پروژه ای کور به نام جام جهانی/ پشت پرده “دوقطبی سازی” در کشتی چیست ؟
05 بهمن 1399 - 17:24
شناسه : 13353
5
کشتی ایران آنقدر موضوع برای طرح و نوشتن دارد که هر چقدر هم به آن می پردازیم باز می بینیم که به خیلی از موضوعات نپرداخته ایم.بویژه که در شرایط حاضر یک نوع دو قطبی سازی آگاهانه یا غیرآگاهانه در فضای کشتی ایجاد شده است تا مدام با دمیدن بر آتش آن ، زمینه ای ایجاد شود که مدام ضعف های فدراسیون قبلی بزرگ نمایی شده و تصویری خوب و بی نقص از مدیریت فدراسیون فعلی پیش روی جامعه کشتی قرار گیرد .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

نمی دانیم واقعا اگر شرایط در مدیریت گذشته آنقدر خراب بوده ، چرا رییس فعلی فدراسیون بعنوان فردی از خانواده کشتی که از سکوی جهانی و المپیک نیز صعود کرده ، مهر سکوت بر لب زده بود و دم بر نمی آورد . در حالی که از قهرمانان و آفتخارآفرینان کشتی این انتظار رفته و می رود که در جایی که انحرافی را می بینند ، دم بر آورده و با بیان نقطه نظرات خود ، مسوولان امر را به خود آورند که از مسیر خارج شده و در سیاست هایشان دچار اشتباه وانحراف شده اند .
بی شک اگر فردی در هر جایگاهی خطایی را می بیند باید تذکر دهد ، نه اینکه ماهها و سالها بگذرد و بعد دم بر آورد که سیاست های فدراسیون قبلی اشتباه بوده و برنامه هایش این زیان و خسران را به همراه داشته است .
بی شک حرف درست آن است که در زمان خود گفته شود ، نه اینکه آبها از آسیاب بیافتد و بعد فیل مان یاد هندوستان کند . براستی باید از علیرضا دبیر پرسید که از بیان نقصان های گذشته چه هدفی را دنبال می کند ؟
گفته می شود که بر خلاف سیاست فدراسیون قبلی ( رسول خادم ) در توجه و سرمایه گذاری بر روی رقابت های جام جهانی ، سیاست و استراتژی فدراسیون علیرضا دبیر بر روی حضوری قوی در بازیهای المپیک قرار می گیرد و در این رابطه نیز سند راهبردی ۸ ساله کشتی توجهی ویژه به این مهم مبذول داشته است .
نکاتی را در این رابطه قابل ذکر می دانیم که بدان در زیر می پردازیم :
۱- علیرضا دبیر رقابت های جام جهانی را به هیچ گرفته و تصریح دارد دیگر این رقابت ها در کانون توجه قرار نمی گیرد و به عوض برنامه جام جهانی محور ، برنامه المپیک محور در دستور کار قرار می گیرد . خیلی خوب و به قول یک از بازیگران تلویزیونی “چه نیکو”. اما دوست عزیز علیرضا دبیر گرامی ، حضور در جام جهانی بعنوان برنامه در هیچ دوره ای مورد توجه نبوده که شما برای کوبیدن قهرمانی از نسل خود که بنا به هر دلیلی قبولش ندارید یا با او زاویه دارید ، جام جهانی کشتی را آنقدر در بوق و کرنا می کنید و روی موضوعی مانور می دهید که اگر خود نیز در آن مقطع بودید همان کار را می کردید. مسابقاتی که پیش از این با حضور ۶ تیم برتر دنیا برگزار می شد ، اما به تبع سیاست های من درآوردی “رافی مارتینیتی” و باندش در فیلای سابق ، رفته رفته از مد افتاد تا امروز کسی برای آن نیز تره خرد نکند .
۲- بنابراین نه تنها جام جهانی برنامه نبوده، بلکه رقابت هایی درجه دو و سه به حساب آمده که کشورها از فرصت حضور در آن برای محک کشتی گیران سطح دو و سه خود و صیقل خوردن آنان استفاده کرده اند . یقینا علیرضا دبیری که امروز خود را علامه دهر کشتی می داند هیچ زمان نمی خواهد و نمی تواند که کشتی گیران اصلی تیم ملی را یکراست به بازیهای المپیک گسیل کند . طبیعتا شما ولو آنکه حسن یزدانی باشید نیاز دارید که در میدانی غیر رسمی تر تن تان به تن حریفان جهانی بخورد تا اگر هم قرار به شکستی است ، این ناکامی در میدانی رقم بخورد که برای کشتی ایران ارزش چندانی ندارد .
۳- بی شک جام جهانی کمتر از یک تورنمنت بین المللی دست چندم نیست که برای مثال کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد امروز رقابت های بین المللی اوکراین را به فدراسیون پیشنهاد داده است تا سرمایه های مورد نظر خود را در این میدان محک بزند . در حقیقت جام جهانی نیز به مثابه یک رقابت تدارکاتی است و گرچه خود رسول خادم باید در این مورد خاص پاسخگو باشد ، اما بعید می دانیم که او جام جهانی را در طول تصدی مدیریتی اش در حد رقابت های قهرمانی جهان دیده باشد .
۴- اگرعلیرضا دبیر بگوید دیگر سرمایه های طراز اول کشتی ایران در رقابت های جام جهانی شرکت داده نمی شوند ، این حرف کاملا درست و منطقی است و کسی نیز مخالف آن نیست . در حقیقت باید سرمایه ها و بویژه نسل آینده ساز کشتی در رقابت های جام جهانی حضور یابند تا با میدان دیدن در مسابقاتی در این سطح ، مهیای حضور در میادین بزرگتر شوند .
۵- برگزاری رقابت های جام جهانی در تقویم اتحادیه جهانی کشتی قرار دارد و تا مادامی که این رقابت ها از تقویم اتحادیه حذف نشده ، کشتی ایران نمی تواند یکطرفه به آن پشت کرده و آن را برای همیشه از دستور خارج کند .
۶- جام جهانی نیز شده درست مثل رقابت های باشگاههای کشتی جهان که محلی از اعراب ندارد و از حیز انتفاع افتاده است . از علیرضا دبیر سئوال می کنیم اگر جام جهانی را با دلیل قبول ندارد پس چرا سال گذشته قبول کرد که جام باشگاههای جهان به میزبانی ایران در خراسان شمالی برگزار شود ؟!
۷- به علیرضا دبیر کاملا حق می دهیم که هر برنامه و اندیشه ای که در سر دارد در مورد کشتی به مورد اجرا بگذارد . اما یقینا این حق را برای وی قایل نیستیم که با دو قطبی سازی ، شرایطی را ایجاد کند که دل ها در کشتی بیشتر و بیشتر از هم فاصله گرفته و به جای همدلی ، فضایی سرد و مخرب بر کشتی حاکم شود .
در رابطه با کشتی حرف زیاد است و ان شاالله بقیه صحبت ها را به فرصتی دیگر موکول می کنیم .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.