خشکسالی در چین، اروپا و آمریکا: ۲۰۲۲ خشک‌ترین سال ثبت شده بوده است؟
28 شهریور 1401 - 8:11
شناسه : 38267
1
تابستان سال جاری اروپا و بخش‌هایی از چین با افزایش قابل توجه دما روبرو بودند، وضعیت خشک آب و هوا میلیون‌ها نفر در آفریقا را با خطر گرسنگی مواجه کرد و کمبود بارش‌ها در غرب ایالات متحده آمریکا همچنان تداوم داشت.
منبع : ایسنا
پ
پ

کارشناسان اظهار کرده‌اند که خشکتر شدن و گرم شدن بیشتر فصل‌های سال به امری طبیعی و رایج تبدیل خواهد شد اما آیا چند ماه گذشته خشکترین ماه‌های ثبت شده بوده اند؟

یکی از معیارهای شرایط خشکسالی که محققان بر آن استناد میکنند سطح رطوبت در خاک است. کارشناسان شرایط آب و هوایی خشک را در طول سه ماه گذشته با میانگین شرایط آب و هوایی ​از ابتدای قرن حاضر مقایسه کرده تا تصویری از شدت الگوهای آب و هوایی اخیر ایجاد شود.

این اطلاعات بر اساس شرایط خاک و داده های دماست تا آنچه به عنوان نقشه ناهنجاری رطوبت خاک شناخته می شود، تهیه شود.

کارشناسان اظهار داشتند: مشاهده شد که بیشتر مناطق اروپا در تابستان سال جاری آب و هوای بسیار خشک تری را نسبت به میانگین دوره‌ای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ تجربه کرده اند. در نقاط دیگر، غرب چین بسیار خشک بوده و بسیاری از مناطق آن خشکسالی شدیدی را تجربه کرده‌اند. بخش‌هایی از جنوب صحرای آفریقا و ایالات متحده نیز شرایط بسیار خشکی را تجربه می‌کنند.

بر اساس برنامه زیست محیطی اتحادیه اروپا، خشکسالی تابستان امسال در این قاره ممکن است بدترین خشکسالی در ۵۰۰ سال گذشته باشد.

کارشناسان معتقدند: تغییرات اقلیمی به این معناست که اروپا همچنان با خشکسالی‌های مکرر و مداوم مواجه خواهد بود. وضعیت خشکسالی در سال جاری بر تولید انرژی، حمل و نقل و بخش کشاورزی تاثیر گذاشته است.

اروپا در گذشته نیز با وضعیت خشکسالی مواجه بوده اما در سال‌های اخیر تابستان‌های داغ به طور فزاینده‌ای بیشتر شده است.

تابستان سال جاری، چین نیز دوره طولانی از افزایش دما را تجربه کرد که برای مدت بیش از دو ماه ادامه داشت که بنابر اعلام اداره هواشناسی کشور طولانی‌ترین دوره ثبت شده از دهه ۱۹۶۰ بوده است.

” پیتر گلیک”، متخصص آب از آکادمی ملی علوم ایالات متحده گفت: هنگامی که مناطق خشکسالی گسترش پیدا میکنند، بارش‌ها در نقاط دیگری در مناطق کوچکتر اتفاق می افتد و وقوع سیلاب را تشدید می کند.

همچنین شرایط خشکسالی در شرق اتیوپی، شمال کنیا و سومالی موجب شد تا سازمان ملل هشدار دهد که ۲۲ میلیون نفر با خطر گرسنگی مواجه هستند. طبق اعلام موسسه اکسفام، اکنون در سومین سال با کاهش شدید بارش باران هستیم که با افزایش دما در بخش‌هایی از قاره آفریقا همراه شده است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، شرایط خشکسالی در غرب ایالات متحده به پدیده‌ای طبیعی و عادی تبدیل شده و این منطقه سال‌های خشک و گرم را تجربه میکند. در گزارشی که ماه فوریه منتشر شد، کارشناسان اظهار داشتند که دو دهه گذشته شدیدترین شرایط خشکسالی در ۱۲۰۰ سال گذشته در غرب آمریکا رخ داده است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.