد به این جوان و تیم مورد نظرش ، زمینه تحولی اساسی را در این رشته مورد توجه عموم و بعضا درجا زده در طی این سالها بوجود آورند .
فریاد شیران با اینکه فرجام انتخابات دهم اسفند را انتخاب یکی از بین مهندس کیومرث هاشمی و آقای حیدر بهاروند می داند که در نتیجه آن آب از آب تکان نخورده و وضعیت موجود تداوم خواهد یافت ، اما باز ته دلش امیدوار است که اعضای مجمع فوتبال اصول دمکراتیک را مورد توجه قرار داده و از بین ۵ گزینه موجود ، به گزینه ای رای دهند که هنوز امتحان پس نداده و انگیزه زیادی برای سالم سازی و شفافیت در فوتبال ایران دارد .
فریاد شیران در عین حال فرضیه بی تجربگی علی کریمی را رد می کند و می گوید : بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از مدیران کشور بدون هیچ تجربه ای بر مناصب مدیریتی قرار گرفتند و در عین حال جوانان در طول ۸ سال دفاع مقدس افتخاراتی ماندگار را برای کشور رقم زدند و این نشان می دهد که هر جا به جوانان اعتماد شده ، نتیجه بخش بوده است .
سایت فرهنگ ایرانیان با نادر فریادشیران در زیر گپ و گفتی در این زمینه داشته است که تقدیم حضور می شود .

فوتبال ما انتخابات اسفند ماه را پیش روی دارد . ارزیابی شما از انتخابات این دوره چیست ؟
باید بگویم نسبت به دوره های قبلی و با توجه به تغییراساسنامه زمینه حضور افراد تازه ای در عرصه انتخابات ولو به صورت محدود فراهم شده است . در حقیقت بجز آقای علی کریمی باقی دوستان در ادوار گذشته رییس و سرپرست بوده و عضو هیات رییسه بوده اند. من نسبت به این دوستان شناخت دارم و با آنان هم رفیقم ، اما نقطه نظراتم با این آقایان در زمینه مدیریت فوتبال متفاوت است. کیومرث هاشمی از دوستان خوبم و همکار ما در وزارت ورزش بودند ، آقای آجرلو هم همینطور و ایضا آقایان حیدر بهاروند و عزیزی خادم و بویژه آقای علی کریمی که گل سرسبد بین کاندیداهاست و از صمیم قلب آرزو می کنم این توفیق را داشته باشد که رای اعضای مجمع را به خود اختصاص دهد . قطعا با رای آوری کریمی مجموعه ای از کارشناسان و خبرگان ورزش و فوتبال به ایشان کمک خواهند کرد . همین جا این اطمینان را به شما می دهم که ما ورزشی ها و فوتبالی ها به کمک علی کریمی خواهیم شتافت . خود من اگر کریمی از من برای هر مسندی دعوت کند بدون حقوق و جیره و مواجبی و بدون سفر خارجی و بدون اینکه حتی اسمم مطرح شود ، به او کمک خواهم کرد تا ان شاالله فوتبال ما به راه درست هدایت شود .
امروز دوستانی در کنار علی کریمی برای تصدی ریاست فدراسیون حضور دارند که ما از قبل عملکردشان را دیده ایم و چون با عملکردشان آشناییم بنابراین تمایلی به آنها نداریم مگر آنکه نگرش ، مشی و ایده هایشان تغییر کرده باشد که چون از برنامه آنها خبر ندارم امیدوارم در انتخابات پیش روی ان شاالله حق به حقدار برسد.
همین که تاج و کفاشیان نیستند جای امیدواری است
به هر حال همین که آقایان کفاشیان و تاج نیستند جای امیدواری است ،ولی آن هیات رییسه و آن اتفاقانی که نباید در فوتبال ما می افتاد افتاده و امیدوارم با یک انتخابات دمکراتیک این مسایل تلخ را پشت سر بگذاریم . البته شک دارم اتفاق بیافتد ، چون جناح بندی ، تیم بازی و گروه بازی یقینا در انتخابات فدراسیون تاثیر گذار است . وزارت ورزش گرچه به ظاهر می گوید موضعی در انتخابات ندارد ولی همیشه وزارت در انتخابات فدراسیون ها و بویژه فوتبال دخیل بوده و نسبت به یک کاندیدا نظر مثبت داشته است. البته بد هم نبوده و ایکاش همیشه وزارت ورزش متولی فوتبال را مستقیم انتخاب می کرد و جوابگوی عملکردش نیز خودش می بود . الان اینطور نیست و قضیه یک بام و چند هواست . به هر صورت امیدوارم انتخابات فدراسیون فوتبال خوب و سالم برگزار شود و کاش فرصتی بود که دیگران هم شرکت می کردند .
بدیهی است حضور علی کریمی انتخابات را تحت الشعاع قرار داده و عده ای می گویند او بواسطه تجربه کم مدیریتی نباید وارد می شد . ارزیابی شما از این حضور چگونه است ؟
این مساله کاملا طبیعی است . علی کریمی جزو فوتبالیست های طراز اول آسیا بوده و بعنوان بازیکن سال آسیا انتخاب شده ، همینطور آقای مهدی مهدوی کیا ، او نیز بازیکن سال آسیا شده و در سطح قاره و جهان فوتبال شناخته شده است . به نظر من این دو به همراه علی دایی جزو سرامدان فوتبال ایران بعد از انقلاب اسلامی هستند . در حالی که دوستان به تجربه کم مدیریتی علی کریمی اشاره کرده و گفته اند سابقه مدیریت ندارد من می خواهم در جواب بگویم آن روزی که خود مهندس عابدینی بعنوان استاندار انتخاب شد چند سال داشت و تجربه مدیریتی اش چه بود ؟ . آیا ایشان درس مدیریت خوانده بود و جایی سابقه کاری داشت ، یا وقتی آقای علی فتح اله زاده برای اولین بار بعنوان مدیر عامل استقلال انتخاب شد ، مگر سابقه ای به لحاظ مدیریتی داشت . آقای محمد حسن انصاری فر را هم به همین گونه گذاشتند مدیرعامل پرسپولیس، آیا ایشان هم جایی سابقه مدیریتی داشت ؟ اکثر آدم هایی که شما می بینید از جمله خود من مگر چقدر تجربه مدیریتی داشتیم . اصلا چرا راه دور برویم ؛ دکتر دادکان بجز سرپرستی تیم ملی فوتبال ، از چه سابقه مدیریتی برخوردار بود که شد رییس فدراسیون . بله دانشگاه درس می داده ، اما درس دادن با مدیریت کردن خیلی فرق دارد . با این حال دادکان آمد و تجربه اش را نشان داد و عملکردش را نیز همه دیدند .
تادر فریاد شیران
هر جا به جوانها میدان دادیم ، ثمراتش را گرفتیم
می خواهم بگویم ما بخصوص بعد از انقلاب اسلامی به جوان ها خیلی بها دادیم و ثمره این بها دادن به جوانها را را هم در طول دوران دفاع مقدس دیدیم . حالا اینکه بعد از جنگ عده ای به جان مردم افتاده اند و منفعت طلبی می کنند و آقازاده گری در آورده اند را بگذاریم کنار . علی کریمی و مهدوی کیا و تیمی که اگر موفق به رای آوری شوند با خود به فوتبال خواهند آورد موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد. بیاییم و یک باربه جوانان در فوتبال اعتماد کنیم . مجمع به این جوانان اعتماد کند و بعد اگر دید از عهده انجام کار بر نمی آیند آنها را مواخذه و استیضاح کند و رای عدم کفایت به علی کریمی و تیمش بدهد . مجمع که این قدرت را دارد ، پس چرا باید از بابت جوانی اش بترسیم ؟!
من بطور قطع و یقین می دانم اگر علی کریمی انتخاب شود تحولی در فوتبال ما ایجاد خواهد شد . شما شک نکیند علی کریمی اگر بیاید تمام ورزشکاران ، تمام فوتبالی ها و تمام علاقمندان و دلسوزان فوتبال ایران در اقصی نقاط دنیا به وی کمک خواهند کرد . در داخل کشور نیز خود من اصلا یک نهضتی راه می اندازم در جهت کمک به سالم سازی فوتبال . علی کریمی جزو آدم هایی است که در امر خیر ، راستی و درستی و حمایت از ضعفا صادق است .از این حیث تیم شان می تواند یکی از تیم های موثر مدیریتی تحول آفرین در فوتبال ایران باشد. من شکی از این بابت ندارم و با علم و تجربه می گویم.
انتخابات را زاگرس نشینی نکنیم
امیدوارم اعضای مجمع و آدم های مستقل ، جدا از اینکه من زاگرس نشینم ، اینها همدانی هستند و آنها نظامی ، اینها مجلسی اند و اینها را وزارت ورزش حمایت می کند ، جدا از این مسایل یقین بدانند اگر علی کریمی رییس فدراسیون شود خیلی ها به او کمک خواهند کرد و مطمئن هستم فوتبال ما تغییرات اساسی را به خود خواهد دید ،بویژه در زمینه درآمدی و استقلال مالی فوتبال. چرا که اعتقاد دارم فوتبال را می شود به سمتی برد که خودکفا شده و درآمد زایی کند و از این وضعیت بحرانی که همه نیز به آن واقف هستیم نجات دهیم . یقین بدانید که آقای کریمی می تواند کمک حال فوتبال باشد. طبیعتا یک تیم فکری قوی و یک تیم مشاور قوی می تواند همراه خود بیاورد که خیلی از دوستان ، مدیران ، کارشناسان ، خبرگان ، پسشکسوتان و اصحاب رسانه می توانند در این زمینه کمک حال او باشند .
کانون مربیان از کریمی حمایت می کند
من به نمایندگی از کل دوستانم در کانون مربیان اعلام می کنم که دربست در خدمت تیم علی کریمی و تیمش هستیم . هر چند دوستانی که ده ساله در فدراسیون هستند کانون مربیان را اصلا جزیی از خودشان نمی دانند . جالبه وزیر ورزش در جلسه ای به آقای تاج گفته بود که کانون مربیان می تواند اتاق فکر شما باشد . اما دریغ از اینکه از یکی از ماها مشورت گرفته باشند ، امیدوارم با حضور علی کریمی در راس فدراسیون شاهد تحولی اساسی در این زمینه باشیم .
بعنوان یک فوتبالی خوشنام و باسابقه فکر می کنید چه کسی می تواند واجد شرایط ریاست فدراسیون فوتبال باشد ؟
به جرات می گویم از این ۵ نفر هیچ کدامشان را شایسته ریاست فدراسیون نمی دانم. حتی علی کریمی هم باید طور دیگری وارد می شد . اما از بین این کاندیداها که به جملگی شان ارادت دارم ولی نظر خودم را عوض نمی کنم که بخواهم بواسطه دوستی ملاحظه کاری کرده و لاپوشانی کنم . با وجود آقایان بهاروند ، هاشمی ، آجرلو و عزیزی خادم من انتخابم علی کریمی است . ولی اگربه جای علی کریمی آدمی با مشخصات صفایی فراهانی و حتی قوی تر از او که بتواند از قدرت سیاسی و اجتماعی اش استفاده کند، در انتخابات وجود می داشت قطعا من می گفتم چنین فردی شایسته رییس فدراسیون است . مدیری که بتواند به نیروی انتظامی دستور دهد فلان روز این کار را انجام دهد و شرکت واحد ، اورژانس و ورزشگاهها نیز از دستورش استنکاف نکنند و مانع نتراشند. شما دیدید که در چند هفته گذشته بعضی سرپرستان ورزشگاهها با تیم هاهمکاری نکردند .در حقیقت معتقدم فوتبال رییسی قدرتمند می خواهد که قانون را اعمال کند و بر مبنای آن فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ما برنامه یکساله ارایه دهند که هیچکس قادر به تغییرش نباشد . اینکه هواپیما نیست و هتل ها بدلیل بدهی های انباشته سرویس نمی دهند ، اینها همه نشات گرفته از ضعف کلان مدیریت فوتبال ما در عرصه ملی و باشگاهی است . متاسفانه چنین فردی که قدرتمند باشد نه فعلا کاندیدا هستند و نه خودشان را جهت انتخاب عرضه کردند .
من با توجه به اینکه شخصیت علی کریمی را به جهت رفتارهای فوتبالی و اجتماعی اش دیدیم از او حمایت می کنم و اعتقاد دارم می تواند یک جریان جدید را در فوتبال شکل داده و خون تازه ای را در شریان های فوتبال ما جاری کرده و اتفاق های خوب و مثبتی را رقم بزند . نمونه اش هم آندری شوچنکو در فوتبال اوکراین که به عضویت پارلمان در آمد و امروز نیز سرمربی فوتبال این کشور است ، یا ببینید داور شوکر در کرواسی چطور رییس فدراسیون شد . می خواهم بگویم فوتبالی ها این اعتماد را بین خود ایجاد کردند و الان هم شما می بنید که عملکردشان مناسب است .
کاش علی دایی هم ورود می کرد
ایکاش علی دایی هم به انتخابات فدراسیون ورود می کرد . ما اگر سازماندهی و گروه قوی همچون تشکیلات یک حزب می داشتیم می توانستیم اثر گذاری لازم و بیشتری در فوتبال کشور داشته باشیم .منظورم کانون مربیان ، کانون داوران ، کانون بازیکنان و … است که آقایان اجازه شکل گیری و فعالیت شان را نمی دهند . اجازه فعالیت ما نیز که رسمی هستیم در حد ابتدایی است و اجازه فعالیت بیشتر را نمی دهند . کانون مربیان و کانون بازیکنان عضو مجمع فدراسیون نیستند و این جزو ضعف فدراسیون فوتبال است و این مساله همواره بعنوان یک علامت سئوال و تعجب برای کانون مربیان فوتبال ایران وجود دارد .
با وجود آنکه به شخصه شانسی را برای علی کریمی قایل نیستم چون طیف ها و باندهای فامیلی و قبیله ای و مجلسی دارند کارهایشان را پیش می برند ، اما ما نباید از خدا غافل شویم و اگر خدا را در نظر بگیریم و آقایان رای دهنده به وجدان خود رجوع کنند و از وجدان بیدارشون نظر بگیرند می توانند یک تغییراساسی را در فوتبال ایجاد کنند .
این آقایان مگر در فوتبال نبوده اند ؟!
حرف من است که مگر این آقایان در فوتبال نبوده اند . کیومرث هاشمی دو سال بوده ، حیدر بهاروند و عزیزی خادم بودند و یقینا در شرایطی که کاندیدای درجه یک در میدان نداریم باید به علی کریمی اعتماد کنیم تا نسیم تغییر در فضای فوتبال ساری و جاری شود .
و ارزیابی شما از فرجام انتخابات ۱۰ اسفند چیست ؟
من یک بار هم مطلبی نوشتم و درود فرستادم به علی کریمی بخاطر ورودش به عرصه انتحابات که این شجاعت را داشت که خود را در معرض انتخاب قرار دهد .با وجوی که شانسی برایش قایل نیستم الان هم می گویم که سیستم ، شیوه و چیدمان آقایان طوری است که من شانس کیومرث هاشمی وحیدر بهاروند را از همه بیشتر می دانم . ولی امیدوارم هیات های فوتبال استانها به این نکته توجه کنند که مدیریت این آقایان را دیده اند. تجربه آقای بهاروند در همین مدت یک و نیم سال که جای آقای تاج آمده اند را دیده ایم ، مدیریت آقای کیومرث هاشمی را هم دیدیم که نزدیک به دوسال رییس فدراسیون فوتبال در زمان انتقالی بودند .همه این آقایان را به نویی امتحان کرده ایم و این بار بیاییم انتخاب دیگری را مورد توجه قرار دهیم . بین این ۵ نفر به علی کریمی اعتماد کنیم و ان شاالله که او انتخاب شود . فرجام این کار را اگر منطقی ارزیابی کنم نه احساسی، دو نفر مورد اشاره ( هاشنی و بهاروند) شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند و فرجامش هم این است که چه هاشمی رییس شود و چه بهاروند ، هیچ اتفاقی در فوتبال ما نخواهد افتاد الا اینکه چند درصد بهبودی حاصل شود . یقین بدانید با این وضعیت مالی و بدهی چند صد میلیاردی و با این مشکلاتی که برای باشگاهها بوجود آمده و در واقع سوء مدیریت حاکم در فوتبال و عدم بکارگیری کارشناسان و خبرگان در مجموعه مدیریتی فدراسیون ، شما یک گپ وحشتناک را در فوتبال می بینید شما اعضای هیات رییسه فدراسیون و روسای نامزد شده را ببینید ، بین شان چند نفر فوتبالیست هست.
مگر می شود علی کاظمی را کنار گذاشت ؟!
یک نکته جالب بگویم . آقای علی کاظمی که یکی از با شرف ترین و فنی ترین آدم های فوتبالی است را ۴ ساله به بهانه بازنشستگی از سازمان لیگ کنار گذاشتند و به جای او دوستانشان را سرکار آوردند . آقایی به نام کشوری مدیر عامل سابق باشگاه صبای قم ۴ سال است دبیر سازمان لیگ فوتبال ماست . شما تا حالا از او یک مصاحبه دیده اید شاید بگویند چون مشغول انجام کار است . اما ایشان اصلا کاری برای ارایه بلد نیست . او همان آدمی است که تیم صبای قم را نیست و نابود کرد . امثال آقای کاظمی در فوتبال ما بوده و هستند اما چطور می شود که همچنین آدمی می آید و جانشین آقای کاظمی بعنوان مدیری خبره و کاربلد می شود . بجز این است که نماینده قم از ایشان حمایت کرد . این حمایت ها و باند بازیهاست که پدر فوتبال ایران را درآورده است .
شما نگاه کنید اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال چه کسانی هستند . اگر اعضای هیات رییسه و مسوولانمان فوتبالی و کارشناس باشند و دلسوز
، آیا وضعیت فوتبال ما باید چنین باشد ؟!
شما بروید کمیته فنی را نگاه کنید همینطور کمیته آموزش و داوران را . آقای اصفهانیان شما به اندازه کافی بودید و زمان شما و آقای ممبینی ، آقای فغانی ،داور شناخته شده در سطح داوری جهان را از لیست الیت فیفا کنار گذاشتید . حالا هم که فهمیدید اشتباه کردید برادر خانم ایشان را که جزو داوران خوب است آوردید و کسی که داشت زیر نظر AFC و فیفا آموزش می دید را کنار گذاشتید و به جای او بعنوان داوری جوان، یک آدم ۴۴ ساله را می آورید .
داوری فوتبال به من ربطی ندارد اما اینها نشان از سوء مدیریت در فوتبال کشوراست. بنابراین با حضور مجدد این آدم ها من هیچگونه چشم انداز مثبتی در فوتبال ایران نمی بینم . برای همین است که می گویم در چنیم شرایطی باید به علی کریمی و در جهت تغییرات اساسی در فوتبال باید رای داد . فرجام انتخابات اگر به انتخاب علی کریمی منجر نشود عایدی خاصی به همراه نخواهد داشت .
کلام آخر اینکه این اعتماد را به جوانان و علی کریمی بکنیم و یقینا اگر علی کریمی انتخاب شود تیم های قدرتمندی به لحاظ اقتصادی و فکری پیرامون او شکل خواهند گرفت . آرزو می کنم راه فوتبال ما توام با پیشرفت باشد چون نخبگان زیادی در عرصه بازیکنان و مربیان داریم که متاسفانه سوء مدیریت فرصت عرض اندام و رشد بیشتر را از آنها گرفته است .
به لحاظ بحث فنی سرآمد فوتبال آسیا هستیم و امیدوارم این تغییر و تحول در فوتبال ما صورت گیرد تا بیش از این از فوتبال قاره عقب نمانیم .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.