روایت نیویورک‌تایمز از چالش‌های دولت بایدن در مقابله با برنامه پهپادی ایران
08 دی 1401 - 19:10
شناسه : 43876
3
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشته دولت آمریکا قصد دارد با برنامه پهپادی ایران مقابله کند اما با چالش‌هایی در این مسیر مواجه شده است.
منبع : تسنیم
پ
پ

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تصریح کرده دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با برنامه پهپادی ایران مقابله کند اما در این مسیر با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده است.

نشریه نیویورک تایمز در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد به نقل از مقام‌های اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی آمریکا نوشته دولت بایدن در حال تدوین برنامه است که هدف آن از بین بردن توانایی ایران در ساخت پهپاد و تحویل آن به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

نیویورک‌تایمز نوشته این تلاش‌ها در هفته‌های اخیر واضح‌تر و گسترده‌تر شده‌اند و دولت ایالات متحده اقدامات خودش را برای جلوگیری از دستیابی ایران به قطعات غربی مورد نیاز ایران برای ساخت پهپاد تسریع کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه تصریح کرده این برنامه با «چالش‌های عمیقی» روبرو شده و تلاش برای جلوگیری از رسیدن قطعات حیاتی پهپادها به ایران، به همان اندازه تلاش‌های چند دهه گذشته برای جلوگیری از دستیابی ایران به اجزای مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژهای ظریف برای غنی‌سازی دشوار است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اخیرا تاکید کرد: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه، هرگز به طرف‌های جنگ سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته مشاوران دولت بایدن در راستای تلاش خود برای جلوگیری از حملات پهپادها به روسیه، در حال همکاری با یکی از متحدان سرسخت خود در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران، یعنی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هستند.

نیویورک‌تایمز نوشته آمریکا و اسرائیل سابقه همکاری‌های مشترک زیادی برای مقابله با «تهدیدهای تکنولوژیکی از سوی ایران» دارند. واشنگتن و تل‌آویو با همکاری یکدیگر حدود ده سال پیش بدافزاری به نام استاکس‌نت را برای حمله به سانتریفیوژهای ایران را طراحی کردند.

آدرنی واتسون، یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز تلاش دولت بایدن برای مقابله با برنامه پهپادی ایران را تأیید کرد. او گفت: «ما از طریق روش‌هایی اعم از تحریم، کنترل‌های صادراتی و گفت‌وگو با شرکت‌های خصوصی در جستجوی راه‌هایی برای مقابله با تولید پهپادهای ایرانی هستیم.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.