سفر ژنرال آمریکایی به عمان، کشوری که بارها بین ایران و آمریکا میانجی گری کرد؛ ماجرا چیست؟
07 اسفند 1399 - 10:15
شناسه : 16130
5
ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» به مسقط پایتخت عمان رفته و از یک پایگاه هوایی و یک پایگاه دریایی بازدید کرد؛ این سفر را نمی‌توان از نقش معروف پادشاهی عمان در حل اختلافات بین واشنگتن و تهران، جدا کرد. عمان کشوری است که میزبان جلساتی بود که در آن زمینه سازی برای امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام می‌شد.
نویسنده : أشرف کمال در الخلیج انلاین نوشت منبع : انتخاب
پ
پ

أشرف کمال در الخلیج انلاین نوشت: ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» به مسقط پایتخت عمان رفته و از یک پایگاه هوایی و یک پایگاه دریایی بازدید کرد؛ این سفر را نمی‌توان از نقش معروف پادشاهی عمان در حل اختلافات بین واشنگتن و تهران، جدا کرد. عمان کشوری است که میزبان جلساتی بود که در آن زمینه سازی برای امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام می‌شد.

سفر این مسئول نظامی بلند پایه آمریکا به مسقط، چند روز پس از آن انجام شد که او تاکید کرده بود تحرکات نظامی کشورش در منطقه حساب شده بوده و با مشورت متحدانش انجام می‌شود. از طرفی این سفر چند ساعت پس از آن انجام شد که کاخ سفید اعلام کرد که پیشنهاد اروپا برای حل اختلاف با ایران را قبول می‌کند و درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه را لغو کرد.

با وجود استقبال اروپا از اقدام آمریکا و دعوت از ایران برای استفاده از این فرصت و بازگشت فوری به تعهدات برجامی، تهران همچنان رفع تحریم‌ها را برای بازگشت به توافق، ضروری می‌داند.

با افزایش امیدها به رفع اختلاف ایران و آمریکا از طریق دیپلماسی، به نظر می‌رسد عمان میانجی مورد قبولی برای دو طرف محسوب می‌شود. وزیر خارجه عمان، در تاریخ ۱۱ فوریه از آمادگی کشورش برای کمک به نجات توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد. اما تصریح کرد که احساس می‌کند خطوط تماس فعلی آمریکا با تهران احتمالا کافی باشد.

با روی کار آمدن جو بایدن، سوالات زیادی در مورد سیاست جدید کاخ سفید در تعامل با دولت‌های خلیج فارس، بویژه عمان مطرح می‌شود. از زمان استقلال عمان، این کشور تلاش کرد موضع بی طرفانه‌ای در منطقه اتخاذ کند و بر همین اساس، نقش عمان در بحران‌های منطقه ای، کاملا صلح آمیز بوده و مسقط یک واسطه قدرتمند و مفید در حل بحران‌های بین المللی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، به عقیده تحلیلگران عمان از نظر نظامی جایگاه استراتژیک بسیار مهمی برای آمریکا دارد و دلیل آن، موقعیت عمان نسبت به تنگه حیاتی هرمز است.

در حاشیه این سفر که سه روز به طول انجامید، مکنزی از پایگاه هوایی «خصب» و پایگاه دریایی «مسندم» در استان مسندم در شمال عمان، بازدید کرده و از اقدام مشترکی برای تامین امنیت کشتی‌های نفتکش در تنگه هرمز، صحبت کرد.

آمریکا و عمان یک توافق نظامی دارند که بر اساس آن نیرو‌های آمریکایی اجازه دارند از بنادر و آسمان عمان آن در زمان وقوع یک حمله نظامی استفاده کنند.

پایگاه دریایی مسندم، در سواحل شمالی عمان، در نقطه مهمی از تنگه هرمز واقع بوده و یک جایگاه استراتژیک در تنگه هرمز دارد، که اغلب نفتکش ها، از آن می‌گذرند؛ این منطقه همان منطقه‌ای است که ایران تهدید کرده بود در صورت لزوم، آنجا را مسدود خاهد کرد.

موقعیت استراتژیک

در این میان، حاتم الفلاحی، کارشناس نظامی معتقد است که پادشاهی عمان، روابط تاریخی و استراتژیکی با ایالات متحده دارد، ضمن آنکه مسقط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نقش بزرگی ایفا کرد.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: عمان یک موقعیت جغرافیایی سیاسی استراتژیک دارد که باعث می‌شود بتواند نقش مهمی در تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز ایفا کند، همانطور که بندر الدقم در اقیانوس هند، از آن عمان است و این موقعیت استراتژیک خوبی در صورت وقوع هر عملیاتی محسوب می شود، به این دلیل که از تنگه هرمز و خلیج فارس دور است.

الفلاحی افزود: ممکن است که ایالات متحده در صورت وقوع هر گونه تحول نظامی با ایران از بندر عمانی الدقم استفاده کند. سفر مکنزی از این جهت مهم است که با حضور او در دو پایگاه نظامی آمریکا همراه بود.

پادشاهی عمان در تاریخ مارس ۲۰۱۴، توافقی را با وزارت دفاع آمریکا امضا کرد که هدف از آن، تقویت روابط و همکاری مشترک بوده و به آمریکا اجازه استفاده از بنادر و فرودگاهها، بویژه دو بندر الدقم و صلاله را می‌دهد.

این بنادر، به ایالات متحده امتیاز بزرگی داده. پایگاه‌های عمان و فرودگاه‌های آن، می‌توانند در صورت لزوم، بعنوان مرکزی برای ارائه خدمات حمایتی هوایی و دریایی مورد استفاده قرار گیرند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.