کدام زوج‌ها عکس دونفره در پروفایل خود می‌گذارند؟ و چرا؟
30 شهریور 1399 - 13:41
شناسه : 2177
11
استفاده از تصاویر دونفره برای نمایه پروفایل شبکه‌های اجتماعی که اغلب توسط زوج‌ها صورت می‌گیرد درواقع بیان نمایشی این عبارت است که: "من عضو یک رابطه هستم".تصاویر دونفره احساسات منحصربه‌فرد افراد را در رابطه عاطفی آن‌ها نشان می‌دهد و همین‌طور پیامی مهم برای رقبای احتمالی است. اما آیا انتخاب عکس‌های مشترک به این منظور کار درستی است یا نه؟ در این درس بر اساس مطالعات محققان آن را بررسی می‌کنیم.
پ
پ
قطعاً تاکنون پیش آمده که حین گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی به تصویر پروفایل دونفره یکی از دوستان خود با همسرش برخورده باشید. امروزه این موضوع تبدیل به یکی از مسائل چالشی دنیای تکنولوژیک و همچنین زندگی خصوصی افراد شده است. درحالی‌که از دید بسیاری از کاربران ممکن است عکس‌های دوتایی در پرفایل شبکه‌های اجتماعی کاملاً عادی باشد، عده‌ای دیگر قادر به درک چرایی انجام این کار نیستند.
اگر شما تا به حال این کار را نکرده‌اید شاید تعجب کنید که چرا مردم عکس دونفره را برای پروفایل خود انتخاب می‌کنند، اما انجام این کار نتایج مثبتی را برای آن شخص و رابطه‌اش ایجاد می‌کند که در این درس بر اساس مطالعات محققان آن را بررسی می‌کنیم.

بر اساس نتایج مطالعات کوری گروکر و جنگل آماندا ال از محققان روانشناسی اجتماعی دانشگاه پیتسبرگ آمریکا، استفاده از تصاویر دونفره برای نمایه پروفایل شبکه‌های اجتماعی که اغلب توسط زوج‌ها صورت می‌گیرد درواقع بیان نمایشی این عبارت است که: “من عضو یک رابطه هستم”. بدین ترتیب هر تصویری که حضور شریک زندگی را نیز در خود جای داده باشد، احساسات منحصربه‌فرد افراد را در رابطه عاطفی آن‌ها نشان می‌دهد و همین‌طور پیامی مهم برای رقبای احتمالی است. اما آیا انتخاب عکس‌های مشترک به این منظور کار درستی است و یا نه؟

چه‌کسانی از عکس‌های دوتایی برای پروفایل استفاده می‌کنند؟

مبحثی در روانشناسی به نام “نمایش‌های دوتایی” وجود دارد که نه‌تنها نسبتاً رایج است بلکه به‌خوبی تمایل موردنظر را نیز تفسیر خواهد کرد. در مطالعات انجام‌شده مشخص شد که تنها شبکه اجتماعی فیس‌بوک، ۲۹ درصد از کاربران از تصاویر دونفره با همسر خود برای نمایه پروفایل استفاده کرده‌اند. حداقل ۷۰ درصد از اکانت‌ها نیز مجهز به جملات نمایش دوتایی نظیر “در رابطه” یا “متأهل” هستند. علاوه بر این بخش قابل توجهی از کاربران در ۱۵ درصد از به روز رسانی‌های اخیر خود در فیس‌بوک به شریک رابطه عاشقانه‌شان اشاره‌کرده‌اند.

اما چه کسانی بیشتر از عکس‌هایی دوتایی استفاده می‌کنند؟ نتایج مطالعات نشان می‌دهد، آمار به نفع افرادی است که
۱-  از زندگی و روابط عاشقانه خود بسیار راضی یا به آن متعهد هستند. این افراد به‌احتمال‌زیاد عکس‌های دوتایی خود و همسرشان را در پروفایل می‌گذارند یا روابط خوب و متعهدانه‌شان را از طریق دیگری ازجمله status در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند. 
۲-  افرادی که ازنظر احساسی بسیار عاشق شریک زندگی خود هستند یا نسبت به هر رابطه دیگر او حسادت می‌کنند نیز از احتمالاً از ارسال وضعیت خود با شریک زندگی‌شان استقبال می‌کنند. به عبارت ساده عکس‌های دونفره از اوقات مختلف خود به شبکه ارسال می‌کنند. مثل غذا خوردن، تفریح و گردش، سفر، خرید و…
۳-  همین موضوع در مورد کسانی که دچار اضطراب جدایی یا دلبستگی شدید هستند هم صدق می‌کند. گاهی اوقات ترس از طرد شدن یا جدایی باعث می‌شود که فرد مرتباً از عکس و تصاویر دونفره در شبکه‌های اجتماعی استفاده کند.

 

در مقابل افرادی که وابستگی اجتماعی، مالی و عاطفی چندانی به دیگران ندارند، معمولاً علاقه را خود به شریک زندگی از چنین مسیرهایی به معرض نمایش نمی گذارند.

۴- البته تأکید بر وضعیت عاشقانه به‌صورت آنلاین می‌تواند با توجه به احساس فرد در اوقات مختلف تغییر کند. برخیافراد در روزهایی کهدر مورد احساسات همسرشان نسبت به خود احساس ناامنی می‌کنند یا در روزهایی کهازرابطه خود رضایت بیشتری دارند، اطلاعات مربوط به رابطه‌شان را در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند.

دلایل نمایش تصاویر دونفره زن‌وشوهری چیست؟

دلایل اشتراک‌گذاری تصاویر دونفره زن‌وشوهری را خصوصاً در قالب نمایه پروفایل شبکه‌های اجتماعی که برای همه قابل‌مشاهده است، نمی‌توان تک‌بعدی یا به‌صورت صفر و یکی تفسیر کرد.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که این نمایش‌ها بیانگر تعداد افراد درگیر در روابط واقعاً عاشقانه است. افراد غالباً در روابط عاطفی، شریک زندگی خود را بخشی از وجود خود می‌پندارند و با استفاده و نمایش عکس‌های دونفره با همسر خود بر این در هم تنیدگی عاطفی و احساسی تأکید می‌کنند.

نتایج نظرسنجی از ۲۳۶ کاربر بزرگ‌سال فیس‌بوک که درگیر زندگی عاشقانه بودند، از این ایده پشتیبانی می‌کند. این محققان دریافتند که افراد – به‌ویژه کسانی که از روابط خود بسیار راضی هستند – تا حدودی از عکس‌ها و تصاویر دوتایی استفاده می‌کنند زیرا آن‌ها شریک زندگی خود را بخشی از هویت وجودی خود می‌دانند.

محققان همچنین دریافته‌اند دلیل دیگری که برخی از افراد در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود بر وجود شریک زندگی و رابطه عاطفی تأکیددارند به خاطر افزایش عزت‌نفس است، زیرا آگاهی دیگران از رابطه عاطفی فرد عزت نفس را در آنها تقویت می کند .درواقع افراد دارای اضطراب با نشان دادن رابطه عاطفی‌شان به دیگران در شبکه‌های اجتماعی احساس خوبی در مورد خود کسب می‌کنند

دیگران این نمایش‌ها را چگونه تفسیر می‌کنند؟

جالب اینجاست که تصاویر پروفایل‌ها و پست‌ها در بازدیدکنندگان شبکه‌های اجتماعی، برداشتهای نسبتاً دقیقی نسبت به دارنده پروفایل ایجاد می‌کنند.

در آزمایش‌ها، محققان پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی را طوری دست‌کاری کردند تا بتوانند پیامدهای عکس‌ها و تصاویر را در بازدیدکنندگان بررسی کنند.

وجود عکس‌های زوجین و استفاده از تصاویر دوتایی دیگر باعث می‌شود که بازدیدکنندگان صاحب نمایه را فردی دوست پسند و دارای رابطه ای رضایت بخش و متعهدانه احساس کنند.

این نمایش‌های دوتایی نه‌تنهاوجود تعهد را در رابطه نشان می‌دهند، بلکه حاکی از آن استکه بعیداست صاحب نمایه پذیرای رابطه عاشقانها فراد دیگر باشد.این می‌تواند دیگران را از تلاش برای نزدیک شدن به صاحب نمایه منصرف کند و از روابط محافظت کند.

توصیه‌هایی برای اشتراک‌گذاری تصاویر دونفره در پروفایل

اگر قرار است تصویر دونفره‌ای از خود و همسر یا شریک زندگی‌تان را در پروفایل به اشتراک بگذارید توجه به چند نکته باعث می‌شود که بعداً با مشکل مواجه نشوید:

– با همسر خود مشورت کنید و نظر او را بپرسید. هرگونه تصمیم‌گیری به‌تنهایی می‌تواند منجر به نادیده گرفتن حق‌وحقوق طرف مقابل و ایجاد ناراحتی شود

– هدف خود از به اشتراک‌گذاری عکس‌های مشترک برای خود و شریکتان باصداقت کامل مشخص کنید

– اگر با انتشار تصاویر دونفره قصد دارید از خود و رابطه‌تان در فضای مجازی محافظت کنید یا برای دیگران حدومرز عاطفی را تعیین کنید، بهتر است نخست با همسر و شریک خود کفت و گویی صادقانه داشته باشید تا مطمئن شوید که مشکلی در رابطه عاطفی شما وجود ندارد و هردو به این محافظت و حدومرز رضایت دارید.

– مزایا و معایب اشتراک‌گذاری تصویر دونفره را در درازمدت برای خود و شریکتان بررسی کنید و در صورت بروز چالش‌های زمینه‌ای در سطح رابطه، در رویکردهای خود تجدیدنظر کنید.

چند توصیه عمومی برای اشتراک‌گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی

تصاویر دیگران را بدون اجازه به اشتراک نگذارید

هنگامی‌که سخن از به اشتراک‌گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی سخن به میان می‌آید، افراد بسیار سخت‌گیر می‌شوند. وقتی شما نمی‌خواهید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، بدون اجازه شما، عکسی از شمارا به اشتراک بگذارد، پس چرا باید این کار را بکنید؟ راشل ساسمن، یک درمانگر و متخصص در این زمینه این‌طور توضیح می‌دهد که درحالی‌که شما ممکن است ارسال یک عکس را مسئله مهمی نپندارید، اما برای دیگری ممکن است ناراحت‌کننده باشد. او می‌گوید فقط کافی است قبل از به اشتراک گذاشتن از آن‌ها، بپرسید و سپس عکس را به اشتراک گذاشته و تگ کنید.

وقتی عصبانی هستید سراغ شبکه‌های اجتماعی نروید

شبکه‌های اجتماعی هرگز نباید برای آزار و اذیت دیگران مورداستفاده قرار گیرند؛ ارسال نظرات شرورانه و تندوتیز نه‌فقط به خاطر مضر بودن، مسئله است، بلکه باعث بدنامی و بی‌اعتبار شدن شما نیز خواهد شد. آیا واقعاً می‌خواهید تمام دنیا بداند که شریک زندگی‌تان شمارا فریب داده است؟ شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان ابزاری برای گسترش خوبی‌ها استفاده کنید و اگر ناراحت هستید تلفن همراه، رایانه، و یا تبلت خود را خاموش کرده و عصبانیت خود را به شیوه دیگری خالی کنید. با رعایت این نکته، هنگام عصبانیت در شبکه‌های اجتماعی ایمن خواهید ماند.

قبل از ارسال دوباره نگاه کنید

همیشه برای انتشار و به اشتراک گذاشتن تصاویر یک جشن یا مهمانی فرصت هست اما اگر عجولانه عکسی را منتشر کنید ممکن است کسانی را که دعوت نکرده‌اید آزرده‌خاطر کنید. پس در تمام اوقات قبل از انتشار یک عکس یک‌بار دیگر به آن نگاه کنید و از خود بپرسید آیا کسی از دیدن آن ناراحت نمی‌شود؟ «همیشه، همیشه، همیشه به کاری که انجام می‌دهید فکر کنید».

استن تتکین، نویسنده و پژوهشگر، روانشناس و مشاور خانواده، و بنیان‌گذار برنامه “رویکرد روانشناسانه به درمان زوج‌ها” (PACT) می‌گوید “چون درگذشته به مقصد رسیدن نامه‌هایی که مردم می‌نوشتند هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشید، افراد باید مطمئن می‌شدند که نوشته آن‌ها واقعاً هوشمندانه است، و برای همین، پیش از ارسال آن را بازخوانی می‌کردند. اما اکنون مردم در هر حالتی می‌نویسند و به اشتراک می‌گذارند». هر پیام همچون تیری است که از کمان رهاشده است. پس پیش از فشار دکمه «ارسال»، به تأثیرات منفی این پیام بر زندگی خود و یا دیگران خوب بیندیشید.

ارتباط با افراد را در شبکه‌های اجتماعی با تماس واقعی اشتباه نگیرید

صحبت کردن با شخصی از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند صحبت چهره به چهره و یا تلفنی نیست. به گفته کیت میلر، درمانگر زوج‌ها و نویسنده “عشق در دست تعمیر”: “چشمان ما برای نگاه کردن در چشمان دیگران سیم‌کشی شده‌اند و نخستین چیزی که مغز کودک برای آن طراحی‌شده است، پیدا کردن چشم‌های کسی دیگر و برقراری ارتباط با آن است”. به اعتقاد میلر، برقراری ارتباط حضوری با یک نفر، بسیار سودمندتر از ارتباط از طریق اینستاگرام و توییتر یا واتس آپ است.

شاید شما بتوانید رابطه‌ای را از طریق شبکه‌های اجتماعی آغاز کنید، اما برای اطمینان از کسی که با او صحبت می‌کنید هیچ راهی جز مواجهه رودررو این اطمینان را به شما نمی‌دهد که با چه کسی روبرو هستید. ضمن این‌که در پایان، شما نمی‌توانید از راه رایانه دستان کسی را بگیرید یا او را در آغوش بکشید.

مراقب تأثیری که شبکه‌های اجتماعی بر شما می‌گذارند باشید

آیا می‌دانید شبکه‌های اجتماعی چگونه خلق‌وخوی شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهند؟ یا حتی چرا از آن استفاده می‌کنید؟ این‌ها سؤالات مهمی هستند که باید از خود بپرسید، به‌ویژه هنگامی‌که بسیار آسان، زمان خود را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهید: ۳۰ دقیقه خیلی زود به یک ساعت تبدیل می‌شود، و مورد دیگری که متوجه آن می‌شوید این است که تا قبل از رفتن به رختخواب، تمام‌وقت خود را به پرسه زدن در اینستاگرام گذرانده‌اید. به گفته میلر «معمولاً بیشتر افراد هیچ‌گاه از خود نمی‌پرسند که “آیا شور این قضیه را درآورده‌ام؟”». او برای مشاهده تأثیر مثبت یا مخرب شبکه‌های اجتماعی بر روی زندگی، خود-ارزیابی‌های مستمر را پیشنهاد می‌کند.

از به اشتراک‌گذاری اطلاعات بیش‌ازحد پرهیز کنید

شبکه‌های اجتماعی جایی همگانی است و به‌هیچ‌عنوان یک فضای مخفی یا یک دفتر خاطرات محسوب نمی‌شود. بنابراین اطلاعات خصوصی خود را نباید در جهان مجازی به اشتراک بگذارید. تمام کارشناسان هم‌رأی هستند که شما و شریک عاطفی زندگی، دوستان، و خانواده به‌طورجدی باید مراقب نشر اطلاعات بیش‌ازحد باشید. دکتر تکتین به‌طور ویژه هشدار می‌دهد این امکان وجود دارد که با اشتراک بیش‌ازحد اطلاعات، عزیزان خود را به‌طور تصادفی آزرده‌خاطر کنید. برخی از نمونه‌هایی که او ارائه می‌دهد عبارت‌اند از «پست‌های توییتری و فیس‌بوکی از چیزهایی که امری خصوصی میان زن و شوهر محسوب می‌شوند و هیچ‌کس دیگری نباید بداند؛ یا هرگونه نوشته یا پیام فیس‌بوکی با پدر و مادر در مورد شریک زندگی، بدون توجه به اینکه که طرف مقابل ممکن است آن را ببیند، و برای او تحریک‌کننده و آزاردهنده باشد».

هر رابطه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین پیش از به اشتراک‌گذاری هر چیزی که گمان می‌کنید ممکن است ورود به حریم دیگران باشد، باکسانی که آن‌ها را دوست دارید صحبت کنید. به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش‌ازحد، یکی از عادات گوناگونی است که می‌تواند اعتماد را در روابط شما از بین ببرد.

دروغ نگویید

هرچند دروغ گفتن به‌طورکلی مشکل‌ساز است، اما هنگامی‌که در شبکه‌های اجتماعی دروغ می‌گویید، به‌احتمال‌زیاد برایتان گران تمام خواهد شد. برای مثال، به کسی نگویید که در جای خاصی هستید، و سپس از طریق پست‌های خود خلاف آن را نشان دهید. زیرا قطعاً گیر خواهید افتاد. گاهی با یک دروغ ساده دچار مشکلاتی خواهید شد که هرگز فکرش را هم نمی‌کرده‌اید.

از فاش کردن زودهنگام اخبار دوری‌کنید

شغل جدیدی گرفته‌اید؟ ماشین نو خریده‌اید؟ باردار هستید؟ دوباره ازدواج‌کرده‌اید؟ یا تصمیم به نقل‌مکان دارید؟ پیش از برداشتن گوشی خود برای توییت کردن و یا مخابره اخبار خود به جهان، ابتدا آن را با عزیزان خود در میان بگذارید. هنگامی‌که اتفاق مهمی در زندگی شما می‌افتد، ابتدا باید آن را با عزیزان خود در میان بگذارید. به‌علاوه، اگر مستقیماً سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید، پس چه چیزی رابطه شما با خانواده، شریک عاطفی، و دوستان نزدیکتان را متمایز می‌کند؟ این نشانه‌ها استحکام روابط شمارا تأیید می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.