رابطه مستقیم کاهش منابع آبی کشور و نابودی محیط‌زیست
14 مرداد 1401 - 9:58
شناسه : 36215
3
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طارم گفت: افزایش دما به افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و افزایش مصرف انرژی در فصل تابستان منجر خواهد شد.
منبع : ایسنا
پ
پ

سید سعید موسوی درباره تاثیرات کم‌آبی بر محیط‌زیست این شهرستان، اظهار کرد: بی‌توجهی به مدیریت ذخایر آب و مصارف آبی باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی خواهد شد. همچنین کاهش میزان منابع آبی کشور به طور مستقیم در از بین رفتن محیط‌زیست کشور نقش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با افزایش میانگین دما، بسیاری از مصارف وابسته به آب‌های سطحی به ویژه در بخش کشاورزی با مشکل روبه‌رو می‌شود، افزود: افزایش دما به افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و افزایش مصرف انرژی در فصل تابستان منجر خواهد شد. همچنین با توجه به افزایش توسعه کشور و افزایش تقاضای مصرف، میزان برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی رشد چشم‌گیری خواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه برای مقابله با تبعات کم‌بارشی و افزایش دما باید برنامه‌های سازگاری با شرایط جدید در همه سطوح ملی و استانی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در اولویت برنامه‌های دولت، بخش خصوصی و جوامع محلی قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به شرایط باید از کشت محصولات پرآب به خصوص در حوضه‌های آبریزی که با کاهش شدید باران و حجم سدهای ذخیره مواجه است، اجتناب و برای مدیریت مسائل اجتماعی آگاه‌سازی جدی انجام شود.

موسوی ادامه داد: پیگیری تامین حق‌آبه برای رودخانه قزل‌اوزن برای فصل تابستان و آتی از وزارت نیرو، استفاده از ظرفیت‌های هواشناسی کشور برای پیش‌بینی سال‌های خشکسالی، مدیریت و ممنوعیت کشت برخی از محصولات کشاورزی در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن از سرشاخه تا پایین‌دست از اقداماتی است که در طارم می‌توان انجام داد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طارم خاطرنشان کرد: اعمال محدودیت در اراضی بستر و حریم رودخانه برای کشت برنج یا گونه‌هایی که به صورت غرق‌آبی کشت می‌شوند و تغییر و پایان دادن به سیستم سنتی و جایگزینی با روش‌های مدرن آبیاری نیز از اقدامات دیگری است که در زمان کم‌آبی و خشکسالی در شهرستان طارم باشد، انجام شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.