افشاگری همتی درباره بدهی ۱۱ ابربدهکاری بانکی
12 فروردین 1400 - 11:45
شناسه : 17609
8
حرف های صریح رئیس کل بانک مرکزی با پایگاه رهبری رئیس کل بانک مرکزی می گوید:11 نفر 90 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار بوده اند و این بانک با کمک قوه قضائیه توانسته 30 هزار میلیارد تومان آن را پس بگیرید.
منبع : اقتصادنیوز
پ
پ

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در رابطه با مسائل مختلف صحبت کرده است. او در این گفت و گو به صراحت گفته است که وجه غالب مسائل امروز به دلیل تحریم بوده است و ضعف در عملکرد وجه غالب مسائل امروز نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در جایی دیگر از گفت و گو خطاب به مردم می گوید:من خیلی صریح بگویم تا مردم هم بدانند. سال ۹۸ و ۹۹، بخش‌هایی از بودجه‌ی دولت و غیردولت از طریق تسعیر درآمدهای صندوق توسعه‌ی ملی تأمین شد. وقتی از طریق تسعیر درآمد کسب شود که ارزشی در داخل کشور ندارد و مسدود است، بانک مرکزی به موجب قانون ناچار می‌شود که ریال بدهد؛ یعنی در کوتاه‌مدت پول چاپ می‌کند که نقدینگی را بالا می‌برد.

او در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به بحث اصلاح نظام بانکی از ایجاد کمیته‌ی فرادستگاهی در بانک مرکزی سخن گفته است در آن پرونده تمام بدهکاران دانه درشت و کسانی که به‌دلایلی سوءاستفاده کردند، مطرح می شود. به گفته همتی یازده اَبَر بدهکار  حدود نود هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بودند که این بانک توانسته با کمک قوه‌ی قضائیه در مدت کوتاه نزدیک به سی هزار میلیارد تومان از این بدهی را پس بگیرد.

او درباره چشم انداز اقتصاد ۱۴۰۰ و بهبود معیشت مردم اظهار کرده است بهترشدن شرایط یک شرط دارد که مسائل سیاسی و انتخاباتی را وارد مسئله‌ی اقتصادی نکنیم. سه چهار ماه به انتخابات مانده تا دولت جدید مستقر شود. شرایط در این چندماه ثبات ندارد. خواهشم این است که در گفتارها و کردارها همه به این نکته توجه کنند که ۱۴۰۰ سالی است که ما می‌توانیم بعد از پشت سرگذاشتن فشار حداکثری روند آرامش را به‌سمت معیشت ببریم.

رئیس کل بانک مرکزی اعتقاد دارد: دو به علاوه یک عامل در از دست رفتن کنترا نرخ تورم نقش ایفا کرده است شوک شهریور و آبان ۹۸ به گفته او باعث شد تورم از کنترل بانک مرکزی خارج شود. رشد نقدینگی هم به این دو عامل کمک کرد. آبان ۹۸ اشاره به تغییر قیمت بنزین و اتفاقات بعدی آن دارد. اما در رابطه با شوک شهریور منظور رئیس کل مشخص نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.