مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق اولویت سفر السودانی به واشنگتن
18 دی 1401 - 11:27
شناسه : 44409
5
پس از انتشار گزارش‌های متعدد درباره سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به آمریکا، منابع آگاه عراقی خبر دادند که مسئله حضور یا خروج نظامیان آمریکا در عراق از جمله اولویت‌های سفر محمد شیاع السودانی به واشنگتن است.
منبع : فارس
پ
پ

روزنامه «العرب الجدید» به‌ نقل از منابع آگاه در عراق خبر داد که مسئله خروج کامل نیروهای آمریکا از خاک عراق در رأس اولویت سفر «محمد شیاع السودانی» به آمریکا قرار دارد.

این روزنامه چاپ لندن به نقل از دو مقام عراقی که یکی از آن‌ها از مسئولان دفتر نخست‌وزیر عراق است، نوشت که السودانی «در حال برنامه‌ریزی برای سفر به آمریکا در صدر یک هیأت وزارتی و امنیتی بزرگ است تا درباره مجموعه‌ای از مسائل به‌ویژه مسائل امنیتی رایزنی کند».

یکی از مقامات یادشده که عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق است و خواست نامش در این گزارش فاش نشود، درباره این سفر گفت که نخست‌وزیر عراق می‌خواهد با مقامات آمریکا درباره مسئله حضور [و عدم حضور] نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفت‌وگو کند.

طبق گفته این منبع، کمیته موسوم به چارچوب هماهنگی در عراق سعی دارد تا درباره حضور نیروهای آمریکا مذاکرات مجدد صورت گیرد و توافق دولت «مصطفی الکاظمی» درباره حضور مستشاران نظامی آمریکا در عراق لغو شود.

بر اساس این گزارش، چارچوب هماهنگی خواستار پایان دادن به حضور تمام نیروهای آمریکایی اعم از رزمی و مستشاران نظامی و همچنین به دنبال امضای توافقی جدید برای کمک‌ نظامی به عراق از جمله فروش سلاح و مهمات به این کشور است.

این منبع در عین حال اشاره کرد که برخی طرف‌های سیاسی در عراق از جمله منطقه کردستان عراق ملاحظاتی درباره این درخواست دارند و بر این باورند که حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی «حریر» در اربیل برای امنیت کردستان عراق ضروری است.

منبع یادشده همچنین گفت اطلاعات موجود حاکی از آن است که هیچ مانعی برای سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن وجود ندارد؛ اما زمان این سفر هنوز مشخص نشده است.

عراق در سال‌ ۲۰۰۸ دو توافق با آمریکا امضاء کرد که توافق اول «صوفا» نام داشت و توافق دوم «چارچوب راهبردی» نام گرفت. توافق نخست با خروج نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید؛ اما توافق دوم که توافقی بسیار گسترده است، تنها محدود به مسائل امنیتی نمی‌شود، بلکه طیف مهمی از مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، آموزشی، محیط‌زیستی و… را در بر می‌گیرد و سقف زمانی مشخصی برای آن تعیین نشده است.

آمریکا در سال ۲۰۰۸ با هدف آنچه دفاع مشترک و تقویت امنیت و ثبات عراق خوانده شد، توافق چارچوب راهبردی را با بغداد امضاء کرد. دو طرف بر اساس این توافق ملزم شده‌اند در زمینه‌های امنیتی و دفاعی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

طبق بندهای این توافق، «دو طرف اقدامات خود در جهت توسعه همکاری مستحکم در زمینه ساماندهی‌های دفاعی و امنیتی را ادامه خواهند داد.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.