واکنش‌ها به حمله لفظی علیه پژمان جمشیدی در جشنواره فجر/دفاع تمام قد از پژمان
19 بهمن 1399 - 19:45
شناسه : 14734
8
حمیدرضا ابک با بیان اینکه مسخره کردن بازیگر‌ها و سلبریتی‌ها امری رایج است، اما معتقد است در مورد پژمان جمشیدی "عناد سیستماتیک" وجود دارد و او هر کاری کند "تحقیر" می‌شود.
پ
پ

حمله لفظی یک خبرنگار به پژمان جمشیدی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید در فضای رسانه‌ای و خبری همراه بوده است. بسیاری معتقدند انتقاد صورت گرفته از جمشیدی در جشنواره فجر غیر منصانه است.

به گزارش فرارو، ماجرا از آنجا آغاز شد که در نشست خبری فیلم «خط فرضی» که پژمان جمشیدی در آن نقش آفرینی کرده، یکی از خبرنگاران به شدت از جمشیدی انتقاد کرد و گفت که نه در فوتبال و نه در سینما موفق نبوده است. این خبرنگار مدعی شده بود جمشیدی به دنبال دیده شدن است.

خبرنگار ادعا‌های تند و تیز غیرمحترمانه‌ای مطرح کرد که با واکنش آزیتا حاجیان روبه رو شد بازی جمشیدی او را در فیلم «خط فرضی» را ستود و گفت: «انصاف نیست که بازی درخشان پژمان را نادیده می‌گیرید.»

آن خبرنگار نیز با صدای بلند از بین صندلی‌های سالن به گذشته پژمان جمشیدی، بازی‌های او در تئاتر اشاره کرد و سپس گفت: “این که فردی مثل پژمان جمشیدی در یک میهمانی با پیمان قاسم خانی آشنا شده باشد، برای بازیگری او کافی نیست و باید در این زمینه تمرین بیشتری انجام دهد؛ صحبت‌هایی که خیلی زود با واکنش بسیار منفی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.”

پژمان جمشیدی با آرامش با این حمله لفظی برخورد کرد. او فقط ادعای خبرنگار را رد کرد و گفت: «اصلاً زندگی آن طوری که شما فکر می‌کنید برایم اهمیت ندارد؛ در روزگاری که دوستان‌مان یکی پس از دیگری با دنیا وداع می‌کنند برای چه باید این‌طور با همدیگر برخورد کنیم. من در سینما به دنبال دیده شدن نیستم. وقتی اولین بار در سینما از من تعریف کردند، یک ساعت بعد خبر فوت علی انصاریان را شنیدم…»

پژمان جمشیدی در بیش از سی فیلم و سریال و نزدیک به بیست تئاتر نقش آفرینی داشته است. او سالها در پرسپولیس و مدتی هم در تیم ملی فوتبال کشورمان بازی کرده است. کارنامه‌ای که خود گویاست و نشان می‌دهد که او در هر دو عرصه موفق بوده است.

واکنش‌ها به تحقیر پژمان جمشیدی

اما در محافل رسانه‌ای نیز این حمله شخصی به پژمان جمشیدی مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی منتقدان سینما از حضور او در این عرصه تجلیل کردند؛ و بسیار هم از توهین به این بازیگر ابراز تاسف نموده‌اند.

صادق لواسانی، فعال رسانه‌ایی، در این باره نوشت: “اگر ⁧ علی انصاریان ⁩ امسال در ⁧ جشنواره فیلم فجر ⁩ بود، خیلی از این‌هایی که براش غش و ضعف می‌کنند، گریه‌اش را در می‌آوردند؛ همان کاری که سال‌ها به صورت علنی و در خفا با ⁧ پژمان جمشیدی ⁩ کردند و می‌کنند. ”

رضا ساکی نویسنده و فعال رسانه‌ای هم در رشته توئیتی به دفاع از پژمان جمشیدی پرداخت. او همچنین از عملکرد محمد گبرلو مجری نشست خبری جشنواره انتقاد کرد.

ساکی نوشت: «با احترام به سابقه آقای گبرلو باید عرض کنم ایشان بسیار اشتباه کردند که چنین چیزی را به عنوان پرسش، خطاب به آقای جمشیدی خواندند. این چیزی که طرح شد، پرسش نبود و کسی که آن را پرسیده است از خبرنگاری سینما چیزی نمی‌داند و آقای گبرلو نباید هر چیزی را به عنوان پرسش دستش دادند بخواند. آن هم پرسشی که سینمایی نیست و شخصیت فرد را مورد خطاب و قضاوت قرار می‌دهد.»

او از بازیگری پژمان جمشیدی تمجید کرد و نوشت: “سال ۹۶ وقتی اسم پژمان جمشیدی به عنوان نامزد بهترین بازیگر مکمل خوانده شد برخی خندیدند، اما بازی او در فیلم «سوتفاهم» شاهکار بود و لایق جایزه حتی.”

به عقیده ساکی “جشنواره یک عذرخواهی رسمی به آقای جمشیدی بدهکار است. ”

حمیدرضا ابک با بیان اینکه مسخره کردن بازیگر‌ها و سلبریتی‌ها امری رایج است، اما معتقد است در مورد پژمان جمشیدی “عناد سیستماتیک” وجود دارد و او هر کاری کند “تحقیر” می‌شود.

بسیاری از کاربران به این نکته اشاره کرده اند که پژمان جمشیدی هم در فوتبال و هم در سینما موفق بوده است. کاربری نوشته است: «آن خبرنگار تصور کرده که پژمان جمشیدی را مسخره کرده که گفته در فوتبال به جایی نرسیده است. پژمان آرزویش پوشیدن شماره ۱۷ فرشاد پیوس در پرسپولیس بود که به آن رسید. به پیراهن شماره ۱۰ هم رسید! در حد معقول هم با وجود مهدوی‌کیا در تیم ملی بازی کرد. چطور می‌شود گفت که به جایی نرسیده؟!»

ابراهیم داروغه زاده از فعالان حوزه سینما و دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر هم از پژمان جمشیدی تجلیل کرد و نوشت: «از خاطرات تلخ جشنواره فیلم فجر: دوره ٣۶، وقتی خانم طائرپور اسم پژمان جمشیدی را به عنوان کاندیدای بهترین بازیگر مَرد نقش مکمل برای فیلم سوءتفاهم خواندند، برخی از خبرنگاران به نشانه تمسخر خندیدند. حالا پژمان دوست داشتنی از پر فروش‌ترین بازیگران سال‌های اخیر سینمایی ایران است»

فرهاد عشوندی روزنامه‌نگار هم واکنش پژمان به ماجرا را ستوده و نوشته است: «این پژمان جمشیدی که امروز تو کنفرانس خبری فیلم خط فرضی دیدیم، پخته‌ترین و تحسین برانگیزترین نمونه از یه فوتبالیست و سینماگر ایرانیه از یاد نبریم همین امسال مهدویان و سال قبل حاتمی‌کیا و حجازی‌فر سر سئوالات مودبانه‌تر از این فقط بزن بزن نکردن دمت گرم رفیق»

احسان محمدی فعال رسانه‌ای نیز از ادبیات “تحقیر” انتقاد کرده و معتقد است: «هیچ‌کس با تحقیر دیگران به احترام و بزرگی نمی‌رسد و موجود خفنی هم نمی‌شود! پژمان جمشیدی در پرسپولیس ستاره نبود، اما می‌جنگید و به تیم ملی هم رسید، در سینما هم ادعا نکرده آل پاچینو و رابرت دنیرو است. این سوال یا نقد کیفیت یک بازیگر نیست، عقده‌گشایی رسمی است»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.