نتایج نشست بغداد ۲ افزایش نفوذ سیاسی ایران را نمایان کرد
01 دی 1401 - 13:29
شناسه : 43473
1
روزنامه رای الیوم با اشاره به نشست اخیر " بغداد ۲ " که سه شنبه در امان پایتخت اردن با حضور شماری از سران عربی و خارجی برگزار شد، نتایج به دست آمده از آن را نمایانگر "افزایش نفوذ سیاسی و نظامی ایران" دانست.
منبع : ایرنا
پ
پ

بسیاری از سران عرب همچون عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به همراه ایمانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد عیاش السودانی نخست وزیر عراق و شماری از وزیران خارجه عرب در این اجلاس مشارکت داشتند.

رای الیوم هدف اصلی و غیرعلنی اجلاس بغداد ۲ را «دور کردن ایران از عراق و کاهش نفوذ سیاسی و نظامی ایران در این کشور» دانسته اما تاکید کرد که نتایج کاملا برعکس و متفاوتی به همراه داشته است.

این روزنامه فرامنطقه ای چاپ لندن با اشاره به دیدارهای انجام گرفته در حاشیه کنفرانس توسط آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان با همتایان خود وزیران خارجه شرکت کننده از ایشان به عنوان «ستاره واقعی» اجلاس یاد کرد.

رای الیوم همچنین از دو دیدار جداگانه وزیر خارجه کشورمان با همتای سعودی اش شاهزاده “فیصل بن فرحان آل سعود” و “ژوزف بورل” وزیر خارجه اتحادیه اروپا به عنوان “دو دیدار اصلی و اساسی” در میان تمامی دیدارهای انجام گرفته میان شرکت کنندگان در اجلاس نام برد که به گفته این روزنامه «نگاه همگان را در حاشیه اجلاس معطوف خود کرد.»

سرمقاله مزبور در پایان تاکید کرد : این اجلاس افق های همکاری میان ایران از یک سو و کشورهای شرکت کننده در آن را به ویژه عربستان را از سوی دیگر در آینده را فراهم آورد.

امیرعبداللهیان در این سفر ضمن شرکت در اجلاس ۲ دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران برخی کشورهای شرکت کننده از جمله ملک عبدالله پادشاه اردن و وزیر امورخارجه عمان داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.