۳ بازنده بزرگ حمله به تایوان /تکرار الگوی‌ اوکراین ممکن نیست
20 دی 1401 - 16:23
شناسه : 44583
2
بنا به گزارش سی‌ان‌ان، جنگ بر سر تایوان می‌تواند ارتش آمریکا را در صورت پیروزی در وضعیت تضعیف‌ شده‌ای مشابه با نیروهای چینی شکست‌خورده قرار دهد.
منبع : اقتصاد نیوز
پ
پ

شبیه‌سازی‌ای که یک اندیشکده آمریکایی انجام داده است نشان می‌دهد که آمریکا در صورت حمله چین به تایوان احتمالاً پیروز خواهد شد، امّا با هزینه‌ای عظیم برای همه طرف‌ها به خصوص آمریکا.

عواقب تهاجم چین به تایوان

یک اندیشکده مستقل برجسته در واشنگتن که شبیه‌سازی جنگ انجام می‌دهد، در بررسی یک درگیری احتمالی که ذهن رهبران سیاسی و نظامی را در آسیا و واشنگتن به خود مشغول کرده است، به این نتیجه رسید که تهاجم چین به تایوان به هزاران نفر تلفات در میان نیروهای چین، آمریکا، تایوان و ژاپن منجر خواهد شد و بعید است که به پیروزی پکن ختم شود.

بنا به گزارشی از سی ان ان جنگ بر سر تایوان می‌تواند ارتش آمریکا را در صورت پیروزی در وضعیت تضعیف‌ شده‌ای مشابه با نیروهای چینی شکست‌خورده قرار دهد.

در پایان این درگیری فرضی، حداقل دو ناو هواپیمابر ایالات‌متحده در ته اقیانوس آرام خواهند بود و نیروی دریایی مدرن چین، که بزرگترین در جهان است، فلج خواهد شد.

اینها از جمله نتایجی است که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS) -پس از اجرای آنچه که ادعا می‌کند یکی از گسترده‌ترین شبیه‌سازی‌های جنگی است که تا کنون در مورد درگیری احتمالی بر سر تایوان انجام شده است- اعلام کرد.

تایوان جزیره‌ای ۲۴ میلیون نفری با حاکمیت دموکراتیک است که حزب کمونیست چین -با وجود اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است- ادعا می کند که بخشی از قلمرو خودش است.

 شی جین پینگ، رهبر چین، استفاده از نیروی نظامی برای تحت کنترل درآوردن جزیره را رد نکرده است.

CSIS  گفته است که چنین پروژه ضروری است زیرا شبیه‌سازی‌های جنگی قبلی که توسط موسسات دولتی و خصوصی انجام شده‌اند، محدود و یا خیلی مبهم بوده‌اند نمی‌توانند تصوری واقعی از چگونگی وقوع درگیری در تنگه تایوان را به افکار عمومی و سیاست‌گذاران بدهند.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل این شبیه‌سازی را ۲۴ بار انجام داده تا به دو سوال اساسی پاسخ دهد: آیا تهاجم موفق خواهد شد و به چه قیمتی؟

در گزارش CSIS آمده است که پاسخ‌ احتمالی به این دو سؤال منفی و بسیار زیاد است.

بنا بر گزارش منتشر شده از این تحقیق، ایالات متحده و ژاپن ده‌ها کشتی، صدها هواپیما و هزاران سرباز از دست خواهند داد. چنین تلفاتی موقعیت جهانی ایالات متحده را برای چندین سال تضعیف خواهند کرد. در اکثر سناریوها، نیروی‌دریایی ایالات‌متحده دو ناو هواپیمابر و ۱۰ تا ۲۰ کشتی بزرگ جنگی را از دست داد و تقریباً ۳۲۰۰ سرباز آمریکایی در طی سه هفته نبرد کشته خواهند شد، تقریباً نیمی از آنچه آمریکا در دو دهه جنگ در عراق و افغانستان از دست داد.

چین نیز به شدت آسیب خواهد دید. نیروی دریایی آن در حال نابودی خواهد بود، هسته نیروهای آبی خاکی آن شکسته می‌شود و ده ها هزار سرباز آن‌ها اسیر یا کشته خواهند شد. این گزارش تخمین زده می‌زند که چین حدود ۱۰ هزار سرباز و ۱۵۵ هواپیمای جنگی و ۱۳۸ کشتی را از دست خواهد داد.

تایوان ویران خواهد شد

این سناریوها همچنین آینده تیره‌ای را برای تایوان ترسیم می‌کنند، حتی اگر تهاجم چین موفقیت آمیز نباشد.

در این گزارش آمده است: «در حالی که ارتش تایوان شکست نخورده است، به شدت تخریب شده و برای دفاع از اقتصاد آسیب‌دیده در جزیره‌ای بدون برق و خدمات اولیه ناتوان خواهد بود». در این گزارش آمده است که ارتش تایوان حدود ۳۵۰۰ نفر تلفات خواهد داشت و تمامی ۲۶ ناوشکن و ناوچه نیروی‌دریایی آن غرق خواهند شد.

این گزارش نشان می‌دهد که ژاپن احتمالاً بیش از ۱۰۰ هواپیمای جنگی و ۲۶ کشتی جنگی را از دست خواهد داد و پایگاه‌های نظامی آمریکا در قلمرو این کشور توسط نیروهای چینی مورد حمله قرار خواهند گرفت.

اما CSIS همزمان گفت که نمی‌خواهد گزارشش نشان از این داشته باشد که جنگ بر سر تایوان حتمی یا حتی محتمل است. «رهبری چین ممکن است یک استراتژی انزوای دیپلماتیک یا زور اقتصادی را علیه تایوان اتخاذ کند.

دن گرازیر، کارشناس ارشد سیاست دفاعی در پروژه نظارت بر دولت (POGO)، تهاجم مستقیم چین به تایوان را بسیار بعید می‌داند. گرازیر به سی‌ان‌ان گفت که چنین عملیات نظامی بلافاصله واردات و صادرات را که اقتصاد چین برای بقای خود به آن متکی است مختل می‌کند و قطع این تجارت خطر سقوط اقتصاد چین را در کوتاه‌مدت به همراه دارد. گرازیر گفت که چین برای به حرکت درآوردن موتور اقتصادی خود به واردات مواد غذایی و سوخت متکی است و آنها در چنین وضعیتی فضای کمی برای مانور دارند.

گرازیر گفت: «چینی‌ها هر کاری که در توان دارند انجام می‌دهند تا از درگیری نظامی با دیگران جلوگیری کنند. آن‌ها برای به چالش کشیدن ایالات‌متحده برای تسلط جهانی، از قدرت صنعتی و اقتصادی به جای نیروی نظامی استفاده خواهند کرد.

اما رهبران پنتاگون چین را  «تهدید پیشتاز» آمریکا نامیده‌اند و گزارش «قدرت نظامی چین» که سال گذشته توسط کنگره انجام شد، گفت: «ارتش چین اقدامات تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده‌اش را در تنگه تایوان و اطراف آن افزایش داد که شامل افزایش پروازهای نظامی در نزدیکی حریم هوایی تایوان و انجام رزمایش با تمرکز بر تصرف احتمالی یکی از جزایر اطراف تایوان می‌شود.

در ماه اوت، سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان به این جزیره آغازگر نمایش قدرت گسترده ارتش چین شد که شامل ارسال موشک بر فراز جزیره و همچنین به آب‌های منطقه ویژه اقتصادی ژاپن بود.

افزایش فشار نظامی توسط چین

از آن زمان، پکن تاکتیک‌های فشار نظامی تهاجمی خود را در برابر جزیره افزایش داده است؛ شامل فرستادن جت‌های جنگنده فراتر از خط میانی تنگه تایوان، بدنه آبی که تایوان و چین را جدا می‌کند و داخل منطقه شناسایی دفاع هوایی جزیره.

زمانی که شی جین پینگ، رهبر چین، در بیستمین کنگره حزب کمونیست در ماه اکتبر درباره تایوان گفت که «برای اتحاد مجدد صلح آمیز تلاش خواهد کرد»، تشویق‌های زیادی را برانگیخت. اما سپس هشداری تلخ داد و گفت: «ما هرگز قول نخواهیم داد که از زور استفاده نخواهیم کرد. ما این اختیار را داریم که تمام اقدامات لازم را انجام دهیم.»

mBU0N29GF1Nu

دولت بایدن بر اساس «لایحه قانون روابط تایوان» در حمایت از این جزیره ثابت قدم بوده است، قانونی که می‌گوید واشنگتن موظف است ابزارهای لازم برای دفاع از خود را برای تایوان تامین کند.

قانون «مجوز دفاع ملی» که اخیراً امضا شده است، ایالات متحده را به مدرن‌سازی ارتش اوکراین متعهد می‌کند و ۱۰ میلیارد دلار کمک‌های امنیتی را طی پنج سال ارائه می‌کند، که نشانه‌ای قوی از حمایت بلندمدت هر دو حزب از جزیره است.

با این حال، بایدن بیش از یک بار گفته است که اگر ارتش چین تهاجمی را آغاز کند، پرسنل نظامی ایالات‌متحده از تایوان دفاع خواهند کرد.

 

گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل می‌گوید که برای این که نیروهای آمریکایی بتوانند از تصرف نهایی تایوان توسط چین جلوگیری کنند، چهار حالت ثابت در میان این ۲۴ شبیه‌سازی ظاهر شد:

نیروی زمینی تایوان باید قادر به مهار حملات چین به سواحل باشد. ایالات‌متحده باید بتواند از پایگاه‌های خود در ژاپن برای عملیات جنگی استفاده کند. ایالات‌متحده باید موشک‌های ضد کشتی دوربرد داشته باشد تا از راه دور و به صورت انبوه به نیروی دریایی چین ضربه بزند. و ایالات متحده باید قبل از شروع هر نوع درگیری، تایوان را به طور کامل مسلح کند.

الگوی اوکراین برای تایوان ممکن نیست

این گزارش با اشاره به اینکه کمک‌های ایالات متحده و غرب به آرامی پس از شروع جنگ به اوکراین فرستاده شدند و هیچ نیروی آمریکایی یا ناتو به طور فعال علیه روسیه نمی جنگند، گفت: «الگوی اوکراین» برای تایوان امکان ندارد.

بنا به این گزارش، زمانی که جنگ آغاز می‌شود، ارسال نیرو یا تدارکات به تایوان غیرممکن خواهد شد، بنابراین وضعیت بسیار متفاوت از اوکراین است که در آن ایالات‌متحده و متحدانش توانسته‌اند به طور مداوم تدارکات را به این کشور ارسال کنند. تایوانی‌ها مجبور خواهند بود با هر آنچه که در شروع جنگ در اختیار دارند بجنگند.

به گفته این اندیشکده، اگر واشنگتن بخواهد به برخی از توصیه‌های CSIS برای موفقیت در جنگ تایوان عمل کند، باید به سرعت اقدام کند.

این اقدامات عبارت‌اند از تقویت پایگاه‌های ایالات‌متحده در ژاپن و گوام در برابر حملات موشکی چین است، انتقال نیروهای دریایی آمریکایی به کشتی‌های کوچکتر و قابل‌بقاتر، اولویت دادن به زیردریایی‌ها، تولید کشتی‌های جنگنده‌ ارزان‌تر به جای کشتی‌های پیشرفته گران‌قیمتی که بعید است از اولین حمله چین جان سالم به در ببرند و سوق دادن تایوان به سمت استراتژی مشابه.

در گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمده است که به کار گیری این سیاست‌ها برنده شدن را برای ارتش آمریکا کم هزینه‌تر می‌کند، اما تلفات همچنان بالا خواهد بود.

به گفته CSIS : «ایالات‌متحده ممکن است یک پیروزی نظامی به دست آورد، امّا در درازمدت بیشتر از چینی‌های شکست‌خورده ضربه خواهد خورد. پیروزی همه چیز نیست.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.