نقش حاج قاسم در تقویت توان پهپادی و موشکی ایران چه بود؟
11 دی 1401 - 18:02
شناسه : 44049
3
تاکیدات سردار سلیمانی بر مسئله پهپاد و بیان اهمیت و تاثیر آن منجر به تقویت توان پهپادی در کشور شد و اگر در جنگ سوریه و عراق وارد نمی‌شدیم قطع به یقین جایگاه فعلی را در پهپاد نداشتیم.
منبع : ایرنا
پ
پ

ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ مردی از تبار شهدا که تمام وجودش را وقف جهاد کرده بود به قافله شهدا پیوست و فراق ۴۰ ساله خود و یاران شهیدش را با شهد شیرین شهادت به وصالی شیرین تبدیل کرد. حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه که نمادی مجسم از تمام فضائل در عصر ما بود. اکنون سومین سالگرد شهادت «مرد میدان»‌ای است که در راه مردمش «جانفدا» شد و به دست شقی‌ترین افراد این کره خاکی یعنی ارتش تروریستی ایالات متحده آمریکا و با دستور مستقیم رئیس جمهور این کشور ترور شد و به شهادت رسید.

آنچه در ادامه می‌آید روایتی است از نقش کلیدی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در تقویت توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران:

همگان بر این نکته تاکید دارند که جهش قدرت پهپادی ایران در دهه نود شمسی روی داد و ایران در سال‌های این دهه بود که به یکی از قدرت‌های تراز اول پهپادی جهان تبدیل شد؛ اما این سوال وجود دارد که مگر در این سال‌ها چه اتفاقی افتاد که این جهش رخ داد؟ با آغاز جنگ در کشورهای عراق و سوریه، نیروی قدس سپاه که محور اصلی فرماندهی مبارزه با تروریست‌های تکفیری در این دو کشور است، از مسئولین وقت درخواست حضور پهپاد در عرصه این جنگ را می‌کند که با استقبال آنها مواجه می‌شود.

یکی از فرماندهان پهپادی محور مقاومت در اینباره می‌گوید: در آن زمان یکی از درخواست‌های شهید سلیمانی از ما این بود که چرا پهپادهای شما محموله رزمی حمل نمی‌کنند؟ ما در آن زمان کار ساخت بمب و پهپاد بزرگتری که مداومت پروازی بالاتری داشته باشد و بتواند بمب حمل کند را آغاز کرده بودیم و در حال تست و آزمایش آن بودیم، این توصیه منجر به این شد تا فشار بیشتری برای بکارگیری سریع‌تر این سامانه‌ها در عرصه جنگ وارد کنیم، آزمون‌ها انجام شد، در چندین رزمایش حضور پیدا کردیم و نقاط ضعف و قوت را کشف کردیم و نهایتا با همه این فشارها توانستیم هواپیمای شاهد ۱۲۹ را برای اولین بار به سوریه منتقل کنیم و در فرودگاه حما مستقر شدیم.

او می‌گوید: یک روز در قرارگاه سردار سلیمانی من را دید و آنچنان از کیفیت تصاویر ما راضی بودند که بشدت من را بغل کرد و گفتند که شما باعث شدید چشم ما به جنگ باز شود. اتفاقات زیادی در صحنه می‌افتاد که روز به روز فرماندهان را نسبت به استفاده از پهپاد بیشتر ترغیب می‌کرد.

این فرمانده پهپادی با ذکر خاطره‌ای گفت: حاج قاسم در شرفیابی که محضر حضرت آقا داشتیم چند نکته را به صورت شاخص بیان کردند، گفتند: «پهپادها باعث شد جنگ کوتاه‌تر شود، کشته بیشتر از دشمن بگیریم و شهید کمتر بدهیم.»

بنا بر گفته این فرمانده محور مقاومت همین تاکیدات سردار سلیمانی بر مسئله پهپاد و بیان اهمیت و تاثیر آن منجر به تقویت توان پهپادی در کشور شد و اگر در جنگ سوریه و عراق وارد نمی‌شدیم قطع به یقین جایگاه فعلی را در پهپاد نداشتیم.

*موشک‌ها با تلاش حاج قاسم نقطه‌زن شد

اما دامنه اثرگذاری اقدامات حاج قاسم در افزایش قدرت دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران تنها منحصر به این موضوع نیست، حوزه موشکی نیز یکی دیگر از حوزه‌هایی است که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در پیشرفت آن نقش بسزایی داشته است.

هاشم نوری از همرزمان شهید حسن طهرانی مقدم در تشریح نقش حاج قاسم در تقویت توان موشکی می‌گوید: زمانی که موشک‌های فاتح به نتایج اولیه خود رسیدند نمایشگاهی در سال ۸۲ برای نشان دادن توانمندی‌های نیروی هوایی برپا شد. حضرت آقا به آن نمایشگاه آمدند و بازدیدی از غرفه موشکی داشتند. پس از آن در جلسه جمع بندی آن نمایشگاه ایشان فرمودند دغدغه اصلی من دقت افزایی موشک‌هاست. باید به جایی برسیم که با هر یک موشک بتوانیم یک هدف را بزنیم. از سال ۸۲ مجموعه‌های مختلفی در کشور روی دقت‌افزایی موشک‌ها کار کردند.

به همین منظور شهید طهرانی‌مقدم تیمی را در سازمان جهاد خودکفایی تشکیل دادند تا به این هدف مهم دست پیدا کنند هرچند در آن مقطع زمانی مأموریت اصلی ماهواره‌بر قائم بود و هیچ‌کس از ما در حوزه دقت افزایی موشک‌ها مطالبه نکرده بود. شهید طهرانی مقدم در مسیر ساخت ماهواره بر قائم مسیرهای فرعی نیز تعریف کرد و محصولات بسیار خوبی از این مسیرها به دست آورد.

شهید طهرانی‌مقدم یک تیم و مجموعه خاص را مامور پروژه دقت افزایی موشک‌ها کرد و همه چیز در اختیار آنها قرار داد تا بتوانند این پروژه را به سرانجام برسانند. این تیم پس از چند ماه کار و فعالیت به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده بودند و به شهید طهرانی مقدم گفتند اگر ما می‌خواهیم موضوع دقت افزایی موشک‌ها را عملیاتی کنیم به قطعاتی نیاز داریم که تنها در اختیار آمریکا و روسیه است و تهیه آن بسیار سخت و هزینه‌بر بود.

حاج حسن این موضوع را با حاج قاسم سلیمانی مطرح کرد و اهمیت آن را هم توضیح داد. شهید سلیمانی گفتند اگر شما به این نتیجه رسیده اید که چنین قطعاتی نیاز است، من از شما پشتیبانی می‌کنم تا بدون هیچ ترس و واهمه‌ای این قطعات را بخرید.

بالاخره با پشتیبانی حاج‌قاسم این قطعات خریداری و روی موشک‌های فاتح سوار شد و در سومین تست به خطای زیر ۱۰۰ متر رسیدیم. بچه‌ها روی موضوع کار کردند و دقت موشک‌های فاتح به زیر ۲۵ متر رسیدند، اما شهید طهرانی مقدم باز هم راضی نشد و گفت باید این موشک‌ها نقطه زن شوند.

در آخرین تست لاستیک کامیون به عنوان هدف قرار داده شد و کنار آنها هم پرچم‌هایی زده شد و پس از آن یک تیم از تصویربردار هم برای به تصویر کشیدن نقطه زنی موشک‌ها در محل اصابت مستقر شدند. به لطف خدا موشک‌ها دقیقا به هدف اصابت کردند و پس از آن گزارش این موضوع به محضر مقام معظم رهبری ارائه شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.