روایت سیاستمدار کُرد عراقی از نجات اربیل به دست حاج قاسم و یارانش
15 دی 1401 - 16:48
شناسه : 44259
2
دبیرکل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق می‌گوید در زمان حمله داعش، سردار سلیمانی و 48 نیروی متخصص تحت فرمان او، نخستین کسانی بودند که بسرعت خود را برای کمک به اربیل رساندند.
منبع : فارس
پ
پ

«محمد حاجی محمود» دبیر کل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق، امروز (پنجشنبه، ۵ ژانویه) به بهانه سومین سالروز شهادت «سردار حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی به یادآوری روزهای سخت منطقه کردستان عراق در مواجهه با داعش پرداخت.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: «پس از حمله گروه تروریستی داعش به عراق، از میان تمام کشورهای منطقه و جهان، شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین کسی بود که  خود را به منطقه کردستان رساند».


محمد حاجی محمود؛ دبیر کل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان عراق

محمود توضیح داد: او به همراه ۴۸ نفر آمد که متخصص سلاح و مواد منفجره بودند و در جریان مقابله با داعش، دو نفر از آنها شهید شدند.

وی افزود: «طی سه سال و نیم، به همراه حاج قاسم در ده‌ها نبرد علیه این گروه تروریستی شرکت کردیم. او هرگز از ارائه حمایت و کمک، چه به طرف‌های سیاسی، چه به مردم کردستان دریغ نورزید».

«مسعود بارزانی» رئیس پیشین منطقه کردستان عراق در سال ۲۰۱۵ نیز طی مصاحبه‌ای درباره شرایط حاکم بر منطقه کردستان و درخواست کمک اربیل از حاج قاسم گفته بود: سال ۲۰۱۴ داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و نگرانی‌هایی درباره سقوط سریع شهر وجود داشت. من به آمریکایی‌ها، ترکیه‌‌ای‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و حتی سعودی‌ها زنگ زدم. تمام سران این کشورها به من گفتند: در مقطع کنونی نمی‌توانیم هیچ کمکی بکنیم!».

وی تصریح کرد: «من با حاج قاسم سلیمانی تماس گرفتم و اوضاع را به دقت برای او شرح دادم. او به من گفت: فردا بعد از نماز صبح در اربیل پیش شما خواهم بود. من به او گفتم: تا فردا وقت نداریم، الان بیا!».

رئیس سابق کردستان عراق ادامه می‌دهد: «به من گفت: آقا مسعود، فقط امشب شهر را حفظ کن. صبح روز بعد حاج قاسم در فرودگاه اربیل بود و من به استقبال او رفتم. ۵۰ یا ۶۰ نفر از نیروهای ویژه‌اش او را همراهی می‌کردند. سریعا به مناطق درگیری رفتند و نیروهای کُرد پیشمرگه را مجددا ساماندهی کردند».

بارزانی در این مصاحبه همچنین اشاره می‌کند: «طی چند ساعت، معادله روی زمین به نفع ما تغییر پیدا کرد. ما بعدها یکی از سرکرده‌های داعش را اسیر گرفتیم که به ما گفت: جاسوسان ما در اربیل به ما خبر دادند که قاسم سلیمانی در شهر است و روحیه نیروهای ما از از هم پاشید و ما عقب‌نشینی کردیم».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.