معجزه علم برای زنی که بینی‌اش را بر اثر سرطان از دست داد +تصویر
11 مهر 1399 - 11:04
شناسه : 3504
6
یک مهماندار هواپیمای آمریکایی که به دلیل سرطان، بینی خود را از دست داده بود، با کمک پزشکان بار دیگر صاحب بینی شد.
پ
پ

یک مهماندار ۵۶ ساله آمریکایی که بینی خود را به طور کامل از دست داده بود، سرانجام با کمک پزشکان موفق شد بار دیگر صاحب بینی شود.

پایگاه خبری دیلی میل در گزارشی نوشت: این مهماندار ۵۶ ساله هواپیما که اهل شهر «لاس وگاس» در ایالت نوادای آمریکاست، به دلیل سرطان پوست، بینی خود را به طور کامل از دست داده بود. در سال ۲۰۱۶ پزشکان تشخیص دادند «سابرینا فالکون» (Sabrina Falcon) مبتلا به «سرطان سلول پایه ای» (basal cell carcinoma) است و به همین خاطر تحت دو عمل جراحی برای برداشتن این سلول‌های سرطانی قرار گرفت.

ماه‌ها بعد، پس از آنکه او دچار سردرد‌های شدیدی شد، فهمید که تمامس سلول‌های سرطانی برداشته نشده اند و این سلول‌ها در تمام بینی او تکثیر شده اند؛ از این رو باید تمامی بینی او برداشته شود.

او که بزرگ شده جنوب کالیفرنیاست، به پایگاه خبری دیلی میل گفت: من در جوانی کرم ضد آفتاب نمی‌زدم. من در دهه ۶۰ میلادی متولد شدم. من از این مواد تا زمانی که پیرتر شدم، استفاده نمی‌کردم. از آن زمان به بعد، من شروع به استفاده از مقدار زیادی از کرم ضد آفتاب، خصوصا بر روی صورتم کردم. من معمولا بیرون از خانه بودم و به قدم زدن و رفتن به کنار ساحل می‌پرداختم.

او یک روز در سال ۲۰۱۶ زمانی که به عنوان مهماندار هواپیما مشغول به کار بود، پیش دکتر می‌رود و پزشک متوجه می‌شود که انتهای بینی او به شکلی غیرعادی پیچ دار است. پس از معاینه بینی و انجام چندین آزمایش، مشخص شد او به سرطان سلول پایه‌ای (BCC) مبتلاست که نوعی سرطان پوست به حساب می‌آید و در سلول پایه اتفاق می‌افتد. سلول پایه، نوعی سلول است که سلول‌های جدید پوست را با مرگ سلول‌های قدیمی تولید می‌کند.

اگر این اتفاق در گذشته برای این مهماندار آمریکایی می‌افتاد، تنها گزینه او استفاده از «بینی مصنوعی» برای نفس کشیدن تا آخر عمر بود؛ اما جراحان در «مایو کلینیک» واقع در ایالت آریزونای آمریکا (که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان محسوب می‌شود) به او گفتند که می‌توانند با استفاده از پزشکی ترمیمی (که شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیا بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته می‌باشد) و با استفاده از بخشی از پوست سر او، برایش بینی جدیدی درست کنند.

او سرانجام پنج بار تحت عمل جراحی قرار گرفت تا بینی او با استفاده از پوست سر و پیشانی اش درست شود.

مهماندار هواپیمایی که توانست با کمک پزشکان بار دیگر صاحب بینی شود+ تصاویر

دکتر هوارد، پزشک معالج وی می‌گوید: ما پوست را از پیشانی برمی داریم و مانند خرطوم فیل پایین آورده و در داخل بینی قرار می‌دهیم تا این پوست در تمامی بخش‌های داخل بینی گسترش یابد و پوشش داخلی جدیدی را ایجاد کند.

پزشک معالج او، در مرحله بعد غضروف گوش فالکون را برداشت تا اسکلت جدیدی را برای بینی او بسازد. سپس با یک غضروف اهدا شده و چسب بافتی تلاش کرد تا یک بینی مناسب صورت فالکون بسازد.

این مهماندار هواپیما می‌گوید بینی جدیدش دقیقا عملکردی مشابه همان بینی دارد که با آن متولد شده بود و قادر است با آن بو کشیده، عطسه کند و حتی به مانند دیگر افراد مخاط بینی تولید کند.

فالکون می‌گوید زمانی که پس از عمل باند‌های جراحی اش را برداشت، خواهرش شروع به گریه کردن کرد.

بر اساس اعلام «بنیاد سرطان پوست» (Skin Cancer Foundation) هرساله بیش از ۴ میلیون مورد ابتلا به سرطان سلول پایه‌ای در آمریکا تشخیص داده می‌شود. اگرچه این سرطان، به نسبت دیگر موارد سرطانی شایع تر است، اما سالانه تنها سبب مرگ و میر حدود ۲ هزار نفر در آمریکا می‌شود. با این حال انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society) تخمین زده است بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر در سال جاری میلادی بر اثر «ملانوما» (ک تومور بدخیم پوستی) جان خود را از دست خواهند داد./yjc

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.