شوک ترامپ به بازار سکه ایران/ تمرین سکه برای سقوط؟
16 مهر 1399 - 12:44
شناسه : 3966
6
وئیت های ترامپ معمولاً بازارهای جهانی را به هم می‌ریزد اما توئیت بامدادی او بازار سکه در ایران را به هم‌ریخت.
پ
پ

دونالد ترامپ دیشب زیر مذاکره با دموکرات‌ها زد و گفت بسته پیشنهادی آنان برای محرک مالی را نخواهد پذیرفت و مذاکره بر سر این بسته را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول کرده است. این خبر آب سردی بر سر بازار طلا بود؛ زیرا بسیاری از فعالان این بازار انتظار داشتند با تزریق این بسته به اقتصاد تورم بالا برود و بازار طلا دوباره جذاب شود؛ اما اعلام توقف مذاکرات برای نهایی شدن حجم بسته محرک مالی با فشار فروش طلا و سقوط قیمت روبرو بود.

اثر سقوط اونس بر بازار سکه

سقوط اونس طلا در سه‌شنبه مخابره خبر بدی به سکه بازان داخلی بود.عامل سقوط طلا توئیت ترامپ بود که از توقف کامل مذاکرات با کنگره حول بسته چهارم حمایتی خبر داد.

 در کنار این  موافقت کاخ سفید با صدور اضطراری مجوز سازمان غذا و داروی امریکا جهت تولید واکسن کرونا هم در افت قیمت طلا اثر داشت، هرچند که محرک اصلی افت، توئیت ترامپ بود.

افت شبانه اونس طلا موجب شد که سکه امامی در معاملات پشت خطی از کانال ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی عقب بنشیند و تا سطح ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی پایین برود. اگر قیمت اونس طلا در ابتدای روز چهارشنبه در سطح هزار و ۸۸۰ دلار هم باقی بماند، سکه هم چنان تحت‌فشار قیمتی خواهد بود و در انتظار رفتار دلار در بازار داخلی خواهد ماند. بااین‌حال، تأثیر افت اونس طلا می‌تواند این بار بر سکه بیشتر باشد، چراکه بازیگران سکه، اکثراً انتظار افزایش قیمت طلای جهانی را داشتند.

به‌طور سنتی زمانی که طلای جهانی به‌یک‌باره تضعیف می‌شد، سکه بازان سعی می‌کردند از کانال دلار، از دارایی خود حفاظت کنند. درواقع آن‌ها خریدار دلار می‌شدند که اثر کاهشی اونس طلا بر قیمت سکه را خنثی کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دلار روز چهارشنبه باید افزایش پیدا کند. بااین‌حال مشکل سکه بازان آنجاست که دلار در مرز حساسی قرار دارد و حداقل به نظر می‌رسد بازار ساز نمی‌خواهد به‌راحتی اجازه دهد که این مرز شکسته شود. اگر دلار رشد کند، سکه بازان تنها می‌توانند افت بیشتر قیمت سکه در واکنش به سقوط اونس طلا را تا حدی به تأخیر بیندازند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.