روسیه: نظامی‌گری ژاپن یک «تهدید امنیتی» است
14 دی 1401 - 9:11
شناسه : 44162
2
مسکو، طرح توکیو برای استقرار موشک‌های مافوق صوت در جزیره هوکایدو را یک "چالش جدی" دانست.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از راشاتودی،  آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو آماده است تا تهدیدهای ناشی از استقرار نظامی ژاپن در نزدیکی جزایر روسیه در خاور دور را خنثی کند.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK در اواخر دسامبر به نقل از وزارت دفاع این کشور گفت که توکیو در حال برنامه ریزی برای استقرار موشک های مافوق صوت در جزیره هوکایدو است، جزیره ای که با جزایر کوریل روسیه هم مرز است، ژاپن روی بخش جنوبی این جزیره ادعا داشته و آن را “سرزمین های شمالی” می نامد. مسکو در آن زمان این اقدام را محکوم کرد.

رودنکو روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: ما فعالیت‌های توکیو را چالشی جدی برای امنیت کشورمان و کل منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌دانیم.

این دیپلمات با محکوم کردن «نظامی‌سازی سریع ژاپن» و افزایش «بی‌سابقه» بودجه نظامی این کشور، افزود: «اگر چنین اقداماتی ادامه یابد، ما مجبور خواهیم شد اقدامات تلافی‌جویانه مناسبی را برای جلوگیری از تهدیدات نظامی که روسیه با آن مواجه است، اجرا کنیم».

در سال ۲۰۱۷، شینزو آبه، نخست‌وزیر وقت ژاپن، طرحی را برای بازنگری در قانون اساسی صلح‌طلبانه این کشور که مدت کوتاهی پس از جنگ جهانی دوم تحت نظارت ایالات متحده تصویب شد، رونمایی کرد. اگرچه این سند توکیو را از حفظ ارتش ثابت منع می‌کند، اما ژاپن نیروهای دفاع شخصی قدرتمندی دارد. آبه در آن زمان گفت که اصلاحات وضعیت آنها را “صراحتا” نشان خواهد داد.

ماه گذشته، دولت ژاپن پیش نویس بودجه دفاعی بی سابقه ۵۱ میلیارد دلاری را برای سال مالی ۲۰۲۳ تصویب کرد. توکیو همچنین استراتژی امنیت ملی خود را اصلاح کرد و امکان دستیابی به “قابلیت های ضد حمله” را فراهم کرد. نخست وزیر فومیو کیشیدا در ماه دسامبر با اشاره به تهدیدهای چین و کره شمالی گفت: رسیدگی به تهدیدهای موشکی تنها با شبکه دفاع موشکی موجود به طور فزاینده دشوار شده است.

ژاپن، همراه با بسیاری از کشورهای غربی، پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین که در فوریه گذشته آغاز شد، تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کردند. این کشور همچنین تدارکات نظامی از جمله کاپشن و کلاه ایمنی را به کی یف فرستاد. از آن زمان روسیه چندین مقام ارشد ژاپنی از جمله کیشیدا را به دلیل انجام “یک کمپین بی سابقه ضد روسیه” در لیست سیاه قرار داده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.