اعتراف به شکستی خفت بار
27 مهر 1401 - 8:18
شناسه : 39516
4
نتیجه ایستادگی مقاومت در جنگ نفتی، پیروزی لبنان و ثبت شکستی دیگر برای رژیم صهیونیستی بود، شکستی خفت بار که صهیونیست ها کاملا به آن اعتراف کردند.
منبع : ایرنا
پ
پ

در حالی که لبنان بیش از سه سال است که با مشکلات سیاسی و اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، اما خبر مسرت بخش توافق ترسیم مرز دریایی میان تل آویو – بیروت، شادی و شعف خاصی در میان لبنانی ها ایجاد کرده و در مقابل غم و اندوه را در میان صهیونیست های اشغالگر که در ۷۴ سال گذشته همه چیز را با زور و کشتار به دست آورده اند، به همراه داشته است.
“آموس هوکشتاین” میانجی آمریکایی که مسئولیت گفت وگوی غیرمستقیم میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی را به عهد داشت، در دوسال گذشته بارها به برای حل اختلاف مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به بیروت و تل آویو سفر کرد و بالاخره چند روز قبل برای چندمین بار پیش نویس پیشنهادی توافقی را به مقامات لبنان و مسئولان رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی و بهره برداری از منابع انرژی موجود در این منطقه ارایه داد که تل آویو چهارشنبه گذشته و بیروت یک روز پس از آن موافقت نهایی خود را پس از بررسی ها اعلام کردند.
در ۱۰ روز گذشته سه واکنش در پرونده ترسیم مرز دریایی میان بیروت و تل آویو از سوی کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رخ داد. اتفاق اول آن بود که در این زمان و پس از ارایه طرح هوکشتاین به سران بیروت و تل آویو، ابتدا هر دو طرف تایید کردند که با پیشنهاد هوکشتاین موافق هستند، (واکنش دوم) ولی یک روز بیشتر طول نکشید که لاپید به دلیل فشارهای داخلی اعلام کرد که حرف خود را پس می گیرد و با طرح میانجی آمریکایی مخالف است.
در واکنش سوم، هوکشتاین دوباره باز دست بکار شد و طرح دیگری ارایه کرد که چهارشنبه گذشته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی و روز پنجشنبه نیز لبنان آن را تایید کرد.
البته پیش از آن نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی مدعی شده بود، «همانطور که از روز اول مطالبه کردیم، این پیشنهاد منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی اسرائیل را حفظ می کند!»
وی در عین حال گفته بود که ما با آرامش و بی سروصدا برای دستیابی به توافق مرزهای آبی (با لبنان) تلاش می‌کنیم.
این اعترافات نشان می داد که سران رژیم صهیونیستی در مقابل حزب الله تسلیم شده اند و توان عکس العملی را ندارند چون به تهدیدات و اقدامات ملی سید حسن نصرالله کاملا اعتقاد داشتند که وی به هیچ وجه از حق لبنان کوتاه نخواهد آمد، از این رو سران تل آویو در هر صورت مجبور بودند یا با حرف و یا با زور حق لبنان را بدهند.

اعتراف رسانه ها و مقامات رژیم صهیونیستی به شکست
روزنامه هاآرتص، یکی از چندین رسانه صهیونیستی است که در مطالبی مختلف اعتراف کرد که تل آویو چاره ای جز موافقت با توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان نداشت.
یکی از وزرای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در گفت وگو با “هاآرتص” در خصوص موافقت مقامات صهیونیست با توافق ترسیم مرزهای ابی بین فلسطین اشغالی و لبنان اعتراف کرد، «حتی آنهایی که مخالف امتیاز دادن “یائیر لاپید” نخست وزیر اسرائیل به لبنان هستند و حتی آنهایی که معتقدند امکان بستن توافقی بهتر وجود داشت، بعد از شنیدن داده ها و برآوردهای اطلاعاتی به دادن رای مخالف به توافق (در جلسه کابینه امنیتی) فکر نکردند.
این روزنامه می نویسد، “نفتالی بنت” نخست وزیر سابق و همچنین “یواز هندل” وزیر ارتباطات (رژیم صهیونیستی) که به فکر دادن رای مخالف بودند نیز در نهایت به این توافقنامه رای ممتنع دادند، چرا که گزینه دیگری نداشتند.
تنها یک مقام صهیونیست که رقیب لاپید هست در ظاهر نشان داد که مخالف تولفقنامه مرز دریایی با لبنان هست و از حرف خود تاکنون عقب ننشسته و او کسی نیست جز “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی. البته کارشناسان منطقه معتقدند که نتانیاهو هم لاف در خفا می زند و چون می خواسته این اقدام توست خودش انجام شود، اینگونه ادعا می کند، وگرنه وی هم موافق حل مسالمت آمیز مساله مرز آبی با لبنان است چراکه به خوبی از قدرت مقاومت لبنان کاملا با خبر است.
نتانیاهو معتقد است که تل آویو در این پرونده تسلیم دبیرکل حزب الله لبنان شد.
وی در عین حال مدعی شده که در صورت پیروزی در انتخابات آتی پارلمانی در سرزمین های اشغالی و به دست گرفتن مجدد قدرت، این توافق را لغو خواهد کرد.
وی همچنین گفته است: لاپید بدون بررسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) منبع عظیمی از گاز را دو دستی تقدیم حزب‌الله لبنان کرده است.
نتانیاهو پیش از این نیز به لاپید حمله کرده و گفته بود که او در برابر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی تسلیم شده است.

لاپید هم به گفته های او واکنش نشان داده و در پاسخ گفته است: نتانیاهو بدون اطلاع از جزئیات پیش‌نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزی دریایی به صحبت کردن در این باره ادامه می‌دهد.
او خطاب به نتانیاهو افزود:۱۰ سال است که در تلاش برای دستیابی به توافق ترسیم مرزها شکست خورده‌ای.
اعتراف “ایلیت شاکید” وزیر امور داخلی و رهبر حزب «خانه یهودی» رژیم صهیونیستی نیز در این باره جالب است. این وزیر صهیونیست گفته است که تهدیدات “سید حسن نصرالله” دبیرکل حزب الله لبنان باعث شد تا تل آویو در مسیر توافق برای ترسیم مرزهای دریایی بین اسراییل و لبنان حرکت کند.
وی همچنین نسبت به تهدیدات سید حسن نصرالله مبنی بر منفجر کردن میدان گازی “کاریش” در دریای مدیترانه در صورت نرسیدن لبنان به حقوق قانونی خود در پرونده ترسیم مرزهای آبی ابراز ناراحتی کرد.
اعلام پیروزی در لبنان 
مهم ترین واکنش در خصوص توافقنامه ترسیم مرز دریایی را “میشل عون” رئیس جمهور لبنان دقیقا یک روز پس از اعلام موافقت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
وی طی سخنانی از موافقت لبنان با نسخه نهایی توافق مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: موافقت ما با این توافق پس از مشورت با نخست وزیر و رئیس پارلمان و نیز موافقت اسرائیل انجام گرفت.
رئیس جمهور لبنان با تاکید بر این که این توافق، با مطالبات لبنان همخوانی دارد و حافظ حقوق این کشور است، تصریح کرد: لبنان هیچگونه عقب نشینی از مطالبات اصلی خود نکرده و همه حقوق خود را نیز گرفته است.
پس از اعلام این موضوع، عون دو نکته مهم دیگر عنوان کرد، اول آن که، «لبنان میدان نفتی قانا را به صورت کامل به دست آورد و در عین حال این کشور با این توافق به هیچ عنوان وارد مسیر عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی نشده است.
نکته مهم دیگر تضمین آمریکا و فرانسه در خصوص استخراج از میدان نفتی و گازی قانا بود که عون اعلام کرد: ما تضمین‌هایی از آمریکا و فرانسه برای از سرگیری فعالیت‌های نفتی و استخراج در آب‌های لبنان دریافت کردیم.
واکنش “جبران باسیل” رهبر جریان آزاد ملی لبنان و وزیر خارجه سابق و مسیحی لبنان نیز در این زمینه جالب بود. وی اعلام کرد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله با قدرت مقاومت، موشکها و پهپادهای آن، معادله «بدون استخراج از قانا از کاریش استخراج نخواهد شد» را اثبات کرد.
باسیل یک نکته مهم دیگر نیز گفت و آن این که «ما کل میدان قانا را گرفتیم و این درحالی است که این میدان به طور کامل در منطقه ما قرار نگرفته است.»
به رغم اعلام پیروزی حزب الله توسط دوست و دشمن در موضوع ترسیم مرز دریایی که سومین پیروزی بزرگ حزب الله در ۲۲ سال گذشته علیه رژیم صهیونیستی می باشد، اما مقامات وابسته لبنان به آل سعود، آمریکا و فرانسه تا این لحظه سکوت اختیار کرده اند و در جشن ملی لبنان حتی در کلام نیز سهیم نشده اند.
نکته آخر این که دوباره مقاومت و پایمردی حزب الله و دبیرکل آن نشان داد که رژیم صهیونیستی فقط زبان زور می فهمد و باید با تمام قدرت در مقابل او ایستاد و آن را به زانو در آورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.