تعهد«تمام و کمال» بایدن به دفاع از ژاپن
24 دی 1401 - 10:24
شناسه : 44726
3
رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر نخست وزیر ژاپن به کشورش گفت، واشنگتن "به شکلی جامع و تمام و کمال" متعهد به دفاع از ژاپن است. وی همچنین برنامه اخیر تقویت قوای نظامی توکیو را تحسین و تاکید کرد دو کشور هرگز به حد حال حاضر روابطشان نزدیک نبوده است.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از خبرگزاری رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در آخرین ایستگاه از تور سفرهایش به قدرتهای عضو گروه هفت به واشنگتن رفت و برای تقویت ائتلافهای قدیمی خود با متحدانش در پی افزایش نگرانی در ژاپن و آمریکا در خصوص افزایش تهدیدات از جانب چین، کره شمالی و روسیه، نسبت به امنیت منطقه ای تلاش کرده است.

بایدن در نشست با کیشیدا در کاخ سفید، این نشست را یک “لحظه قابل توجه” در ائتلاف آمریکا-ژاپن خواند و تاکید کرد دو کشور هرگز به این میزان نزدیک به یکدیگر نبوده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا از کیشیدا به خاطر نشان دادن “رهبری قوی” طی همکاری نزدیک بر سر فن‌آوری و مسائل اقتصادی تشکر کرده و گفت: “بگذارید کاملا صریح باشم: آمریکا به صورت جامع و تمام و کمال  متعهد به ائتلاف و مهمتر از همه به دفاع از ژاپن است.”

بایدن ادامه داد: “ما در حال مدرن سازی ائتلافهای نظامی خود و حمایت از روند تاریخی در ژاپن در زمینه افزایش هزینه های نظامی و استراتژی امنیت ملی جدید هستیم.”

کیشیدا از بایدن به خاطر تلاشهای آمریکا در حوزه امنیت منطقه ای تشکر و تصریح کرد: “ژاپن و آمریکا هم اکنون با چالش برانگیزترین و پیچیده ترین محیط امنیتی تاریخ معاصر روبرو هستند.”

او بیان داشت، توکیو با هدف “تضمین صلح و موفقیت در منطقه” استراتژی دفاع ملی جدیدش که ماه گذشته میلادی منتشر شد را تدوین کرده است.

به گفته او دو کشور ارزشهای اساسی مشترک دموکراسی و حاکمیت قانون را دارند و قرار است نقشی که آنها ایفا می‌کنند “حتی بزرگتر شود.”

به گفته کیشیدا او چشم به انجام یک تبادل نظر “صریح” در خصوص مسائلی همچون “یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز” – ادبیات مورد استفاده دو طرف برای اشاره به مقابله با چین – “گروه هفت” که ژاپن هم اکنون رئیس دوره ای آن است و “تغییرات آب‌وهوایی” داشته است.

کیشیدا در سخنرانی بعد از نشست با بایدن در محل دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز واشنگتن، چین را “چالش محوری” هم برای ژاپن و هم برای آمریکا خواند و گفت آنها و اروپا باید در برخورد با این کشور با اتحاد عمل کنند.

کیشیدا همچنین بر اهمیت ایستادگی در برابر حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد و گفت که اگر تغییر یکجانبه وضعیت موجود بدون به چالش کشیده شدن اجرا شود، همین موضوع در جاهای دیگر از جمله در آسیا – اشاره آشکار به قول چین برای اتحاد مجدد در صورت لزوم با زور، با تایوان خودمختار- رخ خواهد داد.

ژاپن ماه گذشته میلادی بزرگترین برنامه تقویت نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون – یک انحراف چشمگیر از هفت دهه صلح طلبی عمدتاً به انگیزه نگرانی در مورد اقدامات چین در منطقه – را اعلام کرد.

بر اساس بیانیه مشترک دولتهای آمریکا و ژاپن که پس از دیدار رهبرانشان منتشر شد، “بایدن از رهبری جسورانه ژاپن در تقویت اساسی قابلیت‌های دفاعی و تقویت تلاش‌های دیپلماتیک قدردانی کرد.”

وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار و اعلام کردند، پس از نزدیک به دو سال مذاکرات، همکاری‌های امنیتی را افزایش داده‌اند و مقامات آمریکایی از برنامه‌های توکیو برای تقویت نظامی خود تمجید کردند.

پیش از این نشست، یک مقام ارشد آمریکایی گفت انتظار میرود بایدن و کیشیدا در مورد مسائل امنیتی و اقتصاد جهانی گفتگو کنند و همچنین مذاکراتشان در پی اعلام محدودیتهای شدید واشنگتن در سال گذشته میلادی در زمینه صادرات نیمه‌هادی‌ها به چین، احتمالاً شامل این محدودیتها میشود.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است، آمریکا و ژاپن “برتری مشترک خود را در زمینه امنیت اقتصادی، از جمله حفاظت و ارتقا در قبال فناوریهای حیاتی و نوظهور، از جمله نیمه هادی ها، تقویت خواهند کرد.”

کیشیدا همچنین به همراه هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا توافقنامه ای را در مورد اکتشافات فضایی صلح آمیز در مقر ناسا در واشنگتن امضا کردند.

بلینکن گفت که این توافق، همکاری فضایی را “به سطوح بالای جدیدی” میبرد و شراکت را در زمینه هایی از جمله تحقیق در حوزه فناوری و حمل و نقل فضایی، ماموریتهای رباتیک بر سطح ماه، ماموریتهای مرتبط با آب و هوا و “جاه طلبی مشترک برای دیدن یک فضانورد ژاپنی در سطح ماه” تقویت میکند.

کیشیدا در این مراسم گفت که اتحاد آمریکا و ژاپن “قوی تر از همیشه” است.

ژاپن علاوه بر ریاست گروه هفت، برای یک دوره دو ساله عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در اول ژانویه شد و ریاست دوره ای ماهانه این شورای ۱۵ عضوی را برای ژانویه بر عهده دارد.

بایدن و کیشیدا طبق بیانیه مشترک دو کشورشان، همچنین متعهد به “تقویت همکاری‌های حیاتی سه جانبه” میان آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به دنبال تصمیم کره شمالی برای تقویت نیروی هسته ای خود و مدون کردن “حقش” برای اولین حمله هسته‌ای هستند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، جو بایدن و فومیو کیشیدا در نشست دوجانبه‌ روز جمعه در واشنگتن بر تعهد خود برای خلع سلاح کامل شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای تاکید کردند.

بر اساس بیانیه مشترک واشنگتن و توکیو که توسط کاخ سفید منتشر شد، این رهبران همچنین بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های سه جانبه میان کشورهای خود و کره جنوبی برای این منظور تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: “ما مجدداً بر تعهد خود به خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تأکید می‌کنیم.”

این بیانیه پیرامون موضوع اتباع ژاپنی که بر اساس گزارشها دهه ها پیش توسط کره شمالی ربوده شده اند، افزود: “بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر تعهد کشورش به حل فوری موضوع این آدم ربایی ها تاکید کرد.”

سفر کیشیدا به دنبال سفر بایدن به توکیو در ماه مه و دیدار بین این دو در یک نشست منطقه ای نوامبر در کامبوج انجام شد.

کیشیدا در سخنرانی در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز گفت که چین چالش اصلی ژاپن و آمریکا است.

وی افزود: کاملا ضروری است که ژاپن، آمریکا و اروپا در قبال مدیریت روابط خود با چین متحد باشند.

کیشیدا گفت: “جامعه بین‌المللی در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد: نظم بین‌المللی آزاد، باز و باثباتی که ما خود را وقف حفظ آن کرده‌ایم اکنون در خطر جدی قرار دارد.”

کیشیدا بیان داشت، دیدگاه چین در خصوص نظم بین‌المللی با دیدگاه‌های ژاپن و آمریکا به نحوی که این متحدان “هرگز نمی‌توانند بپذیرند” متفاوت است.

کیشیدا اظهار کرد: “چین باید با اتخاذ یک تصمیم راهبردی از قوانین بین‌المللی جا افتاده تبعیت کند و نمی‌تواند و نمی‌تواند نظم بین‌المللی را به گونه‌ای که مغایر با این قوانین باشد تغییر دهد و تغییر نخواهد داد.”

وی با بیان اینکه کشورها باید با چین برای کمک به صلح و ثبات جهانی و در قبال حوزه هند-اقیانوسیه همکاری کنند، گفت: “ما هرگز اجازه هیچ تلاشی برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود با زور را نخواهیم داد و بازدارندگی خود را تقویت خواهیم کرد.”

کیشیدا نگرانی ژاپن را در مورد فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی – که در ژاپن جزایر سنکاکو و در چین جزایر دیائویو نامیده می‌شوند – و همچنین پرتاب موشک‌های بالستیک چین در سال گذشته میلادی که در آب‌های نزدیک ژاپن فرود آمدند، تکرار کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.