دم خروس انگیزه غرب در حمایت از اوکراین
20 دی 1401 - 17:50
شناسه : 44587
3
اصرار بر افزایش حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین، مخالفت با پیشنهاد روسیه برای آتش‌بس موقت و دست رد به مذاکرات صلح، بخش‌هایی از تحرکات اخیر غرب در جنگ اوکراین است که انگیزه مدعیان پرچمداری نظم جهانی و حقوق بشر را بطور جدی زیر سووال می‌برد.
منبع : ایرنا
پ
پ

رسانه‌های نوشتاری، تصویری و شنیداری انگلیس امروز سه‌شنبه بخش قابل توجهی از تمرکز خود را به تداوم تکرار مواضع روس‌هراسی و ضرورت حمایت غرب از اوکراین اختصاص دادند. شبکه رادیویی ال‌بی‌سی صبح امروز به گفت‌وگو با یک نظامی اسبق انگلیس و نویسنده کتاب «جنگ با روسیه» پرداخت و ابعاد وضع موجود و تحرکات مسکو را مورد بررسی قرار داد.

«ریچارد شریف» در این گفت‌وگو عنوان کرد که در کتابش درباره تهدید ادعایی ناشی از مسکو برای بلوک غرب هشدار داده و نوشته است مادامی که ناتو و انگلیس این تهدید را درک نکنند و گام‌هایی را برای مقابله با روسیه برندارند، جنگ رخ خواهد داد.

هم زمان منابع خبری انگلیس از تصمیم لندن برای تحویل ۱۰ تانک چلنجر ۲ به اوکراین خبر دادند. اسکای نیوز گزارش داد با آنکه این اقدام جنبه نمادین دارد اما هدف آن است که تحویل نخستین تانک‌های ساخت غرب آمریکا و آلمان را به انجام اقدام مشابه ترغیب کند.

بر اساس این گزارش، دولت ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از چند هفته پیش بحث در این خصوص را آغاز کرده و تحویل این تانک‌ها ممکن است روز ۲۰ ژانویه همزمان با برگزاری جلسه «گروه تماس» برای تسلیح اوکراین انجام شود.

یک منبع در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز مدعی شده انگلیس ممکن است حدود ۱۰ فروند تانک به اوکراین تحویل دهد. با آنکه این تعداد تانک به هیچ عنوان برای اثر گذاشتن بر روند جنگ کافی نیست اما ممکن است سایر کشورهای غربی را به انجام اقدام مشابه ترغیب کند.

این درحالیست که معاون صدراعظم آلمان نیز از احتمال ارسال تانک‌های سنگین لئوپارد به کی‌یف برای نبرد علیه روسیه خبر داد. آلمان هفته پیش از تحویل ۴۰ خودروی جنگی پیاده‌نظام «ماردر» و یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت ساخت آمریکا به کی‌یف خبر داده بود اما دولت اولاف شولتز تحت فشار اوکراین و برخی سیاستمداران آلمانی و اروپایی قرار گرفته تا تانک‌های لئوپارد را به بسته کمک‌های نظامی به کی‌یف بیافزاید. دولت اوکراین بارها از برلین درخواست کرده تا تانک‌های سنگین «لئوپارد ۲» را به این کشور بدهد.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس با تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه بیش از پیش به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

انگلیس یکی از کشورهایی است که به بازیگر فعالی در عرصه جنگ اوکراین تبدیل شده و اصرار دارد که اوکراین باید به لحاظ نظامی تقویت شود تا نه تنها دربرابر روسیه مقاومت که علیه اهداف استراتژیک این کشور نیز حمله کند. این درحالیست که افشاگری اخیر یک مقام نظامی اسبق انگلیس درباره قدمت تسلیحات ارتش این کشور، این شائبه را ایجاد کرده که انگلیس در راستای مدرن‌سازی ارتش خود، تجهیزات از رده خارج به اوکراین ارسال می‌کند تا برای مهمات جدید جا باز کند.

یکی از فرماندهان اسبق نیروی هوایی این کشور می‌گوید که ناوگان هوایی انگلیس ۲۰ سال قدیمی است و ارتش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است. «ادوارد استرینگر» در گفت‌وگویی اظهار داشت که انگلیس درحالی به اصطلاح تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال می‌کند که توسط نیروهای آموزش دیده پشتیبانی نمی‌شود و این امر فایده‌ای در نتیجه جنگ ندارد؛ زیرا روس‌ها به اوکراین حمله می‌کنند و تجهیزات را با خود می‌برند. فرمانده اسبق نیروی هوایی انگلیس بر همین اساس بر ضرورت مدرن‌سازی ارتش این کشور تاکید کرد.

اما ماجرا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم دولت انگلیس سال گذشته به بهانه آنچه افزایش مخاطرات جهانی از زمان جنگ سرد نامید بودجه نظامی این کشور را به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته افزایش داد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر پیشین انگلیس اعلام کرد که بودجه وزارت دفاع طی چهار سال آینده ۱۶.۵ میلیارد پوند افزایش خواهد یافت. این اعتبار برای تحول در ارتش، تقویت نفوذ کشور در جهان، ارتقاء نیروی سایبری ملی و فرماندهی فضایی هزینه خواهد شد.

جالب‌تر اینکه «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم پارسال گفته بود که تصمیم دولت باعث رهایی از تسلیحات قدیمی و سرمایه‌گذاری در فنآوری‌های جدید نظامی خواهد شد. وی در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» افزود: زمانی که وضعیت ارتش را نگاه می‌کردم، آنها به تجهیزات قدیمی و از تاریخ گذشته مسلح بودند؛ این در حالی است که دشمنان ما در سراسر جهان از تجهیزات بهتری برخوردار هستند و ظرفیت ‌آن‌ها برای حمله به ما روز به روز وسیع‌تر می‌شود. والاس مدعی شد: زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، ضروری است که ارتش را مدرن‌سازی کنید و برای این کار به پول نیاز دارید.

گزارش ها حاکیست که ارتش انگلیس نزدیک به یک دهه است که به دنبال به روزرسانی و مدرنیزه کردن ناوگان زرهی این کشور بوده اما زمینه آن فراهم نبوده است. از این منظر طرح این ادعا به دور از این واقعیت نیست که بودجه هنگفت نظامی انگلیس درکنار جنگ اوکراین ترکیب مناسبی است که انگلیس به چندین هدف خود شامل رها شدن از تسلیحات قدیمی ارتش، گذاشتن منت بر اوکراین و تسویه حساب قدیمی با روسیه، مدرن‌سازی ارتش و اثبات خود به‌عنوان یک طرف قابل اعتماد در عرصه بین‌الملل به ویژه پس از برگزیت برسد.

«وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در انگلیس دیروز (دوشنبه) در سخنانی، از تسلیحات قدیمی و تاریخ گذشته کشورهای غربی که به اوکراین ارسال میشود انتقاد کرد و گفت: «بخش عمده تسلیحاتی که از غرب به اوکراین وارد می‌شود نسبتا قدیمی بوده و برخی از آنها تاریخ مصرفشان نیز گذشته است».

این اعتراف در کنار موضوع‌گیری منفی غرب در قبال پیشنهاد اخیر رئیس جمهوری روسیه برای از سرگیری مذاکرات صلح و آتش‌بس موقت، انگیزه حامیان ادعایی اوکراین از لندن تا واشنگتن را زیر سووال برده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور داده بود تا از ظهر ششم ژانویه تا نیمه‌شب هفتم ژانویه آتش‌بس برقرار شود چرا که بسیاری از مسیحیان ارتدوکس، از جمله آنهایی که در روسیه و اوکراین زندگی می‌کنند، کریسمس را در این ایام جشن می‌گیرند.

رئیس جمهور روسیه در پیام خود نوشته بود: با توجه به درخواست جناب اسقف کریل، به وزیر دفاع روسیه دستور می‌دهم تا از ساعت ۱۲ روز ششم ژانویه تا ساعت ۲۴ هفتم ژانویه (به وقت مسکو) در تمامی خطوط تقابل آتش‌ بس اعمال شود. از آنجا که تعداد زیادی از شهروندان نواحی مناقشه از پیروان کلیسای ارتدوکس هستند، از طرف اوکراینی می‌خواهم در این روزها آتش‌بس اعلام کرده و به آنها اجازه دهد در شب و روز کریسمس به اعمال آیینی خود بپردازند.

این پیشنهاد با موجی از واکنش‌های منفی غربی روبرو و ریاکارانه توصیف شد. دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه هم در واکنش تصریح کرد که رد پیشنهاد آتش‌بس، کار نظامیان روسیه را راحت کرد و افراد ناسپاس فقط زبان زور را می فهمند.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

این درحالیست که وزیر امور خارجه انگلیس هم در تداوم مواضع ضد روسیه در تداوم رویکرد ضد روسی غرب، پیرامون مذاکرات صلح با مسکو هشدار داد و ادعا کرد که روسیه ممکن است از این فرصت برای ترمیم قوای نظامی و گسترش حملات خود به اوکراین استفاده کند.

جیمز کلورلی گفت کسانی که از اوکراین حمایت می کنند باید هنگام نزدیک شدن به موضوع گفتگوهای صلح “بسیار بسیار محتاط” باشند. وی در اظهاراتی ادعایی هشدار داد که ولادیمیر پوتین “با حسن نیت” عمل نمی کند.

سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود. “دیمیتری پسکوف” ماه پیش در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.