وزیر آموزش و پرورش: بی سلیقگی کردیم، ببخشید
23 شهریور 1399 - 21:24
شناسه : 1894
10
وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: بابت بی‌سلیقگی انجام‌ شده در کتاب ریاضی سوم دبستان عذرخواهی کرده و آن را اصلاح می‌کنیم.
پ
پ

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در ششمین برنامه گفتگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و با موضوع گفت و گو بر محور تحول که با حضور معاون حقوقی رییس جمهوری، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و بیش از ۷۵۰ نفر از مدیران مناطق آموزش‌وپرورش کشور به‌ صورت ویدئوکنفرانس و از طریق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار داشت: در آموزش‌وپرورش تربیت نسل آینده را به زنان محول کردیم زیرا بیش از ۶۰ درصد نیروهای آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ساختن آینده، نسل نو و شکل گیری شخصیت و هویت نسل، چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ویژه‌ای دارند. همچنین بیش از نیمی از دانش آموزان کشور هم دختران هستند لذا تبعیض دیرینه جنسیتی که در دسترسی به آموزش وجود داشت، به طور کامل برطرف شده است و امروز هیچ دختری در هیچ نقطه‌ای از ایران محروم از تحصیل نیست و اگر فکر کنیم که پایه اصلی عدالت اجتماعی در توزیع برابر فرصت‌های یادگیری است، فرصت‌های یادگیری خوبی را در برابر دختران قرار دادیم و آثارش را نیز مشاهده می‌کنیم و در مسابقات و المپیادها بیش از نیمی از شرکت کنندگان دختران هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یک بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام ‌شده است لذا از این بابت عذرخواهی می‌کنیم و آن را اصلاح می‌کنیم اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد، توجه شود.

به گزارش ایرنا، تغییر اعمال شده در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و توزیع کتاب های درسی در میان دانش آموزان مورد نقد برخی از کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

مقایسه تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ سال تحصیلی ۱۳۹۹ با همین کتاب در سال های گذشته مشاهده می شود که تصویر دختران با لباس فرم مدرسه و برخی از مفاهیم ریاضی از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در این تصویر در حال حاضر فقط چند پسر مشغول بازی حضور دارند.

برخی کاربران با انتقاد به این اقدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حذف دختران از تصویر روی جلد کتاب ریاضی دبستان را بر مبنای تبعیض جنسیتی عنوان کردند، از این رو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای رفع ابهامات در خصوص حذف دختران و برخی مفاهیم ریاضی اطلاعیه صادر کرد.

این سازمان در متن اطلاعیه آورده است: در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده در آن تصویر هم زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیباشناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر شود.

همچنین در بخش دیگری از این اطلاعیه نوشته شده است: از آنجا که تصویر دو دانش آموز دختر که برخی شکل های هندسی در دستان آنهاست حذف شده؛ برداشت‌هایی از قبیل حذف دستوری تصاویر دختران نتیجه گیری شده است. با بررسی صفحات دیگر کتاب و نیز جلد سایر کتاب های ریاضی مشاهده می‌شود که تصاویر متعددی از دختران دانش آموز در کتاب های ریاضی استفاده شده است و لذا موضوع حذف دستوری تصاویر دختران نمی تواند مد نظر باشد.

در بخش آخر این اطلاعیه تاکید شده که لازم به ذکر است بر اساس اندیشه اسلامی و مواضع حضرت امام راحل (ره) و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ایران هر دو جنس مرد و زن مورد احترام و تکریم طراحان و برنامه ریزان درسی است و هیچ گونه نگاه افراطی یا تفریطی در این خصوص مورد پذیرش نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.