همه چیز درباره فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹
12 بهمن 1399 - 9:29
شناسه : 13943
7
مشهورترین و بزرگترین جشنواره سینمایی ایران که هر ساله میزبان بهترین آثار سینمای بوده حالا به ایستگاه سی و نهم رسیده است.
منبع : ایرنا زندگی
پ
پ

سی و نهمین دوره از جشنواره سینمایی فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به میزبانی سینماهای کشور برگزار می‌شود. این دوره از جشنواره به دلایل متعددی متفاوت‌تر از همه دوره‌های به نظر می‌رسد؛ از شیوع ویروس کرونا تا غیبت کارگردان‌های شناخته‌شده و البته حضور حداکثری کارگردانان فیلم اولی. بنابراین جشنواره فجر ۹۹ می‌تواند خاص‌ترین دوره از مراسم جشنواره فجر هم باشد.

در ادامه همه آن‌چه برای واکاوی این دوره از جشنواره فجر نیاز دارید، جمع‌آوری شده است.

قیمت بلیت‌ها و نحوه بلیت‌فروشی

بلیت‌فروشی سینماهای مردمی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با اعمال تغییرات قابل توجه نسبت به سال گذشته و سال‌های پیش از آن از ساعت ۱۴ روز شنبه ۱۱ بهمن آغاز شده است. باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم پایبندی به فاصله‌گذاری‌ اجتماعی، حداکثر ۳۰ درصد از ظرفیت میزبانی سالن‌های‌ سینماهای مردمی به این دوره جشنواره اختصاص داده شده و بلیت‌فروشی از طریق سه سامانه ایران تیک، سینما تیکت و گیشه هفت انجام می‌شود. قیمت بلیت برخی از سینماها ۲۰ هزار تومان و سایرین هم ۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

در این دوره از جشنواره هر تماشاگر با یک شماره همراه می‌تواند چهار بلیت برای هر فیلم خریداری کند. بلیت‌فروشی اکران مردمی تا روز پایانی جشنواره ادامه دارد و علاقه‌مندان تا لحظه نمایش فیلم هم می‌توانند بلیت‌ فیلم مورد نظر خود را بخرند. باید بدانید که پس از خرید بلیت از طریق سامانه‌های تعیین شده، کدی برای شما ارسال می‌شود و افراد فقط با ارائه آن به سینما می‌توانند بلیت خود را تهیه کنند. نیازی به یادآوری نیست که امسال امکان فروش بلیت حضوری به مخاطبان سینما وجود ندارد و بلیتی در گیشه‌ها فروخته نمی‌شود.

پردیس‌های سینمایی هدیش‌مال، صبا مال، نارسیس و لوتوس مال از جمله پردیس‌هایی هستند که با شروع جشنواره افتتاح می‌شوند و نمایش فیلم‌های جشنواره در آن‌ها آغاز می‌شود. در کنار این مجموعه‌ها باید به پردیس‌های سینمایی کوروش، مگامال، ایران مال، آزادی، چارسو، زندگی، تماشا، کیان، راگا، بهمن و هروی سنتر هم به عنوان سایر میزبانان جشنواره فجر ۹۹ اشاره کرد.

داوران جشنواره فجر ۹۹

داوران فیلم‌های سینمایی ساره بیات، محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی هستند که پس از بازبینی ۵۷ فیلم سینمایی، ۱۶ فیلم در رشته‌های مختلف را برای نامزدی در بخش سودای سیمرغ اعلام کرده‌اند. داوران فیلم‌های مستند بلند و کوتاه داستانی سعید پوراسماعیلی، امیر توده روستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری هستند که پس از بازبینی ۳۱ فیلم مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) و ۳۸ فیلم کوتاه (۳ تا ۱۵ دقیقه) نامزدهای این دو بخش را انتخاب کرده‌اند.

فیلم‌های حاضر در جایزه سودای سیمرغ جشنواره فجر ۹۹

هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر همیشه به دلیل انتخاب و پذیرش فیلم‌های خاص مورد انتقاد قرار گرفته اما جشنواره امسال تفاوت‌های جالبی با مراسم سال‌های قبل دارد. فجر ۹۹ نه تنها میزبان فیلم‌های درام و اجتماعی شده بلکه به یک انیمیشن، یک فیلم ترسناک و چند فیلم جذاب در حوزه دفاع مقدس و ژانر جنگی هم فرصت حضور داده است. در ادامه می‌توانید با فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر ۹۹ آشنا شوید.

تک تیرانداز

کارگردان: علی غفاری

تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری

بازیگران: کامبیز دیرباز، عبدالرضا نصاری، علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری

فیلم به تاثیر و حضور شهید رسول زرین در ناکام گذاشتن عملیات‌های دشمن در جریان جنگ تحمیلی می‌پردازد و جز این هدف هیچ آرزوی دیگری ندارد. شاید جالب باشد بدانید که «تک ‌تیرانداز» با نام «شکار شکارچی» مجوز گرفت اما در نهایت نامش را عوض کردند. نقش‌آفرینی متفاوت و چشمگیر دیرباز باعث شده که بسیاری او را یکی از مدعیان اصلی سیمرغ جشنواره امسال بدانند.

خلاصه داستان: برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین، بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس است.

بی همه چیز

کارگردان: محسن قرایی

تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی

بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی و فرید سجادی‌حسینی

سومین ساخته سینمایی محسن قرایی در ابتدا قرار بود در سکوت کامل خبری در شهر گرمسار جلوی دوربین برود. بنابراین پروژه استارت خورد اما در همان روزهای نخست این جواد نوروزبیگی بود که طی مصاحبه‌ای اعلام کرد شهاب حسینی تنها پس از چند روز حضور در برابر دوربین گریمش را بر هم زد و حاضر به همکاری نشد. بنابراین همین خبر کافی بود تا «بی همه چیز» مثل بمبی در رسانه‌های سینمایی منفجر شود.

خلاصه داستان: برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ی «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته‌ فردرویش دورنمات.

ابلق

کارگردان: نرگس آبیار

تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی

بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی

جدیدترین ساخته نرگس آبیار که حجم بیشتر فیلمبرداری آن در تهران انجام شده پیش از این «بی‌وقتی» نام داشت. این فیلم که اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت با وجود مضامین زنانه و همیشگی سینمای آبیار با ساخته‌های قبلی او متفاوت به نظر می‌رسد. انتظار می‌رود که این فیلم مجموعه‌ای از بهترین هنرنمایی‌ها در کنار یکدیگر قرار داده باشد.

خلاصه داستان: زنی به همراه همسر و فرزندش در حاشیه یک شهر بزرگ زندگی می‌کنند.

یدو

کارگردان: مهدی جعفری

تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح

بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی و ریحانه آریامنش

مهدی جعفری پس از موفقیت فیلم «۲۳ نفر» حالا «یدو» را ساخته که شباهت‌های بسیاری با فیلم قبلی او دارد. همان حال‌وهوای روایت‌های نوجوانانه این بار به ملزوماتی سنگین‌تر و فضاسازی‌های جدی‌تر تزیین شده تا بیشتر از هر زمان دیگری فضای آبادان و جنگ تحمیلی در آغاز دهه ۶۰ شمسی را روایت کند. در میان بازیگران فیلم هم تنها ستاره پسیانی بازیگری حرفه‌ای است و سایر هنرمندان «یدو» بازیگران بومی هستند.

خلاصه داستان: اولین ماه‌های جنگ تحمیلی در آبادان است.

تیتی

کارگردان و تهیه‌کننده: آیدا پناهنده

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، پارسا پیروزفر، امیر حامد، سودابه جعفرزاده و مهدی فریضه

چهارمین ساخته آیدا پناهنده در شرایطی مشابه با فیلم دیگر او یعنی «ناهید» کاملا در اقلیم گیلان فیلمبرداری شده و به نظر می‌رسد که فیلم بی‌نظیری از آب درآمده که بسیاری از منتقدان منتظر تماشای آن هستند.

خلاصه داستان: استادی که قصد دارد پایان‌نامه‌ای درمورد پایان جهان به اثبات برساند با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد، ملاقات می‌کند.

رمانتیسم عماد و طوبا

کارگردان: کاوه صباغ‌زاده

تهیه‌کننده: مهدی صباغ‌زاده

بازیگران: حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی‌عباس‌ میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام ولی‌پور

دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده پس از موفقیت‌هایی که «ایتالیا ایتالیا» ثبت کرد باز هم در همان حال و هوا ساخته شده تا کاوه ثابت کند که می‌داند نباید به ترکیب برنده دست زد. با این حال «رمانتسیم» تفاوت عظیمی با «ایتالیا ایتالیا» دارد؛ این فیلم سرشار از جلوه‌های ویژه شده و یک عنوان صرفا درام نیست.

خلاصه داستان: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.

روزی روزگاری آبادان

کارگردان: حمیدرضا آذرنگ

تهیه‌کنندگان: عبدالله اسکندری و علی اوجی

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ و سهیل جمالی

نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در حقیقت براساس نمایش‌نامه‌ای ساخته شده که او در سال ۸۴ در تئاتر شهر روی صحنه برده بود. اگرچه شیوع ویروس کرونا مراحل تولید و تدوین فیلم را دچار مشکل کرد اما «روزی روزگاری آبادان» در نهایت به فجر ۹۹ رسیده است. این فیلم با وفاداری به مردم جنوب کشور یک داستان خانوادگی قابل تامل را مطرح می‌کند.

خلاصه داستان: خانواده پنج‌نفره مصیب چرخیده در آخرین روزهای سال مشغول خرید شب عید هستند اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است، کشمکشی میان آن‌ها ایجاد می‌شود.

بعد از اتفاق

کارگردان: پوریا حیدری‌اوره

تهیه‌کننده: شهاب حسینی

بازیگران: رضا کیانیان، جواد عزتی، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، نیما شعبان‌نژاد، یسنا میرطهماسب، علی انصاریان و روح‌الله جعفری

«بعد از اتفاق» در شرایطی مشابه با «خورشید» یکی دیگر از فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر است که توجه ویژه‌ای به زندگی کودکان دارد. این فیلم که تهیه‌کنندگی آن برعهده شهاب حسینی بوده بازیگران نام آشنای متعددی را در لیست بازیگران خود می‌بیند که برای یک فیلم نوجوانانه‌پسند اندکی کم‌نظیر به نظر می‌رسند. «بعد از اتفاق» نخستین بار در جشنواره کودک اصفهان اکران شد و در همان جشنواره هم جایزه ویژه یونسیف را تصاحب کرد. علی انصاریان که این روزها شدیدا درگیر ویروس کرونا است هم در این فیلم هنرنمایی می‌کند.

خلاصه داستان: کودکی به نام روح‌الله بعد از یک اتفاق ناگوار تصمیم می‌گیرد با شرایط کنار بیاید و به دنبال اهدافش برود.

کارو

کارگردان: احمد مرادپور

تهیه‌کننده: حسین صابری

بازیگران: مریلا زارعی، پیمان مقدمی و حبیب پاینده

چهارمین تجربه کارگردانی احمد مرادپور با همکاری سازمان هنری – رسانه‌ای اوج ساخته شده و البته نخستین محصول مرکز فیلم و سریال عصر هم لقب می‌گیرد. «کارو» در ابتدا قرار بود که برای اکران در جشنواره فجر ۹۸ آماده شود اما به دلیل سرمای سخت کوهستان‌های سرد استان اردبیل که فرایند فیلمبرداری و تولید فیلم را دشوار می‌کرد، شانسی برای حضور در جشنواره پارسال پیدا نکرد.

خلاصه داستان: کارو نوجوان کرمانشاهی بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود اما شرایط تغییر می‌کند.

خط فرضی

کارگردان: فرنوش صمدی

تهیه‌کننده: علی مصفا

بازیگران: سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران و صدف عسگری

فرنوش صمدی دو سال پیش و با موفقیت تاریخی فیلم‌های کوتاهش فرصت آن را پیدا کرد تا عضو آکادمی اسکار باشد. او حالا به سراغ نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند رفته و در ایستگاه اول به ساخت یک ملودرام زنانه پرداخته که مانی حقیقی مشاور کارگردانی آن است. ظاهرا در این فیلم هم قرار بر آن شده که نقش‌آفرینی جدیدی از پژمان جمشیدی دیده شود و البته سحر دولتشاهی هم در این فیلم حضور دارد.

خلاصه داستان: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسال‌شان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این تصمیم در حقیقت آغازگر اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.

مامان

کارگردان: آرش انیسی

تهیه‌کننده: مجید برزگر

بازیگران: رویا افشار، امیر نوروزی، امیر شمس، رها حاجی‌زینل و عرفان ابراهیمی

جشنواره فجر ۹۹ به عنوان سی و نهمین دوره از جشنواره سینمایی فجر میزبان کارگردان‌های فیلم اولی شده و «مامان» یکی دیگر از آثاری است که توسط کارگردانی فیلم اولی ساخته شده است. این فیلم نخستین تجربه بلند آرش انیسی لقب می‌گیرد؛ کارگردانی که پیش از این فقط در دنیای فیلم‌های کوتاه و مستند حضور داشته و حالا چالش بزرگی را برعهده گرفته که به نظر می‌رسید به خوبی از پس آن برآمده باشد. شاید جالب باشد بدانید که انیسی و همکارانش حدود دو سال درگیر ساخت این فیلم بودند.

ستاره‌بازی

کارگردان: هاتف علیمردانی

تهیه‌کننده: علی سرتیپی

بازیگران: فرهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش، ملیسا ذاکری، لیندا جویز، هاوارد رسنزتین و دان لیستر

هاتف علمیردانی که بیشتر به دلیل کارگردانی فیلم‌های کمدی شناخته می‌شود در این فیلم زوج سینمایی‌ای را انتخاب کرده که پیش از هر چیزی یادآور سریال «هیولا» هستند؛ فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی. با این حال به نظر نمی‌رسد که «ستاره‌بازی» فیلمی کمدی باشد. در این فیلم بازیگران ناشناخته خارجی متعددی هم حضور دارند اما دو نام نسبتا شناخته‌شده هم در آن هنرنمایی کرده‌اند؛ مایکل مدسن که در فیلم‌های کوئنتین تارانتینو و مارشال منش که در فیلم‌های «دزدان دریایی» حضور داشته‌اند هم حضور کوتاهی در «ستاره‌بازی» دارند.

خلاصه داستان: منتشر نشده است.

شیشلیک

کارگردان: محمدحسین مهدویان

تهیه‌کننده: محمدرضا منصوری

بازیگران: رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی‌فر و جمشید هاشم‌پور

تجربه جدید محمدحسین مهدویان که در حوزه کمدی است از همین الان یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های جشنواره سی و نهم به نظر می‌رسد. مهدویان در این فیلم به سراغ مجموعه جدید و متفاوتی از بازیگران رفته که چندان با آثار قبلی او شباهت ندارند. شاید جالب باشد بدانید که «شیشلیک» یکی از نخستین فیلم‌هایی بود که بعد از پایان موج نخست کرونا در اوایل تابستان امسال جلوی دوربین رفت و به همین دلیل مراحل فنی خود را با آرامش‌ سپری کرد و به راحتی در جشنواره حاضر شد.

خلاصه داستان: منتشر نشده است.

زالاوا

کارگردان: ارسلان امیری

تهیه‌کنندگان: روح‌الله برادری و سمیرا برادری

بازیگران: نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین، پوریا رحیمی‌سام، باسط رضایی و شاهو رستمی

اگر از هواداران فیلم‌های ترسناک هستید شاید «زالاوا» اولین و مهم‌ترین فیلم جشنواره امسال است که باید به تماشای آن بنشینید. یکی از مورد انتظارترین و متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال که توقع‌ها را بالا برده و شاید هم نتواند به اهدافی که در نظر دارد، دست پیدا کند. شاید جالب باشد بدانید که طرح فیلم‌نامه «زالاوا» در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۹ موفق شد تا جایزه حمایت خانه فیلم کره‌جنوبی را تصاحب کند.

خلاصه داستان: در اوایل دهه ۵۰ شمسی در روستایی در کردستان اتفاقات تلخی رخ می‌دهد که ترس بسیاری از مردم منطقه را برانگیخته است. رییس پاسگاه منطقه اما بیکار ننشسته و می‌خواهد نشانه‌های این اتفاقات ترسناک را ریشه‌یابی کند.

روشن

کارگردان و تهیه‌کننده: روح‌الله حجازی

بازیگران: رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی‌نیا، مسعود میرطاهری و محمد ولی‌زادگان

روح‌الله حجازی پس از ۳ سال با فیلم جدیدی در جشنواره فجر حاضر شده است. فیلمی که برخلاف دیگر ساخته‌های کارگردان از ترکیب جالبی در گروه بازیگران بهره می‌برد؛ چیزی شبیه به فیلم جدید مهدویان. نباید فراموش کرد که «روشن» در نهایت به دغدغه‌های اجتماعی حجازی بازمی‌گردد اما فضای فیلم کمیک، شوخی‌زده و خنده‌دار است. تصویربرداری فیلم در اسفند سال گذشته در شرایطی متوقف شد که تنها فیلمبرداری سکانس‌های خارجی باقی مانده بود. اما عوامل فیلم تا اردیبهشت صبر کردند و فیلم را به پایان رساندند.

خلاصه داستان: روشن، مرد میانسال است که نتوانسته علاقه‌اش به بازیگری را فراموش کند و در همین حال هم نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه‌چیز، تصمیم می‌گیرد که نقشش را بازی کند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.