تأکید اعضای شورای امنیت بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی
16 دی 1401 - 10:39
شناسه : 44270
1
چند روز بعد از یورش وزیر "امنیت ملی" رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، اعضای شورای امنیت بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی تأکید کردند.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خالد خیاری، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوس آرام در سازمان ملل گفت: یورش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل به مسجد الاقصی با حمایت پلیس یک اقدام تحریک آمیز است. وی قبلاً نیز خواهان تغییر وضعیت کنونی اماکن مقدس شده بود.

وی تأکید کرد: یورش بن گویر یک اقدام تحریک آمیز است که احتمالاً به ریخته شدن خون تعداد زیاد دیگری منجر شود. فلسطین و جامعه بین‌المللی این اقدام را محکوم کرده‌اند. وضعیت اماکن مقدس در قدس بسیار شکننده است و هرگونه حادثه یا تنشی می‌تواند خشونت را در تمام اراضی فلسطین و اسرائیل و اماکن دیگر در منطقه تشدید کند.

وی گفت: دبیرکل سازمان ملل خواهان خودداری از اتخاذ هرگونه اقدامی است که منجر به تشدید تنش در اماکن مقدس و اطراف آن شود.

وی همچنین بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی و نقش ویژه اردن تأکید دارد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت گفت: باید اسرائیل از چه خطوط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت برخوردی داشته باشد؟ اسرائیل به طور کامل حرمت زندگی فلسطینی‌ها و قوانین بین المللی و حرمت مسجد الاقصی را نادیده گرفته و ملت فلسطین، جهان و جامعه بین المللی را به سخره می‌گیرد اما با این حال شورای امنیت هیچ کاری نمی‌کند.

وی گفت: ملت فلسطین در حال از دست دادن صبر خود است. اصرار اسرائیل بر تشدید اوضاع منجر به صلح نمی‌شود تمام کسانی که خواهان صلح هستند باید اکنون وارد عمل شوند. بن گویر که به حمایت از گروه‌های تروریستی محکوم شده و به رویکردهای افراطی معروف است صرفاً برای بازدید به مسجد الاقصی نیامده بلکه دستورکارهای افراطی دارد که هدف آن تغییر وضعیت تاریخی کنونی مسجد الاقصی است. وی با این دستورکارها وارد دولت اسرائیل شده است آیا دولت اسرائیل برخوردهای وی را محکوم کرد؟ خیر، بلکه از آن حمایت کرد. حتی بعد از اینکه جهان برخوردهای وی را محکوم کرد، دولت اسرائیل این کار را نکرد.

ریاض منصور گفت: امروز در اسرائیل دولتی وجود دارد که دستورکارهای نژادپرستانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارد. اگر اقدامی برای حاکمیت قانون و عدالت صورت نگیرد صلح محقق نخواهد شد.

نماینده روسیه نیز گفت: یورش بن گویر به مسجد الاقصی یک اقدام تحریک آمیز است و این حادثه شبیه حوادثی است که در سال ۲۰۰۰ رخ داد؛ زمانی که شارون با صدها تن از نیروهای پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی رفت و همین مسئله موجب وقوع انتفاضه دوم فلسطین شد که به کشته شدن هزاران نفر منجر شد. ما با نقض وضعیت کنونی قدس مخالفیم. هرگونه تنشی در قدس موجب بی‌ثباتی نه فقط در اراضی فلسطینی بلکه در کل منطقه می‌شود برای همین از دو طرف می‌خواهیم خویشتن داری خود را حفظ کرده و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یک جانبه خودداری کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها در کمیته چهارجانبه با همکاری برای ازسرگیری روند صلح مخالفت کردند و در واقع آنها با روند صلح بازی می‌کنند و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند اما این مسئله به هیچ گونه راهکار مناسبی منجر نخواهد شد.

نماینده چین نیز گفت: چیزی که الان شاهد آن هستیم بهترین راه برای آغاز سال جدید نیست. من به مسئولان دولتی اسرائیل که وارد مسجد الاقصی شده‌اند می‌گویم ما نگران هرگونه برخورد یا اقدامات یکجانبه هستیم که به افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها منجر می‌شود. ما هر گونه تدابیری را درباره تغییر وضعیت کنونی قدس محکوم می‌کنیم و از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می‌کنیم.

نماینده آمریکا نیز بر پایبندی این کشور به راهکار تشکیل دو کشور تأکید کرد و گفت: ما نگران این هستیم که هرگونه اقدامات یکجانبه راهکار تشکیل دو کشور را از بین ببرد. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه گفتند ما از وضعیت تاریخی کنونی مسجد الاقصی حمایت و از نقش ویژه درباره قیمومیت بر اماکن مقدس قدردانی می‌کنیم.

نماینده فرانسه از نگرانی عمیق این کشور درباره یورش به مسجد الاقصی خبر داد و گفت: باید برای ممانعت از تشدید اوضاع تلاش کرد. فرانسه خواهان احترام به وضعیت تاریخی کنونی در قدس و مسجدالاقصی است. یورش به مسجد الاقصی هیچ کمکی به تحقق صلح نمی‌کند. باید سیاست شهرک سازی متوقف شود. ما به راهکار تشکیل دو کشور پایبند هستیم.

پنجشنبه جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره تحولات کنونی قدس و مسجد الاقصی به درخواست فلسطین و اردن و حمایت امارات و چین برگزار شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.