افشای پشت پرده های کاخ سفید؛ از اختلاف بایدن با هریس تا اذعان به شکست در افغانستان
30 آذر 1401 - 16:44
شناسه : 43432
3
انتشار کتابی جدید با عنوان «نبرد زندگی او» (The Fight of His Life) که به مسائل پشت پرده کاخ سفید در دولت بایدن پرداخته، افشا کرده است که مقام‌های دولت علاوه بر اذعان به شکست آمریکا در خروج از افغانستان، یکدیگر را نیز برای آن سرزنش می‌کنند.
منبع : ایرنا
پ
پ

از تارنمای نشریه پولیتیکو، کریس ویپل (CHRIS WHIPPLE) نویسنده آمریکایی این کتاب در اظهاراتی، دوران چالش برانگیز ریاست جمهوری جو بایدن را به دو دوره سال نخست و سال دوم تقسیم کرده است.

بر اساس اظهارات نویسنده این کتاب، رییس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های نخست حضورش در کاخ سفید نارضایتی خود را از عملکرد کامالا هریس معاونش ابراز کرده و او را «پروژه‌ای نیمه‌کاره» (a work in progress) خوانده است؛ به این معنا که عملکرد هریس هنوز جای پیشرفت دارد.

در عین حال، نزدیکان هریس، جایگاه سیاسی که بایدن برای هریس تعریف کرده را نامناسب خوانده بودند که این نیز موجب عصبانیت بایدن شده بود.

بنابر این گزارش، جزئیات این اختلاف ها به همراه فراز و فرودهای دوساله نخست ریاست‌جمهوری بایدن در نسخه کامل کتاب که در هفته‌های آتی منتشر خواهد شد، در دسترس قرار عموم می‌گیرد.

پولیتیکو کتاب ویپل را حاوی افشاگری‌های بسیاری می‌داند.

رابین پترسون یک سخنگوی کاخ سفید در این باره اظهار داشت: ما به ادعاهایی که در کتاب‌های نوشته شده درباره دولت آمریکا مطرح می‌شوند، احترام می‌گذاریم. اما وقتی صحبت از جزئیات این ادعاها به میان می‌آید، قصد نداریم در تایید یا رد آن شرکت کنیم. چرا که نویسنده پیش از انتشار به ما فرصتی برای تایید یا رد این مطالب را نداده است.

در یکی دیگر از بخش‌های این کتاب ویپل به موضوع خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اشاره کرده و عنوان می‌کند که مقام‌های ارشد آمریکایی به دنبال متهم کردن یکدیگر برای این خروج بی‌نظم بوده‌اند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره خروج از افغانستان گفته است: مشکل اساسی این بود که در مدل پیش‌بینی «بدترین حالت ممکن»، شکست دولت و نیروهای امنیتی افغانستان پس از خروج آمریکا، در طول ۱۸ ماه رخ می‌داد، همچنین یک ارزیابی اشتباه دیگر این بود که دولت و نیروهای امنیتی افغانستان شهرهای بزرگ را حفظ خواهند کرد.

بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) درباره این شکست‌های اطلاعاتی به ویپل گفت که او شکست را قبول ندارد و به اعتقاد او سازمان اطلاعاتی آمریکا کار خود را صادقانه انجام داده و به ضعف‌های رهبری افعانستان و نیروهای ارتش این کشور اشاره کرده بوده است.

برنز همچنین افزود: تمام این‌ مسائل به بایدن اطلاع داده شده بود.

این درحالی است که بنابر محتوای این کتاب، درمورد خروج از افغانستان بایدن احساس می‌کند افرادی که به او اطلاعات می‌دادند،‌ کارشان را به درستی انجام نداده‌اند.

مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به بازه ۱۸ ماهه اشاره شده از سوی بلینکن اظهار بی اطلاعی کرده و گفته بود: اطلاعاتی که من در اختیار داشتم چند ماه فاصله را پیش بینی کرده بود؛ بنابراین ما در ماه اوت (مردادماه) از افغانستان خارج می‌شویم و فرآیند فروپاشی دولت – بدترین حالت ممکن – تا سال نو میلادی طول خواهد کشید. هیچکس بازه ۱۱ روزه را پیش‌بینی نکرده بود.

ران کلین رییس کارکنان کاخ سفید در اظهاراتی تند تلاش کرده است که لئون پانتا رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و رییس‌ کارکنان کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون را به عنوان فردی که مسئول آموزش نیروهای نظامی افغانستان بوده، سرزنش کند.

بخش دیگری از این کتاب که توجه بسیاری را جلب کرده، اظهارات بایدن پس از دریافت نامه دونالد ترامپ رییس ‌جمهوری پیشین آمریکا در زمان خروج از کاخ سفید است. بایدن بدون اشاره به محتوای نامه پس از خواندن آن گفته است: بسیار مهربان و سخاوتمندانه بود. به طرز تعجب‌آوری مهربان بود.

این درحالی است که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، ترامپ به نتایج آن اعتراض کرده و با تحریک طرفداران افراطی خود آن‌ها را به حمله به ساختمان کنگره آمریکا فراخوانده بود که در نتیجه این آشوب سیاسی، چند نفر کشته شدند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.