زیان انباشته ایران ایر ۸۰۰ میلیون دلار/نوروز امسال هما کمتر از ۱۰ هواپیمای فعال دارد
28 بهمن 1399 - 9:54
شناسه : 15330
8
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نوروز ۱۴۰۰ ایران ایر کمتر از 10 فروند هواپیمای فعال دارد، گفت: زیان انباشته ایران ایر حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزی و ۳ هزار میلیارد تومان ریالی است.
پ
پ

علیرضا برخور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تقاضای بازنشستگان ایران ایر مبنی بر همسان سازی پرداختی‌ صندوق‌های بازنشستگی و ترمیم حقوق آنها اظهار کرد: برابر امریه‌هایی که دولت داد، ما در ایران ایر اقدام کردیم و بخشی از خواسته‌های بازنشستگان هما تامین شد، در چارچوب قانون، حداکثر افزایش حقوق را اعمال کردیم، اما به هر حال اینها روی کاغذ است.

وی گفت: تامین اعتبار برای این تناسب سازی نیازمند زیرساخت مناسب است که ایران ایر ندارد، این شرکت هواپیمایی بدهی‌های سنگین از یک دهه قبل تاکنون دارد، تعداد پایین هواپیماهای عملیاتی هما به دلیل نبود نقدینگی برای تهیه قطعه موجب شده است، درآمد ماهانه هما برای پرداخت حقوق کارکنان هم کافی نباشد، چه برسد به اینکه همسان سازی و تناسب سازی حقوق را انجام دهیم.

* تمایلی به جداسازی صندوق بازنشستگی هما از هما نداریم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۲۳ هزار نفر پرسنل داریم، اظهار کرد: اصلا مایل به جدا کردن صندوق بازنشستگی هما از ایران ایر نیستیم، کارکنان ایران ایر بازنشسته می‌شوند و بازنشسته‌های هما متعلق به هما هستند، ولی ما در موضوع یکسان سازی صندوق‌های بازنشستگی موضوع را پیگیر هستیم و دنبال جداسازی نیستیم.

برخور افزود: وقتی یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی مطرح می‌شود، هر اتفاقی که برای دیگر بازنشسته‌ها رخ می‌دهد، برای بازنشسته‌های ما هم باید رخ بدهد.

* برای کمک به هما دست به دامن افراد از مسوول دفتر رئیس جمهور تا سازمان برنامه و مجلس شده‌ایم

وی افزود: به هر حال بازنشستگان هما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حق دارند، مسایل خود را مطرح کنند، اما من هم به عنوان مدیرعامل هما هم سعی کرده‌ام همه وظایف خود را در این باره دنبال کنم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: در این باره پیشنهاداتی ارائه دادیم در بودجه قبول شد، البته بودجه تقدیم مجلس شده بود، پیش مسئول دفتر رئیس‌جمهور رفتیم، وی کمک و راهنمایی زیادی کرد باز بودجه مجدداً به دولت برگشت، آقای واعظی به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد با ایران ایر همکاری کنند، اما باز هم موضوع مد نظر ما در بودجه درج نشد و همین شنبه که موضوع را پیگیری کردم، مجدداً در بودجه درج نشده بود.

برخور اظهار کرد: از مجلس شورای اسلامی در این باره کمک گرفتیم، نماینده‌های مجلس خصوصاً کمیسیون تلفیق که درد ایران ایر را می‌دانستند کاملاً همراهی کردند، البته ما مجددا از طریق مجلس موضوع را پیگیری خواهیم کرد و رها نمی کنیم.

* زیان ۸۰۰ میلیون دلاری ایران ایر

وی با بیان این که زیان انباشته ایران ایر حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزی و ۳ هزار میلیارد تومان ریالی است، اظهار داشت: اگر کار انقلابی انجام نشود این بدهی هما به مدیرعامل بعدی می رسد و مدیرعامل بعدی هم نمی تواند هیچ کاری انجام دهد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: مشکلی امروز هما با یک قرص درمان نمی‌شود، حرکتی جهادی و انقلابی از کل دولت را می‌طلبد تا ایرلاین حامل پرچم کشور را نجات دهند، در واقع ایران ایر نیاز به جراحی بسیار سنگین دارد.

برخور تاکید کرد: اگر دولت حرکتی انقلابی نکند، وضعیت ایران ایر هیچ وقت بهتر نخواهد شد.

* نوروز امسال هما کمتر از ۱۰ هواپیمای فعال دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ فروند هواپیما در ناوگان هما داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ فروند هواپیما با توجه به زمان چک های هواپیما فعال است و به شما می گویم در ایام نوروز حدود ۷ تا ۸ فروند هواپیمای فعال خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ورشکسته است؟ اظهار داشت: خیر، هما ورشکسته نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.