مبنای قانونی احکام انضباطی/ آیا ممنوع الورود کردن دانشجویان به دانشگاه مبنای قانونی دارد؟
12 آبان 1401 - 9:01
شناسه : 40488
5
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری، چگونگی اجرای احکام ‌ممنوع الورود شدن تعدادی از دانشجویان به دانشگاه‌ها را تشریح کرد.
منبع : فارس
پ
پ

طی روزهای اخیر شاهد درگیری‌هایی در دانشگاه‌های کشور بودیم، درگیری‌هایی که در مواردی شان و جایگاه دانشجو و دانشگاه را با اتفاقاتی که در آن افتاد زیر سوال برد و در مواردی هم حاشیه‌های نامناسبی ایجاد کرد.

درگیری‌ها و عدم توجه به تذکرات شفاهی که بالا گرفت، کمیته‌های انضباطی و احکام آن در دانشگاه‌ها جان گرفتند، خبر حکم‌های عدم ورود به دانشگاه و تعلیق تعدادی از دانشجوها به سرعت پیچید و واکنش‌هایی را هم درپی داشت. اما آیا روسای دانشگاه‌ها اجازه قانونی صدور چنین احکامی را دارند؟

در این زمینه با مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت‌وگو کردیم، وی با بیان اینکه رفتارهای خلاف مقررات و شئونات دانشجویی برخی دانشجویان طی روزهای اخیر توهین به ساحت دانشگاه بود، گفت: اقدام روسای برخی دانشگاه‌ها در ممنوع الورود کردن برخی از دانشجویانی که در اغتشاش و تخریب اموال عمومی و هتک حرمت محیط دانشگاه دخالت داشتند وفق مقررات و براساس آئین‌نامه انضباطی دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: این آئین‌نامه مصوب جلسه ۳۵۸ روز ۱۴ شهریور ۱۳۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که شیوه نامه اجرایی  این آئین‌نامه انضباطی دانشجویان در مردادماه ۱۳۹۸  توسط  وزرای علوم و بهداشت وقت ابلاغ شده است.

* رئیس دانشگاه می‌تواند تا ۲ ماه از ورود دانشجو به دانشگاه جلوگیری کند

فرخی در ادامه با بیان اینکه براساس تبصره ۲ ماده ۷ آئین‌نامه انضباطی دانشجویان شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه مجاز است تا زمان رسیدگی به پرونده دانشجوی متخلف در کمیته انضباطی از ورود وی به دانشگاه جلوگیری کند، گفت: ذیل همین تبصره در مورد پرونده‌هایی که به کمیته مرکزی انضباطی برای رسیدگی و اعلام‌ رأی ارجاع می‌شود، رئیس دانشگاه مجاز است از ورود دانشجو به دانشگاه تا مدت ۲ ماه جلوگیری کند.

وی با انتقاد از برخی جریان‌های فرصت‌طلب و رسانه‌های جریان خاص، که در فتنه اخیر بعضا آتش بیار معرکه بودند و اقدام روسای دانشگاه‌ها در ممنوع الورود کردن برخی دانشجویان به دانشگاه را سیاسی مطرح کردند، گفت: این دایه‌های مهربان‌تر از مادر فراموش کرده‌اند که شیوه نامه اجرایی آئین‌نامه انضباطی دانشجویان در دولت گذشته (مرداد ۱۳۹۸) به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و براساس ماده ۱۱۶ این شیوه نامه اقدام روسای دانشگاه‌ها در جلوگیری از ورود دانشجویان هنجارشکن کاملا قانونی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.