بهترین ملاک برقراری عدالت اجرای قانون است
16 بهمن 1399 - 21:34
شناسه : 14487
13
رئیسی دستگاه قضا با تأکید بر اینکه بهترین ملاک برقراری عدالت اجرای قانون است، گفت: حبس زدایی رویکرد جدید دستگاه قضایی است
پ
پ

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنج‌شنبه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان گیلان با بیان اینکه در آیات قرآن و روایات توجه به عدالت مورد تاکید قرار گرفته است، بیان کرد: پس از توحید، هیچ امری به اندازه عدالت مورد تاکید نیست.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه هیچ مفهومی به گستردگی عدالت در دین ما وجود ندارد، تصریح کرد: توحید، نبوت، امامت، معاد و فرج در راستای مفهوم عدالت قرار دارد و مهم‌ترین صفتی که انسان باید در خود جلوه دهد، عدالت است.

وی با بیان اینکه همه آحاد در نظام اسلامی باید خداترس باشند و در وجود خود عادلانه رفتار کنند، اضافه کرد: عدالت لایه‌هایی دارد و انجام واجبات و ترک محرمات از مصادیق آن است و انسان باید از درون و برون عادل باشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه قاضی باید خود را همواره در محضر خدا ببیند و در عمل جلوه خدایی داشته باشد، افزود: قاضی بداند این جایگاه متعلق به نبی بوده و وی وصی نبی و خلیفه اللهی است.

رئیس قوه قضائیه یکی از جلوه‌های عدالت را قضاوت دانست و اظهار کرد: همراه با خدا دیدن و در نظر گرفتن رضایت خداوند و صدور حکم عادلانه باید مورد توجه قضات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افراد در دستگاه قضا باید قانون‌مدار عمل کنند، گفت: بهترین ملاک برقراری عدالت اجرای قانون است و باید با فهم درست قانون و دانستن تناسب بین حکم و موضوع، تصمیم گرفت و نظرات کارشناسان را در نظر داشت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه قضات باید با حوصله عمل کنند، بیان کرد: با حوصله به پرونده‌ها رسیدگی کنید و عادلانه رأی دهید، چراکه بی‌حوصلگی امر قضاوت را با اختلال مواجه می‌کند.

لازمه داشتن اقتدار از سوی قاضی بد اخلاقی نیست

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: انتظار مردم از دستگاه قضا این است هر چیزی که زمینه بی‌حوصلگی در قضاوت باشد را کنار بگذارید.

وی با بیان اینکه در دستگاه قضا باید مقتدرانه و مدبرانه عمل کرد و با مردم مهربان بود، افزود: دستگاه عدلیه پناه مردم است و نباید بر گرفتاری مردم بیفزاییم، علاوه بر این با سرعت و دقت و با مهربانی با مردم برخورد کنید.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه لازمه اقتدار بداخلاقی نیست، تصریح کرد: هر شخصی اعم از زن و مرد و پیر و جوان باید بتواند در هر شرایطی حق خود را بگیرد، زیرا دستگاه قضا پناهگاه مظلومان است و در مقابل کسانی که به منابع ملی تجاوز و قانون‌شکنی می‌کنند، مقتدرانه می‌ایستد.

رئیس قوه قضائیه کار قضائی را امری سخت عنوان کرد و ادامه داد: تخصصی کردن امر قضا امری درست است و از آن جایی که پرونده‌های اقتصادی و نظام پولی و بانکی مسائل پیچیده‌ای دارد، اگر قاضی به این مسائل مسلط نیست، مشاورانی باید قضات را به‌روز کنند.

وی جایگزینی برای حبس را از سیاست‌های دستگاه قضا دانست و گفت: اگر می‌توانید با اقدامی مشابه کسی را با وثیقه و کفالت به زندان نفرستید؛ زندان باید برای اشرار و سارقینی باشد که امنیت را سلب می‌کنند و به آنها رحم نکنید.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قانون شوراهای حل اختلاف در مجلس مصوب شد و یک‌سری اشکالات به آن وارد شده است، افزود: امیدواریم با رفع اشکالات، این قانون در مجلس تصویب نهایی شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.