اوضاع بحرانی است، دچار اعتماد به‌نفس کاذب نشوید!
29 آذر 1401 - 14:34
شناسه : 43380
2
آژانس خطاب به کشورهای اروپایی: علیرغم تلاش اروپا برای پرکردن مخازن گاز برای سپری کردن زمستان، نسبت مصرف به جایگزینی در روندی نزولی قرار گرفته و ادامه این روند صنایع تولیدی را با بحران و رکود جدی مواجه خواهد کرد.
منبع : نورنیوز
پ
پ

پیامدهای جنگ اوکراین به‌ویژه تداوم بحران انرژی و غذا در سطح بین المللی هر روز جمعیت بیشتری را در اقصی جهان به ورطه فشار معیشتی و اقتصادی فرو می افکند. در حالی که در محافل سیاسی و رسانه ای، پیوسته از ضرورت گفتگو و استفاده از راهکارهای مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در اوکراین صحبت می شود اما هنوز چشم انداز روشنی برای حل بحران موجود تبیین نشده است.

اخیرا هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده با انتشار مقاله ای تداوم بحران در اوکراین را با شرایط شکل گیری و تداوم جنگ جهانی اول مقایسه کرد و ضمن هشدار در مورد احتمال وقوع جنگ جهانی سوم خواستار ایجاد یک خط آتش بس در امتداد مرز موجود میان دو کشور و واگذاری شبه جزیره کریمه به روسیه در قبال عقب نشینی مسکو از سایر مناطق تحت تصرف شده است. در این میان کشورهای اروپایی که در کنار آمریکا، متحدان اصلی اوکراین محسوب می‌شوند از یک سو بدلیل پشتیبانی همه جانبه تسلیحاتی و مالی از کیف، متحمل هزینه های سرسام آور مالی شده اند و از سوی دیگر بدلیل وابستگی قابل توجه به نفت و گاز روسیه که اکنون انتقال آن به قاره سبز بشدت محدود شده با بحران‌های اجتماعی و سیاسی در داخل روبرو می باشند. آمریکا نیز علی رغم ارائه وعده های امیدوارکننده در خصوص تامین انرژی مود نیاز اروپا،فرصت را غنیمت شمرده و انرژی مورد نیاز قاره سبز را با قیمتهایی تا ۴ برابر نرخ جهانی به این کشورها می فروشد.

اخیرا رسانه آمریکایی ای‌بی‌سی نیوز طی گزارشی، اروپا را آبستن آشفتگی سیاسی خواند. این رسانه با اشاره به تورم اخیر در این قاره نوشت:« تورم فزاینده به نیروی محرکه اعتراض های مردمی و اعتصاب‌ها بدل شده که نشان دهنده گسترش نارضایتی‌ها از افزایش هزینه‌های زندگی در این قاره است».

طی هفته های گذشته،رومانی، آلمان، انگلیس، فرانسه ، ایتالیا و جمهوری چک صحنه ناآرامی و اعتراضات مردمی گسترده بوده و اینک در آستانه سال نو میلادی با اعتصابهای فراگیر دست به گریبان هستند.

پیامدهای اصرار رهبران اروپا بر تداوم حضور در جنگ اوکراین، نه تنها نتیجه ای جز اوج گیری بحران موجود نخواهد داشت بلکه با تحمیل خسارت‌های اقتصادی کم سابقه و ایجاد تورم شکننده به جوامع اروپایی، شکل گیری بحران‌های اجتماعی و امنیتی را نیز در این کشورها رقم خواهد زد.

اگر روند تامین گاز برای مصارف صنعتی و خانگی با قیمت فزاینده‌ای که تاکنون از مرز دوبرابر عبور کرده است ادامه یابد ویا به‌ طور غیرمنتظره‌ای با اختلال مواجه شود، بر خطر وقوع ناآرامی‌های داخلی و بی‌ثباتی در کشورهای اروپایی خواهد افزود.

رهبران اروپا که پیش ازاین با شعارهای دفاع از دموکراسی و حمایت از حقوق بشر سعی داشتند شهروندان را به پذیرش ریاضت اقتصادی و انجام مسئولیت تاریخی خود در قبال اوکراین ترغیب نمایند اینک در قبال سودهای کلان شریک آمریکایی‌ خود درطی این مناقشه، نه تنها پاسخی درخصوص این اجحاف به شهروندان خود ندارند، بلکه همچون مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با فرار به‌جلو، منتقد رفتار آمریکا در بهره‌برداری تجاری از نیازهای اولیه خود شده و توجه ندارند که این انتقاد در واقع انتقاد از یادگاری‌هایی است که سیاستمدارانی چون خود او بر دیوار سست آمریکا نگاشته است.

آنها به قیمت نابود سازی معیشت شهروندانشان ضمن شراکت با آمریکا در جنگ اوکراین گاز ارزان قیمت روسیه را با گاز گران قیمت و پردردسر آمریکا جایگزین کرده‌اند و میان مشت هزینه‌های کمر شکن جنگ و سندان سودجویی و فرصت طلبی سیاسی آمریکا گرفتار شده اند.

حضور ده‌ها هزار نفر در تظاهرات سراسری در آلمان در اعتراض به سیاست‌های دولت در مقابله با بحران انرژی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، اعتصاب کارگران شرکت توتال در فرانسه که عرضه سوخت در این کشور را با اختلال جدی مواجه کرده گوشه های از اعتراضات اقشار مختلف مردم در کشورهای اروپایی نسبت به سیاست‌های نابخردانه رهبرانشان است.

کشور انگلیس نیز در شرایط کنونی با بی‌سابقه ترین بحران خود دست و پنجه نرم می کند. دولت از مردم خواسته است تا دمای آبگرمکن ها و لوازم حرارتی را کاهش دهند. این در حالی است که قیمت برق مصرفی نیز به دو برابر افزایش یافته است. اوضاع چندان رو به وخامت گذاشته است که ستاد تنظیم انرژی در بریتانیا هشدار داده است با روند کنونی ورشکستگی شرکت های پمپ گاز محتمل خواهد بود.

گزارش‌های غیر رسمی حاکی از ضرر یک تریلیون دلاری وارد شده به کشورهای قاره سبز در جریان بحران اخیر است که در سایه خود تحریمی آنها در خصوص گاز روسیه حاصل شده است. همچنین علیرغم تلاش اروپا برای پرکردن مخازن گاز برای سپری کردن زمستان، نسبت مصرف به جایگزینی در روندی نزولی قرار گرفته و ادامه این روند صنایع تولیدی را با بحران جدی مواجه خواهد کرد.

خبرگزاری بلومبرگ در این زمینه پیش بینی کرده است که وضعیت بی‌ثبات واردات گاز حد اقل تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت تا شاید در آن سالها قراردادهای قطر و آمریکا به بار نشیند و ثبات نسبی به‌وجود آید.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی نیز طی سخنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین تصریح کرده که هم زمان با شروع مصرف در آستانه زمستان، میزان ذخایر از ۹۵ درصد به ۶۵ درصد کاهش خواهد یافت.

او با طرح این نکته که علیرغم شروع جنگ اوکراین، خطوط لوله انتقال روسیه در نیمه نخست امسال به میزان تقریبا معمول و معادل مقادیر پیش‌بینی شده گاز به کشورهای اروپایی ارسال کرده بود که در سال آینده از آن خبری نیست.

او با تشریح وضعیت تولید و مصرف گاز در سال آینده میلادی از کشورهای اروپایی درخواست نمود که با توجه به وضعیت موجود دچار اعتماد به نفس کاذب نشوند.

کارشناسان حوزه انرژی پیش‌بینی می کنند؛ در صورتی که بهای گاز برای تولید برق در اروپا به سطح ۲۱۰ یورو برای هر مگاوات در ساعت برسد، بر اساس پیش بینی اقتصاددانان، اروپا بیش از رکود، با فروپاشی اقتصادی روبرو خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.