عصبانیت آمریکا از بی‌اعتنایی گوترش به درخواست ضدایرانی غرب
29 آذر 1401 - 12:56
شناسه : 43356
1
عدم توجه دبیرکل سازمان ملل به درخواست غرب برای اعزام کارشناس به اوکراین برای تحقیق درباره ادعای استفاده مسکو از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، خشم ایالات متحده را برانگیخت.
منبع : فارس
پ
پ

عدم توجه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به درخواست‌های واشنگتن برای اعزام کارشناس به اوکراین برای تحقیق در خصوص ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، خشم ایالات متحده آمریکا را برانگیخت.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، ایالات متحده آمریکا، گوترش را متهم کرده است که «ظاهراً در مقابل تهدیدات روسیه تسلیم شده است» و مقام‌های این سازمان را برای تحقیق درباره پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین که واشنگتن مدعی است، ایران در اختیار مسکو قرار می‌دهد، اعزام نمی‌کند.

روسیه اتهامات کشورهای غربی در خصوص استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین را رد کرده است و تصریح می‌کند که هیچ مجوزی برای مقام‌های سازمان‌ ملل به منظور سفر به کی‌یف برای تحقیق درباره منشأ پهپادها وجود ندارد.

طبق گزارش رویترز، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده به همراه اوکراین مدعی هستند که عرضه پهپادهای ایران به روسیه در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و از گوترش خواسته‌اند که مقام‌هایی را برای تحقیق به اوکراین اعزام کنند.

«رابرت وود» معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ با متهم کردن گوترش گفت: «متأسفیم که سازمان ملل برای انجام تحقیقات عادی در مورد این تخلف گزارش شده اقدامی نکرده است».

وی ادامه داد: «ما ناامید شدیم که دبیرخانه سازمان ملل که ظاهراً در مقابل تهدیدات روسیه تسلیم شده است، هیچ مأموریت تحقیقاتی که به این شورا داده شده را انجام نداده است».

اوایل ماه جاری میلادی، گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که مقام‌های این سازمان در حال بررسی اطلاعات موجود است و تمامی یافته‌ها در زمان مقرر به شورای امنیت گزارش خواهد شد.

بر اساس این گزارش، گوترش روز گذشته در پاسخ به سؤالاتی در خصوص فشارهایی که با آن مواجه است، گفت که اتهامات غرب مبنی بر این که ایران پهپادهای مورد استفاده در اوکراین را به روسیه عرضه کرده بود، «در تصویری گسترده‌تر از همه کارهایی که ما در چارچوب جنگ انجام می دهیم، در حال بررسی است تا مشخص شود که چه زمانی باید مقام‌ها را به کی‌یف بفرستیم و آیا باید چنین کاری صورت بگیرد یا خیر».

از طرف دیگر، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه روز گذشته شورای امنیت گفت که مقام‌های سازمان ملل «نباید در برابر فشار کشورهای غربی تسلیم شوند و هرگونه نتیجه این شبه‌تحقیقات…..پوچ و باطل است».

«امیر سعید ایروانی» سفیر ایران در سازمان ملل نیز تصریح کرد که جمهوری اسلامی هیچ گونه اقلامی که شورای امنیت ممنوع کرده را به روسیه منتقل نکرده است و بار دیگر تأکید کرد که پهپادهای ایران قبل از ماه فوریه و شروع جنگ اوکراین به روسیه عرضه شده است و در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت نبوده است و «برای استفاده در جنگ اوکراین ارسال نشده است».

وی اتهامات غرب را بی‌اساس خواند و آن را تلاشی برای «منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته غرب به اوکراین به منظور طولانی کردن این درگیری» توصیف کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.