لیگ کشتی ؛ قاتق نان یا قاتل جان ؟!
02 مهر 1399 - 8:49
شناسه : 2457
4
لطفا کشتی گیران را قربانی نکنید در شرایطی که موج تازه ای از گسترش ویروس کرونا اقصی نقاط کشور را فراگرفته و برغم تمام هشدارها ، روز به روز نیز بر تعداد قربانیان افزوده می شود ، مشخص نیست فدراسیون کشتی چه اصراری بر برگزاری لیگ از هشتم مهرماه جاری دارد ؟
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی
پ
پ

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که هیچ توجیه منطقی و ضرورتی به برگزاری لیگ های کشتی آزاد و فرنگی وجود ندارد و معلوم نیست فدراسیون کشتی با چه استدلالی به دنبال برگزاری لیگ آن هم در شرایطی است که همگان نیک واقفند انجام آن جز به خطر انداختن سلامت و جان کشتی گیران نتیجه دیگری بر آن مترتب نیست .
در چنین شرایطی از مسوولان قدراسیون کشتی و در راس آن علیرضا دبیر باید پرسید ؛ آیا به صرف اینکه کشتی گیران منبع درآمد دیگری جز حضور در لیگ ندارند و باید پولی از این راه نصیب شان شود ، برگزاری لیگ در شرایط کرونایی امروز کشور توجیه لازم را دارد؟ آیا به صرف اینکه اعضای تیم های حاضر در لیگ های کشتی آزاد و فرنگی ۴ روز قبل از رقابتها تست کرونا داده و در خانه کشتی قرنطینه خواهند شد ، می تواند این تضمین را به جامعه ورزش و کشتی بدهد که سرمایه های این رشته مصون از ابتلا به ویروس کرونا خواهند بود ؟ آیا اصولا کشتی گیران در طول مدت قرنطینه هیچگونه تمرین و مرور فنی نیز نخواهند داشت تا بدن شان در شرایط مسابقه قرار بگیرد ؟ نمی دانیم شاید اصولا مسوولان فدراسیون کشتی به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که کشتی گیران در طول مدت قرنطینه بخورند و بخوابند و پایشان نیز به روی تشک تمرین نرسد ؟
همه این تصمیم گیریهای سوال برانگیز در شرایطی مورد توجه قرار گرفته که رشته ای مبارزه ای چون کشتی بالاترین میزان اصطکاک و برخورد را دارد و کشتی گیران برای اجرای فن مجبورند با هم سرشاخ و سینه به سینه شده و برای کسب امتیاز به دست و پای هم بپیچند . براستی در این شرایط کدام متخصص پزشکی می تواند تضمین دهد که در این مواجهه و قاطی شدن عرق کشتی گیران ، سلامت آنان به خطر نمی افتد ؟ هیچ فکر کرده اید که اگر کشتی گیری ناقل بوده و ویروس کرونا در بدنش نهفته باشد ، این مساله چه عواقب وخیمی برای جامعه کشتی به همراه خواهد داشت ؟!
در اینجا از منظرحفظ سلامت جامعه کشتی و تهدید نشدن جان کشتی گیران به موضوع لیگ کشتی ورود کرده ایم ، چرا که اصولا برگزاری لیگ ولو در شرایط غیر کرونایی نیز با وضعیت موجود نمی تواند کمکی به بالندگی کشتی و باز کردن گرهی از مشکلات فنی موجود باشد . در نظر بگیرید که تمام تیم هایی که امروز برای حضور در لیگ های کشتی آزاد و فرنگی ثبت نام کرده اند ، به دنبال عقد قرارداد با نام هایی بوده اند که سالیانی است در کشتی ایران مطرح شده اند، آن هم با کارنامه ای مشخص که فعلا جای پرداختن به بار فنی و عملکردشان نیست . حتی کار به جایی رسیده که مربیان تیم ها برای جذب چند کشتی گیر رو در روی هم قرار گرفته اند تا منهای سازندگی ، نتیجه گرایی صرف داخلی نیز آفت امروز کشتی باشد . آخر اگر این نتیجه گرایی در میدان های جهانی و المپیک تجلی یابد بسی نیز نیکو بوده و همه نیز قدردان تلاش ها و برنامه ریزیهای مسوولان فدراسیون خواهیم بود .
اگر بخواهیم موضوع را جمع کنیم باید محض خاطر آقایانی که به عملکرد مسوولان گذشته فدراسیون خرده می گیرند تاکید کنیم که لیگ باید چشمه جوشان کشتی در معرفی استعدادها و پتانسیل های بالقوه این رشته کهن و ملی ما ایرانیان باشد ، نه اینکه به صرف پر کردن تقویم و گذاشتن پولی بر سفره کشتی گیران ، مبادرت به برگزاری لیگی کنیم که در شرایط فراگیری ویروس کرونا، نه تنها سلامت و جان کشتی گیران را به خطر می اندازد ، بلکه در رویکرد فعلی تیم ها به نام ها ، بعید به نظر می رسد که استعدادی شکوفا شده و جوانان فرصتی برای عرض اندام داشته باشند .
کوتاه سخن آنکه لیگ باید قاتق نان کشتی گیران باشد ، نه آنکه در شرایط اوج کرونا در کشور ، برگزاری لیگ خدای ناکرده به قاتل جان کشتی گیران تبدیل شود و درست به همین خاطر است که تاکید داریم مسوولان وزارت ورزش باید در این زمینه ورود کرده و حداقل اگر نمی توانند به بهانه عدم دخالت ، جلوی برگزاری لیگ را در مقطع حساس و بحرانی کرونا بگیرند ، از فدراسیون کشتی ضمانت های لازم را در جهت حفظ سلامت کشتی گیران بگیرند .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.