دیدار با “کارگر شما” مدیر موفق و برتر ۱۰۰ سال اخیر ورزش
20 اسفند 1399 - 11:43
شناسه : 17034
9
با تجربه چند دهه مدیریت در بخش های مختلف ورزش و فرهنگ کشور با این تعریف بیشتر موافقم که مدیریت علم وهنر است .
نویسنده : سید امیر حسینی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

فرآیند به‌کارگیری کارا و اثربخش منابع مادی و انسانی درنظام ارزشی پذیرفته شده جامعه با توجه به اصولی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل و نظارت بر اساس هدف‌های از پیش تعیین شده وشکار لحظه ها برای خدمت موثر در جامعه ، و در صدف خویش گهر ساختن است. در جریان مستند سازی تاریخ شفاهی ورزش در موزه المپیک و پارالمپیک فرصتی پیش آمد تا سری به دوست دیرین و گرامی آقای محمود خسروی وفا بزنم و تجدید دیدار کنم .
“کارگر شما” برند شخصیت مدیریتی حاج محمود خسروی وفاست. او با بیش از ۴۰ سال مدیریت مستمر ورزشی موفق در فدراسیون‌ جانبازان ومعلولین وکمیته ملی پارالمپیک که خود از موسسان این کمیته است با تکیه کلام گارگر شما در عرصه مدیریت کشور جلوه کرد و از چهره های تاثیر گذار ورزش کشور در صد سال اخیر شد.
در دوران مسئولیتم درسمت دبیرکلی کمیته المپیک (سال۹۶_۲۰۰۰)، کمیته بین الملل المپیکIOC طی بخشنامه ای از کمیته های المپیک جهان NOC به مناسبت سده المپیک خواستار معرفی برترین مدیران و ورزشکاران قرن کشورها شد. در این راستا با بررسی شاخص ها یکی از پیشنهاد های اینجانب سرکار خانم فائزه هاشمی در بخش توسعه ورزش بانوان ، آقای مهندس هاشمی طبا در بخش توسعه زیر ساخت های ورزش ومرحوم حسین بنایی از بنیانگذاران سازمان پیشاهنگی قبل از انقلاب وبنیانگذار اردوگاههای تربیتی منظریه، کلکچال، باغرود نیشابور و رامسر و حاج محمود خسروی وفا در بخش توسعه ورزش معلولین به عنوان یکی از چهره های تاثیر گذار ورزش ایران در سده قرن بیستم بود که با تصویب هیات اجرایی کمیته ملی المپیک حاج محمود نیز به کمیته بین المللی المپیک معرفی شد.
علاوه بر آنکه سبک مدیریتی ایشان را اقتدارگر، مشارکتی و یا سبکی آمیخته از اقتدار گرایی ومشارکت یا سایر سبک ها بنامیم بررسی مدل مدیریتی حاج محمود خسروی وفا با بیش از ۴۰ سال تجربه مدیریتی مستمر، هوش عاطفی بالا و سختکوشی از نمونه های برجسته وموفق مدیریت ورزشی وفرهنگی برای مطالعه عملی علاقمندان حوزه مدیریت به ویژه اساتید و دانشجویان رشته مدیریت سودمند است.
روحیه خدمتگزاری وتکیه کلام برند شخصی personal Branding “کارگر شما” آنقدر جالب بوده است که حتی روسای جمهور کشور نیز در دیدارهای مختلف ایشان را به این وجه می شناختند. در این فرصت مایلم به برخی از این ویژگی های مدل مدیریتی ایشان اشاره نمایم تا این تجربه برای مدیران جوان و آتی ورزش کشور سودمند و در گام دوم پیروزی انقلاب اسلامی منشا خیر وبرکت برای ورزش کشو باشد.
ویژگی های مدل مدیریتی یکی از مدیران برتر قرن ورزش کشور:

۱.روحیه قدردانی وسپاسگزاری
به مصداق ضرب المثل شکر نعمت نعمت ات افزون کند حاج محمود همواره روحیه قدردانی را در خود تقویت وبه عنوان یک رفتارحسنه متجلی ساخته است. با وجود اختلاف نظر و روش ها با مدیران عالی رتبه ورزش کشور او خود را همواره قدردان مدیران خدوم ورزش کشور وکارکنان سازمان خود در سطوح مختلف نشان داده است .
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر سال ۵۹ مرحوم حاج مصطفی داودی، از معلمان ورزش قبل از انقلاب به سمت دومین رئیس سازمان تربیت بدنی از سوی مرحوم شهید رجایی منصوب شد. از پیامدهای مدیریتی حاج مصطفی داودی معرفی وحضور نسل جوانی از مدیران کارآمد ومتخصص وتحصیل کرده ورزش از جمله حاج محمود خسروی وفا وفارغ التحصیلان مدرسه عالی ورزش بوده است که‌ در این سالها هریک منشاء خدمات ارزنده وماندگاری در ورزش کشور شده اند که در جای خود قابل بررسی است.
حاج محمود خسروی وفا همواره قدردان حاج مصطفی داودی در جلسات مختلف بود. حتی در اواخر عمر حاج مصطفی داودی دفتری در فدراسیون جانبازان و معلولین وهمچنین برای مرحوم حاج آقا مهرآیین پدر دوشهید و از انقلابیون پیش از انقلاب و رئیس اسبق فدراسیون جودواختصاص داده بود.

۲. روحیه ساده زیستی مدیریتی و دوری از تشریفات زاید
احترام به نیروی انسانی به عنوان برترین سرمایه سازمان ها از ویژگی های مدیریتی دیگرایشان است. بر خلاف رویه بسیاری از مدیران این روزها او بهترین فضا واتاق ها وامکانات را با اولویت ابتدا برای همکارانش در سازمان اختصاص داده است .او چه در زمانی که در فدراسیون جانبازان ومعلولین و چه درکمیته ملی پارالمپیک دفترش اتاق کوچکی بوده است که کارهای روزمره وارباب رجوع را انجام داده است .او به شدت از روحیه تجمل گرایی وتشریفاتی که متاسفانه از دهه هشتاد به بعد گریبانگیر مدیران ورزش عالی رتبه کشور شده پرهیز نموده است .متاسفانه از دهه هشتاد به بعد در ورزش کشور برخی مدیران امتیازها و تشریفات خاص برای خود قائل شدند وسیاست طاغوتی به قولی “دور شو کور شو” ونصب ریموت کنترل در دفاتر خود، داشتن چند منشی و راننده وقرق کردن استخر مجموعه برای خود و… اما حاج محمود خلاف این عمل کرده و نشان داد که با مدیریتی سیستمی وبا یک مسئول دفتر نیز می توان مدیرت اثربخش داشت.
۳. نظافت وپاکیزکی محیط کار وبه ویژه نمازخانه، وضوخانه و … با بهترین مصالح در اولویت کاری او قرار داشته است.
۴. شایسته سالاری
در سیستم مدیریتی او توانمندی، تخصص افراد، انضباط کاری واحترام متقابل از اولویت ها در انتخاب همکاران بوده است. این روحیه منجر به حضور بسیاری از اساتید و متخصصان با گرایش های فکری مختلف در همکاری با سازمان ورزش معلولین، فدراسیون وکمیته و برگزاری مراسم بسیار با شکوه روز پارالمپیک وکسب افتخارات بزرگ در عرصه های جهانی برای ورزش کشور شده است. این روحیه منجر به کارآمدی وبهره وری بالای سیستم مدیریت فدراسیون جانبازان ومعلولین و کمیته پارالمپیک شده ؛ بطوریکه از سوی کمیته بین الملل پارالمپیک بعنوان موفق ترین کمیته های پارالمپیک جهان تقدیر ومعرفی شد.
اقتدار مدیریتی توام باخردمندی ،کارآمدی و روحیه کار تیمی ومدیریت مشارکتی و شایسته گزینی ومنافع ومصالح سازمان را اولویت دادن بر مصالح شخصی ،حلقه مفقوده ای است که حضور این ارزش ها در بخش های مدیریت کشور بشدت احساس می شود.

۵.باشگاه پنج صبحی ها
سحر خیز باش تا کامروا باشی، سحر خیزی از جمله ویژگی های مدیریتی حاج محمود بوده است که بصورت یک عادت و رفتار حسنه در وجود ایشان نهادینه شده . او بسیاری از جلسات را ترجیحا اول وقت صبح برگزار می کند تا اعضای هیات رئیسه و مشاوران که عموما افتخاری وداوطلبانه با فدراسیون وNPC همکاری دارند فرصت مناسب‌تری برای رسیدن به امور و کار اصلی شان داشته باشند.
۶. مناعت طبع وپرهیز ازگرفتن امتیازات ویژه شخصی از بیت المال می تواند از ویژگی های برجسته مدیران موفق باشد.
خوشبختانه حاج محمود از این ویژگی برخوردار بوده است، بطوریکه دردوران مسئولیتش در شورای شهر از امتیازات ویژه، گرفتن حق جلسات و حقوق جدا خودداری کرد و به همان حقوق کارمندی اکتفا داشت .
۷.پرهیز از روحیه چاپلوسی و ریا کارانه در تمجید از مدیران عالی رتبه در جلسات عمومی .
امروزه شاهد روحیه و رویه ناصوابی بعضا هستیم که در جلسات عمومی برخی از افراد بیشتر به تعریف وتمجیدهای ریا کارانه از مدیران بالادستی می پردازند که این خود منجر به خسارت مدیریتی می شود.
یکی از ویژگی های حاج محمود پرهیز از تعریف وتمجید بی جا از مدیران ارشد وبیان صریح نظرات در جلسات بوده است.

۸. پاسخگویی ومسئولیت پذیری
از ویژگی های حکمرانی ومدیریت خوب پاسخگویی ومسئولیت پذیری است .
احترام به ذی نفعان ومخاطبین سازمان‌ وپاسخ به تماس ها و پیام از ویژگی های مدیران موفق است . پاسخگویی ومسئولیت پذیری از ویژگی های دیگر این مدیر برجسته ورزشی است.
۹.پرهیز از تشریفات غیر ضروری
شنیدم وقتی برای گرامیداشت وسالگرد مرحوم سیامند رحمان قهرمان پارالمپیک قصد رفتن به اشنویه را داشت بدور از تحمیل هزینه به بیت المال وتشریفات زائد ، شخصا تک وتنها با آژانس به اشنویه رفت وبرای اینکه پدر سیامند ناراحت نشود وقتی به اشنویه می رسد به وی تلفن می زند وبه اتفاق پدر سیامند بدور از تشریفات معمول بر سر مزارش حاضر و ضمن فرائت فاتحه یاد اسطوره قهرمانی ورزش جانبازان و معلولین ایران را گرامی می دارد .
واقعا باید دست مریزاد گفت به حاج محمود خسروی وفا و برای او در ادامه خدمت به جامعه ورزش معلولین و جانبازان آرزوی سلامتی نماییم .

دبیر کل اسبق کمیته ملی المپیک

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.