وزیر خارجه چین: عمیقا تحت تاثیر آمریکایی‌ها قرار گرفتم
13 دی 1401 - 10:51
شناسه : 44120
2
وزیر خارجه جدید چین پس از ترک سفارت کشورش در واشنگتن، آمریکایی‌ها را ستایش کرد و گفت که روابط بین بزرگترین اقتصادهای جهان با وجود تنش‌های اخیر بر سر تایوان در حال گرم شدن است.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، «کین گانگ» وزیر امور خارجه جدید چین امروز (سه‌شنبه) در پیامی توییتری با بیان اینکه دوستان زیادی در سراسر آمریکا یافته است، گفت: من عمیقاً تحت تأثیر تعداد زیادی مردم سخت‌کوش، مهربان و با استعداد آمریکایی که ملاقات کردم، قرار گرفتم.

کین گفت که به «حمایت از رشد روابط چین و ایالات متحده» و ترویج صلح و توسعه ادامه خواهد داد؛ این نظرات باز هم نشانه‌هایی از آن است که پکن در حال اتخاذ یک تماس دیپلماتیک منعطف‌تر است.

روابط چین و ایالات متحده پس از گفت‌وگوهای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جینپینگ، رهبر چین در ماه نوامبر بهبود یافته و ممکن است با سفر چین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اوایل سال جاری میلادی، بیشتر هم تقویت شود. واشنگتن و پکن گفت‌وگوها در مورد موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی را که چین پس از دیدار نانسی پلوسی از تایوان در ماه اوت، متوقف کرده بودند، از سر گرفته‌اند. در آن زمان پکن مانورهای نظامی بی‌سابقه‌ای را در اطراف این جزیره خودگردان که متعهد به پس گرفتن آن شده است، برگزار کرد.

چین از حمایت آمریکا از تایوان ابراز ناامیدی کرده و پکن هم گفته است که واشنگتن باید اقداماتی را انجام دهد تا کشورها در زمینه از سرگیری گفت‌وگو بین نیروهای مسلح خودشان پیشرفت کنند.

کین گانگ ۵۶ ساله، در طول حضورش در واشنگتن به عنوان سفیر، با حضور در مسابقات بسکتبال واشنگتن ویزاردز و سوار شدن بر خودروی تسلا با ایلان ماسک، جنبه گرم‌تری از دیپلماسی چینی را نشان داد. او همچنین پیام‌های نرم‌تری را درباره موضوعات جنجالی ارائه کرد و گفت، در صورتی که پکن از برنامه‌های روسیه برای حمله به اوکراین مطلع بود، تلاش می‌کرد جلوی آن را بگیرد و همچنین خطر جنگ با تایوان را کم‌اهمیت نشان داد.

در همین حال حزب کمونیست چین، آقای وانگ یی را که سابقا وزیر خارجه بود، برای رهبری سیاست خارجی این کشور معرفی کرد.

کین گانگ جای وانگ یی را به عنوان وزیر خارجه گرفته است. وانگ در مقاله‌ای که از او به عنوان رئیس جدید کمیسیون روابط خارجی مرکزی نام برده می‌شود، بدون ذکر جزئیات نوشت که چین دستورالعمل‌هایی را در مورد روابط ایالات متحده و «مسیر صحیح» ایجاد خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.