اردوغان: غرب در جنگ اوکراین، فقط دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده است
05 دی 1401 - 9:23
شناسه : 43688
0
رجب طیب اردوغان از نقش ترکیه در حصول توافق بین روسیه و اوکراین تمجید کرده و در سخنانی مدعی شد که بر خلاف آنکارا، کشورهای غربی هیچ تلاش دیپلماتیک ملموسی برای حل این مناقشه انجام نداده‌اند.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه یکشنبه در مراسمی با حضور جوانان در استان ارزروم گفت: متأسفانه غرب فقط دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده و تلاشی برای میانجیگری در جنگ اوکراین و روسیه انجام نداده است.

اردوغان گفت که ترکیه «این نقش میانجی را در سال ۲۰۲۲ بر عهده گرفته است» و قرار است سال آینده به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه دهد و در مسیر موفقیت کریدور دریای سیاه که به عنوان بخشی از قرارداد غلات استانبول در ماه ژوئیه ایجاد شده است، ادامه دهد.

کریدور غلات به عنوان راهی برای تامین مواد غذایی برای نیازمندترین کشورها در اولویت قرار گرفت، اما اردوغان نگرانی‌های دیرینه روسیه را تایید کرد و روز یکشنبه گفت که حدود ۴۴ درصد غلات صادر شده از اوکراین به جای آن به اروپا رفته است. در همین حال، مسکو آمادگی خود را برای عرضه رایگان “حجم بزرگی” از غلات و کود به کشورهای آفریقایی از ذخایر خود اعلام کرد.

آنکارا در اوایل درگیری بین روسیه و اوکراین موضع بی‌طرفی اتخاذ و از شرکت در تحریم‌های غرب علیه مسکو خودداری کرد و در عین حال به همکاری نظامی خود با کی‌یف – از جمله فروش تعدادی پهپاد تهاجمی بیرقدار – ادامه داد. بر اساس گزارش‌ها، یک توافق اولیه صلح در اوایل ماه مارس در استانبول حاصل شد، اما بعداً توسط اوکراین تحت فشار ادعایی غرب رد شد.

قرارداد غلات که از آن به عنوان یک پیروزی بی‌سابقه برای دیپلماسی یاد می‌شود، در ماه ژوئیه توسط نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل و با ایجاد مرکز هماهنگی مشترک در استانبول برای نظارت بر محموله‌ها امضا شد.

در اواخر اکتبر، روسیه پس از متهم کردن کی‌یف به حمله «تروریستی» به پل کریمه و حملات پهپادی به کشتی‌هایی که در تامین امنیت عبور و مرور محموله‌های کشاورزی مشارکت داشتند، برای مدت کوتاهی مشارکت خود را در این توافق به حالت تعلیق درآورد. مسکو در نهایت پس از دریافت «ضمانت‌های امنیتی کتبی» نامشخص از کی‌یف، به این توافق بازگشت.

ماه گذشته، مسکو اجازه “تمدید فنی” این توافق را داد، اما مقامات روسیه بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که این توافق به اهداف اعلام شده خود نمی‌رسد و همچنین تاکید کرده‌اند که مفاد لغو محدودیت‌ها بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه اجرا نمی‌شود. رئیس‌جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که موضوع صادرات کود و سایر نگرانی‌های مسکو از طریق مذاکرات “فشرده‌تر” در سال آینده حل شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.