۹۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال، باسواد هستند
19 بهمن 1399 - 9:18
شناسه : 14666
4
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هدف گذاری اصلی سواد آموزی کشورمان بر روی جمعیت فعال ۱۰ تا ۴۹ سال است، گفت: ۹۶ درصد این جمعیت، باسواد هستند.
پ
پ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده, بتوانیم ۴ درصد دیگر را هم تحت پوشش با سوادی قرار دهیم.

وی ادامه داد: نسبت باسوادی در جمعیت بالای ۶ سال, ۹۰ درصد است در حالی که این رقم در زمان پیروزی انقلاب ۴۷ و نیم درصد بود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه نهضت سواد آموزی در کشورمان فراز و نشیب‌هایی داشت، اضافه کرد: این نهضت در دوره‌ای شتاب گرفت و هر قدر به سمت عددهای نهایی می‌رویم؛ جمعیت پراکنده‌تر و کار دشوارتر می‌شود.

وی اضافه کرد: همکاران ما در سازمان نهضت سواد آموزی همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا هر چه زودتر شاهد محو بی سوادی باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای محو بی سوادی, مهم این است ورودی به بی سوادی, بسته شود یعنی کسانی که به سن تحصیل می رسند به آموزش دسترسی داشته باشند و ترک تحصیل نداشته باشند.

حاجی میرزایی افزود: برای تحت پوشش قرار دادن کسانی که به سن تحصیل رسیده اند، امکانات خود و برخی نهادها و دستگاه‌های دیگر را بسیج کردیم و این افراد با همکاری ثبت احوال, از روی کد ملی همه متولدینی که باید به کلاس اول بیایند، شناسایی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید؛ حدود ۱۴۰ هزار نفر از بچه‌هایی که قبلاً تحت آموزش قرار نگرفته بودند, تحت آموزش قرار گرفتند.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از بچه‌ها هنوز وارد مدارس نشده اند؟ گفت: حدود ۱۴۰ هزار نفر از آنها باقی مانده اند.

وی درباره علت تحت پوشش قرار نگرفتن این افراد گفت: یک و دو دهم درصد این افراد به علت این است که در جایی زندگی می‌کنند که ممکن است به آموزش دسترسی نداشته باشند زیرا بیش از پنج هزار مدرسه داریم که کمتر از پنج دانش آموز دارند، بقیه شاید به علت بیماری یا مشکلات اقتصادی باشد که کودک کار هستند یا به علت معلولیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حدود ۹ سازمان و دستگاه از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان با همکاری هم و با حساسیت, این موضوع را پیگیری می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.